تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,387 |
تعداد مقالات | 34,316 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,990,142 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,703,729 |
نقد دیدگاه رشداخلاقی کولبرگ از منظر قرآن با رویکرد ساختارشناسی جنسیت زن | ||
فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی | ||
دوره 19، شماره 5 - شماره پیاپی 74، اسفند 1402، صفحه 95-119 اصل مقاله (739.22 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jare.2024.68340.1886 | ||
نویسندگان | ||
محمد حسین ناظمی اشنی1؛ مهدیه کشانی2؛ اباذر کافی موسوی* 3 | ||
1استادیار گروه معارف دانشگاه فرهنگیان تهران ایران | ||
2استادیار علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان اصفهان | ||
3استادیار، گروه آموزش معارف اسلامی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 23 دی 1402، تاریخ بازنگری: 11 فروردین 1403، تاریخ پذیرش: 20 اسفند 1403 | ||
چکیده | ||
رشد اخلاقى که حیطه افعال اختیاری فرد را شامل میشود به رشـد انسان در جنبههای شناخت، رفتار و عواطف فرد میپردازد. از دیدگاه روان شناسان، قبول یا رد این قاعده که همه انسانها از ویژگیهای خاص روانی-شناختی برخوردار هستند، در تبیین رابطه اخلاق و جنسیت نقش تعین کننده دارد. بر این اساس، موضوع نحوه رابطه جنسیت با فضایل اخلاقی، محل بحث و تضارب آرا قرار دارد. این مقاله با روش توصیفی تحلیلی، به بررسی تطبیقی رابطه جنسیت با فضائل اخلاقی با رویکرد کاربردی از دیدگاه کولبرگ و قرآن کریم پرداخته و به این نتیجه رسید که کولبرگ، رفتار و تفکر اخلاقی را به یکدیگر وابسته میداند و اعتقاد دارد کسانی که از قضاوت اخلاقی بالاتری برخوردارند، اخلاقیتر از کسانی هستند که قدرت تشخیص کمتری دارند. او بر این باور است که رشد اخلاقی دارای پنج مرحله است و زنان از نظر تشخیص و رفتار تا مرحله دوم فراتر نمیروند؛ اما در آموزههای دین اسلام، دستیابی زنان و مردان به فضائل اخلاقی، یکسان است و نتایج تحقیق مبین آن است که زنان و مردان در چهار جنبه توصیفشناسی رشد اخلاقی، ریشههای رشد اخلاقی، ابزارهای کمککننده رشد اخلاقی و برونداد و نتیجه رشد اخلاقی با مردان مشترک هستند و تعابیر قرآن در هر چهار زمینه بهصورت یکسان میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
رشد اخلاقی؛ اخلاق زنان؛ کولبرگ؛ اخلاق کاربردی؛ قرآن کریم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Criticism of Kohlberg's moral development perspective from the perspective of the Qur'an with the structure of female gender | ||
نویسندگان [English] | ||
mohamad hosein nazemi ashani1؛ مهدیه کشانی2؛ abazar kafimosavi3 | ||
1استادیار گروه معارف دانشگاه فرهنگیان تهران ایران | ||
2استادیار علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان اصفهان | ||
3Assistnt Professor, Department of Islamic Education, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Moral development, which includes the field of voluntary actions of a person, deals with the growth of a person in the aspects of cognition, behavior and emotions. From the point of view of psychologists, it is to accept or reject the rule that all human beings have special psycho-cognitive characteristics, they play an interpretive role in explaining the moral relationship and gender. For this discussion, the issue of the relationship between gender and moral space, place and conflicts of opinion is located. This article, using a descriptive analytical method, compared the relationship between gender and moral virtues with an applied perspective from the perspective of Kohlberg and the Holy Qur'an and came to the conclusion that Kohlberg considers moral behavior and thinking to be linked and believes that those who lack moral judgment have They are higher, more moral than those who have less discernment. He believes that moral development has five stages and women do not go beyond the second stage in terms of diagnosis and behavior. However, in the teachings of Islam, the achievement of moral space is the same for women and men, and the results of the research show that women and men have the same characteristics as men in four aspects of moral development description, the roots of moral development, the tools that help moral development, and the output and result of moral development. are. and the interpretations of the Quran are the same in all four fields. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
moral growth, women's ethics, Kohlberg, practical ethics, Holy Quran | ||
مراجع | ||
منابع
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 90 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 78 |