تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,387 |
تعداد مقالات | 34,316 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,990,342 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,703,880 |
مٰؤلفه های اخلاق کاربردی در تربیت دانشجوی منتظرمبتنی بر آرمان شهر مهدوی | ||
فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی | ||
دوره 19، شماره 5 - شماره پیاپی 74، اسفند 1402، صفحه 121-144 اصل مقاله (551.75 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jare.2024.68556.1892 | ||
نویسنده | ||
سیدمهدی سلطانی رنانی* | ||
استادیار،گروه آموزش الهیات، دانشگاه فرهنگیان،تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 21 بهمن 1402، تاریخ بازنگری: 09 اسفند 1402، تاریخ پذیرش: 12 اسفند 1402 | ||
چکیده | ||
از جمله دغدغه ها و راه کارهای تقویت و توان مندی نظام دانشگاهی درجامعه اسلامی، تبیین مهندسی اخلاق وتحقق حرکت عملی به سوی آن دردانشجوی بایسته و تربیت یافته مهدوی و مطابق با آرمان شهر الهی است. عوامل مختلفی می توانند در تحقق بقا و تداوم این مسأله ایفای نقش نموده و جامعه دانشگاهی را برای زمینه سازی و تبلور حقیقی این هدف یاری رسانده و آماده نمایند. در آرمان شهر مهدوی برخورداری از مهندسی اخلاق پایدار ومطلوب اسلامی ازمعدود مفاهیمی است که مورد توجه و تأکید خاص قرار گرفته است و تأمین کننده منافع و مصالح اعضای آن و موجب اسقرار نظم و امنیت اجتماعی و توسعه عدالت فردی و اجتماعی است. باور به حقیقت این موضوع، می تواند مردم را حول محور خود جمع کند و برای دست یابی به هدفی یکپارچه گرد هم آورده و به آنان هویت واحد دهد و به دنبال آن قدرت اجتماعی را تقویت گرداند و ارتباطات اجتماعی را در جامعه علمی و دانشگاهی تحکیم بخشد. در این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی و مبتنی بررویکردکاربردی و باهدف نشان دادن امکان تحقق و ایجاد مهندسی اخلاق اسلامی دردانشجوی ایده آل و بایسته مهدوی و در ساحت نظام اجتماعی جامعه منتظر و عصر غیبت به تبیین پتانسیل و ظرفیت اندیشه مهدویت در تقویت و تحکیم این رویکرد براساس برنامه ها وآموزه های آرمان شهر الهی و معنوی آن پرداخته ایم . | ||
کلیدواژهها | ||
اخلاق کاربردی؛ مهدویت؛ آرمان شهر مهدوی؛ دانشگاه منتظر؛ دانشجوی منتظِر؛ روابط اجتماعی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Elements of practical ethics in the education of the waiting student based on the ideal of Mahdavi city | ||
نویسندگان [English] | ||
sayyed mahdi soltanirenani | ||
Assistant Professor, Department of Theological Education, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Among the concerns and solutions to strengthen and empower the university system in the Islamic society, is the explanation of the components of practical ethics for the education of a Mahdavi student and in accordance with the ideal of the divine city. Various factors can play a role in realizing the survival and continuation of this issue and help and prepare the academic community for the real crystallization of this goal.In Mahdavi's dream city, the possession of stable, practical, desirable and ideal Islamic morality is one of the few concepts that has been given special attention and emphasis, and it provides the interests and interests of its members and causes the establishment of social order and security and the development of individual and social justice. Believing in the truth of this issue can gather people around its axis and bring them together to achieve a unified goal and give them a single identity, and then strengthen social power and consolidate social connections in the scientific and academic community. this article with a descriptive-analytical method and based on a practical approach, with the aim of showing the possibility of realizing and creating a desirable moral and Islamic society and educating the ideal and necessary Mahdavi student in the field of the social system of the waiting society and the age of absence, to explain the potential and capacity of Mahdavi thought in We have strengthened and consolidated this approach based on the programs and teachings of its divine and spiritual utopia. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Applied ethics, Mahdaviism, Mahdavi Utopia, Mantazer University, Mantazer student, social relations | ||
مراجع | ||
منابع
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 115 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 80 |