تعداد نشریات | 50 |
تعداد شمارهها | 2,347 |
تعداد مقالات | 33,913 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,516,445 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,444,183 |
الوقاية أو العلاج: دراسة حول كيفية تعليم العقيدة المهدوية للأطفال | ||
وعد الامم فی القرآن والحدیث | ||
مقاله 10، دوره 1، دوره 1، آبان 2024، صفحه 252-309 اصل مقاله (791.6 K) | ||
نوع مقاله: المقالة الأصلية | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jpnq.2024.67880.1008 | ||
نویسنده | ||
امنة سليمي نمين* | ||
جامعة الاديان والمذاهب | ||
تاریخ دریافت: 07 دی 1402، تاریخ بازنگری: 15 مرداد 1403، تاریخ پذیرش: 14 مرداد 1403 | ||
چکیده | ||
بیتردید اگر روش تربیت در موضوع مهدویّت در مدارس به درستی و بر اساس معیارهای قابل دفاعی تعریف شود، زمینه برای پذیرش مدّعیان دروغین در دوران بزرگسالی کمتر خواهد شد. مسئلهی این پژوهش بررسی کیفیّت آموزش باورداشت مهدویّت به کودکان است. رویکرد کلی کیفی و اکتشافی است. شیوه گردآوری اطلاعات اسنادی و تحلیل دادهها به صورت تحلیل محتوا انجام شده است. برای این منظور، تعالیم معطوف به مهدویّت در متون آموزشی مدارس ابتدایی برای ارزیابی میزان اثرگذاری بر مقاومت فراگیران در برابر مدّعیان دروغین تحلیلِ خواهند شد. در این راستا، ابتدا محتوای متون یادشده با استفاده از روش کنشِ گفتار سِرل بررسی شده و سپس میزان اثرگذاری آنها بر پذیرش یا انکار مدّعیان دروغین ارزیابی و در پایان، روشهای جایگزینی برای تعلیم مهدویّت معرفی خواهند شد. نتیجه تحلیل نشان میدهد که کتابهای هدیههای آسمان دبستان بیشتر بر مدل ذهنگرایانه مهدویت تاکید دارند و کنشِ گفتاری غالب حاکم بر آنها، کنشهای گفتاری ترغیبی و عاطفیست. پژوهشگر این مقاله بر این باورست که گذر از مدل ذهنگرایانه مهدویت و استفاده بیشتر کتابهای آموزشی و تسهیلگران کلاسهای درسی از کنشهای گفتاری تعهدی و اعلامی میتواند دانشآموزانی تربیت کند که پذیرش کمتری نسبت به جریانهای مدعی مهدویت داشته باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
مهدویت؛ محتوای درسی ایران؛ تحلیل محتوا؛ کنش گفتاری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Prevention or treatment: How to teach Mahdism beliefs to children | ||
نویسندگان [English] | ||
Ameneh SalimiNamin | ||
Urd University | ||
چکیده [English] | ||
If the education method of Mahdism is defined correctly in schools and based on defensible criteria, the grounds for accepting false claimants in adulthood will be reduced. The problem of this research is to investigate the quality of education of Mahdism to children in Iran. For this purpose, the teachings directed to Mahdism in the educational texts of primary schools will be analyzed to evaluate the impact on the learners' resistance against false claimants. In this regard, first, the content of the mentioned texts will be examined using Searle's speech act method, and then their impact on the acceptance or denial of false claimants will be evaluated, and in the end, alternative methods for teaching Mahdism will be introduced. The result of the analysis shows that "the gifts of heaven"books in elementary schools emphasize more on the subjectivist model of Mahdism and the dominant speech act governing them is directive and expressive speech acts. The researcher of this article believes that moving away from the subjectivist model of Mahdism and using more commissive and declarative speech acts in instructional books, can train students who are less accepting of the currents that claim Mahdism. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Mahdism, Iranian Curriculum, Content Analysis, speech acts | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 10 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 16 |