تاریخ دریافت: 02 خرداد 1402،
تاریخ پذیرش: 28 تیر 1403
چکیده
امنیت اجتماعی به عنوان مفهومی نوپدید، در گفتمان ایجابی به معنای توانایی حفظ هویت از سوی گروههای اجتماعی و در گفتمان سلبی به معنای نبود تهدید نسبت به گروههای اجتماعی است. بر اساس آیات وحی، حضرت محمد(ص) سه شأن پیامبری، حکومتی و قضاوتی دارند. در شأن پیامبری، مجموعهای از وظایف سلبی و ایجابی برای آن حضرت تعریف شده است و در این راستا، امنیت اجتماعی تأیید میگردد و تهدید و ارعاب و ایجاد محدودیت برای گروههای اجتماعی ناروا دانسته میشود. شماری از این وظایف مانند اعراض، دادن پناهندگی، عفو و بخشش، نداشتن مسئولیت و غیره، در حیطۀ وظایف شأن حکومتی و قضاوتی پیامبر(ص) منسوخ نمیگردد و امنیت اجتماعی اهمیت خود را از دست نمیدهد. به این جهت مشرکان، اهل کتاب، منافقان و غیره در عصر پیامبر(ص) امنیت اجتماعی داشتند و از سوی حکومت پیامبر(ص) تهدید نمیشدند، بنابراین توانایی ایشان در حفظ و نگهداری هویتشان محدود نمیگردد. هدف این پژوهش کشف نحوۀ مواجهۀ پیامبر(ص) با گروههای اجتماعی است. نتیجۀ این پژوهش، اثبات امنیت اجتماعی و روش پژوهش توصیف و تبیین با رویکرد کتابخانهای و سازگار جلوه دادن آیات ناسازگار است.
Social Security in the Light of the Qur'anic Aspects of the Prophet (PBUH)
نویسندگان [English]
Muhammad Bahrami
Faculty Member
چکیده [English]
Social security, as a newly emerged concept, is defined in affirmative discourse as the ability of social groups to preserve their identity and in negative discourse as the absence of threats against these social groups. According to the verses of revelation, Prophet Muhammad (PBUH) has three roles: prophetic, governmental, and judicial. In his prophetic role, a set of affirmative and negative duties is defined for him, which confirms social security and considers threats, intimidation, and creating restrictions for social groups as inappropriate. Some of these duties, such as ignoring certain matters, granting asylum, forgiveness, and the absence of responsibility, do not become obsolete in the governmental and judicial roles of the Prophet (PBUH), and social security does not lose its importance. For this reason, pagans, people of the book, hypocrites, and others in the era of the Prophet (PBUH) enjoyed social security and were not threatened by the Prophet's (PBUH) government. Therefore, their ability to preserve and maintain their identity was not limited. The goal of this research is to discover how the Prophet (PBUH) interacted with social groups. The result of this research proves social security, and the research method is descriptive and explanatory with a library-based approach and aims to reconcile seemingly contradictory verses.
کلیدواژهها [English]
Prophet, Prophet's duties, social groups, social security
مراجع
ابن ابیالزمنین (1423ق)، تفسیر ابن الزمنین، تحقیق عکاشه، چاپ اول، مصر: الفاروق الحدیثه.
رازی، ابن ابی حاتم (بیتا)، تفسیر القرآن العظیم، تحقیق الطبیب، بیروت: دار الفکر.
اندلسی، ابن ابیحیان (1422ق)، تفسیر البحر المحیط، تحقیق عبدالموجود، چاپ اول، بیروت: دار الکتب العلمیه.
ابن ادریس (1409ق)، المنتخب من تفسیر القرآن و النکت المستخرجه من کتاب التبیان، تحقیق حائری، چاپ اول، قم: کتابخانه مرعشی نجفی.
ابن الجوزی (1407ق)، زاد المسیر فی علم التفسیر، تحقیق عبدالرحمن عبدالله، چاپ اول، بیروت: دارالفکر.
ابن الجوزی (بیتا)، نواسخ القرآن، بیروت: دارالکتب العلمیه.
ابن حزم (1406ق)، الناسخ و المنسوخ، تحقیق البنداری، چاپ اول، بیروت: دارالکتب العلمیه.
ابن زمنین (1423ق)، تفسیر ابن زمنین، تحقیق عکاشه، مصر: الفاروق الحدیثه.
ابن شهر آشوب (1328ق)، متشابه القرآن و مختلفه، بیجا، بینا.
ابن عطیه اندلسی (بیتا)، المحرر الوجیز فی تفسیر الکتاب العزیز، تحقیق عبدالشافی محمد، چاپ اول بیروت، بینا.
ابی السعود (بیتا)، تفسیر ابی السعود، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
ابی حیان اندلسی (1422ق)، تفسیر البحر المحیط، تحقیق عبدالموجود، چاپ اول، بیروت: دارالکتب العلمیه.