| تعداد نشریات | 54 |
| تعداد شمارهها | 2,534 |
| تعداد مقالات | 35,971 |
| تعداد مشاهده مقاله | 15,697,165 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,199,562 |
عقلگرایی در مکتب و تفسیر فرقه اشاعره و ماتریدیه | ||
| فصلنامه تخصصی اسلام پژوهان | ||
| دوره 10، شماره بیست و هشتم - زمستان 1402 - شماره پیاپی 10، اسفند 1402، صفحه 7-28 اصل مقاله (3.62 M) | ||
| نوع مقاله: پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/iqiri.2024.76303 | ||
| نویسنده | ||
| علی دادور* | ||
| سطح 4 شیعه شناسی | ||
| تاریخ دریافت: 24 شهریور 1403، تاریخ پذیرش: 24 شهریور 1403 | ||
| چکیده | ||
| فرقه ماتریدی در بکارگیری و استفاده از عقل مبنای میانهای بین فرقه معتزله و فرقه اشاعره دارند. نه مانند معتزله عقلگرا بوده و نه همچون اشاعره نقلگرا هستند که آنها را به اهل حدیث نزدیک میکند، بلکه آنها حسن و قبح عقلی را پذیرفته و قائلاند حکم الهی با عقل در برخی موارد ثابت میشود. اسباب و علل معرفت را حس، نقل و عقل میدانند. فرقه ماتریدی قائل به عدم حجیت خبر واحد در اعتقادات هستند و قائلاند مجاز در لغت و قرآن و حدیث واقع شده است. این عقلگرایی دقیقاً مقابل نصگرایی وهابیت میباشد. از نظر وهابیت فرقه ماتریدی خارج از اهلسنت است و پیروان این فرقه کافر هستند. فرقه اشاعره نیز در ابتدا در مقابل جریان عقلگرای افراطی معتزلی و تأویل پدید آمد و مؤسس این فرقه یعنی ابوالحسن اشعری تفکر و تعقل را در الهیات حرام میداند و استدلالهای متعددی را برای ابطال عقایدی از این دست مطرح کرده است. در ادامه نیز بزرگان این مکتب همچون فرقه معتزله در مورد بحث تأویل تلاشهای زیادی کردند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| عقل؛ عقلگرایی؛ اشاعره؛ تفسیر؛ ماتریدیه | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| عقلگرایی در مکتب و تفسیر فرقه اشاعره و ماتریدیه | ||
| نویسندگان [English] | ||
| علی دادور | ||
| سطح 4 شیعه شناسی | ||
| چکیده [English] | ||
| فرقه ماتریدی در بکارگیری و استفاده از عقل مبنای میانهای بین فرقه معتزله و فرقه اشاعره دارند. نه مانند معتزله عقلگرا بوده و نه همچون اشاعره نقلگرا هستند که آنها را به اهل حدیث نزدیک میکند، بلکه آنها حسن و قبح عقلی را پذیرفته و قائلاند حکم الهی با عقل در برخی موارد ثابت میشود. اسباب و علل معرفت را حس، نقل و عقل میدانند. فرقه ماتریدی قائل به عدم حجیت خبر واحد در اعتقادات هستند و قائلاند مجاز در لغت و قرآن و حدیث واقع شده است. این عقلگرایی دقیقاً مقابل نصگرایی وهابیت میباشد. از نظر وهابیت فرقه ماتریدی خارج از اهلسنت است و پیروان این فرقه کافر هستند. فرقه اشاعره نیز در ابتدا در مقابل جریان عقلگرای افراطی معتزلی و تأویل پدید آمد و مؤسس این فرقه یعنی ابوالحسن اشعری تفکر و تعقل را در الهیات حرام میداند و استدلالهای متعددی را برای ابطال عقایدی از این دست مطرح کرده است. در ادامه نیز بزرگان این مکتب همچون فرقه معتزله در مورد بحث تأویل تلاشهای زیادی کردند. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| عقل, عقلگرایی, اشاعره, تفسیر, ماتریدیه | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 141 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 87 |
||