تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,387 |
تعداد مقالات | 34,316 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,990,804 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,704,066 |
عقلگرایی در مکتب و تفسیر فرقه اشاعره و ماتریدیه | ||
فصلنامه تخصصی اسلام پژوهان | ||
دوره 10، شماره بیست و هشتم - زمستان 1402 - شماره پیاپی 10، اسفند 1402، صفحه 7-28 اصل مقاله (3.62 M) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/iqiri.2024.76303 | ||
نویسنده | ||
علی دادور* | ||
سطح 4 شیعه شناسی | ||
تاریخ دریافت: 24 شهریور 1403، تاریخ پذیرش: 24 شهریور 1403 | ||
چکیده | ||
فرقه ماتریدی در بکارگیری و استفاده از عقل مبنای میانهای بین فرقه معتزله و فرقه اشاعره دارند. نه مانند معتزله عقلگرا بوده و نه همچون اشاعره نقلگرا هستند که آنها را به اهل حدیث نزدیک میکند، بلکه آنها حسن و قبح عقلی را پذیرفته و قائلاند حکم الهی با عقل در برخی موارد ثابت میشود. اسباب و علل معرفت را حس، نقل و عقل میدانند. فرقه ماتریدی قائل به عدم حجیت خبر واحد در اعتقادات هستند و قائلاند مجاز در لغت و قرآن و حدیث واقع شده است. این عقلگرایی دقیقاً مقابل نصگرایی وهابیت میباشد. از نظر وهابیت فرقه ماتریدی خارج از اهلسنت است و پیروان این فرقه کافر هستند. فرقه اشاعره نیز در ابتدا در مقابل جریان عقلگرای افراطی معتزلی و تأویل پدید آمد و مؤسس این فرقه یعنی ابوالحسن اشعری تفکر و تعقل را در الهیات حرام میداند و استدلالهای متعددی را برای ابطال عقایدی از این دست مطرح کرده است. در ادامه نیز بزرگان این مکتب همچون فرقه معتزله در مورد بحث تأویل تلاشهای زیادی کردند. | ||
کلیدواژهها | ||
عقل؛ عقلگرایی؛ اشاعره؛ تفسیر؛ ماتریدیه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
عقلگرایی در مکتب و تفسیر فرقه اشاعره و ماتریدیه | ||
نویسندگان [English] | ||
علی دادور | ||
سطح 4 شیعه شناسی | ||
چکیده [English] | ||
فرقه ماتریدی در بکارگیری و استفاده از عقل مبنای میانهای بین فرقه معتزله و فرقه اشاعره دارند. نه مانند معتزله عقلگرا بوده و نه همچون اشاعره نقلگرا هستند که آنها را به اهل حدیث نزدیک میکند، بلکه آنها حسن و قبح عقلی را پذیرفته و قائلاند حکم الهی با عقل در برخی موارد ثابت میشود. اسباب و علل معرفت را حس، نقل و عقل میدانند. فرقه ماتریدی قائل به عدم حجیت خبر واحد در اعتقادات هستند و قائلاند مجاز در لغت و قرآن و حدیث واقع شده است. این عقلگرایی دقیقاً مقابل نصگرایی وهابیت میباشد. از نظر وهابیت فرقه ماتریدی خارج از اهلسنت است و پیروان این فرقه کافر هستند. فرقه اشاعره نیز در ابتدا در مقابل جریان عقلگرای افراطی معتزلی و تأویل پدید آمد و مؤسس این فرقه یعنی ابوالحسن اشعری تفکر و تعقل را در الهیات حرام میداند و استدلالهای متعددی را برای ابطال عقایدی از این دست مطرح کرده است. در ادامه نیز بزرگان این مکتب همچون فرقه معتزله در مورد بحث تأویل تلاشهای زیادی کردند. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
عقل, عقلگرایی, اشاعره, تفسیر, ماتریدیه | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 43 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 22 |