تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,387 |
تعداد مقالات | 34,316 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,991,327 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,704,266 |
بررسی خصوصیات و ویژگی های کلامی مدرسه حله و علمای طراز اول آن | ||
فصلنامه تخصصی اسلام پژوهان | ||
دوره 7، شماره شانزدهم - زمستان 99 - شماره پیاپی 16، دی 1399، صفحه 29-62 اصل مقاله (5.91 M) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/iqiri.2024.53273.1043 | ||
نویسنده | ||
محمد طالعی اردکانی* | ||
دانش پژوه موسسه امام رضا ع | ||
تاریخ دریافت: 24 دی 1397، تاریخ پذیرش: 29 بهمن 1402 | ||
چکیده | ||
تاریخ کلام امامیه در مسیر رشد و پیشرفت خود مدارس و مکاتبی را پشت سر نهاده است که هر کدام با روشی خاص، نقش تحول آفرینی در بالندگی اندیشه های کلامی آن داشته اند. در دو مدرسه نخستین مدینه و کوفه، همه باورها و بن مایه های اعتقادی شیعه، تبیین و تدوین یافت. بعدها در مدرسه قم و بغداد، میراث پیشین را با دو رویکرد متفاوت مدون کردند و به نسل های بعدی انتقال دادند. بعد از افول مدرسه قم و بغداد، مهم ترین مدرسه ای که از لحاظ جامعیت، تنوع، نوآوری و متمایز بودن آن در اندیشه های کلامی سرآمد مدارس دیگر امامیه شد، مدرسه یا حوزه حله بود. | ||
کلیدواژهها | ||
مدارس کلامی؛ مدرسه حله؛ امامیه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Study of the Characteristics and Characteristics of the School of Hell and its first scholars | ||
نویسندگان [English] | ||
MOHAMMAD TALEI ARDAKANI | ||
UNIVERSITY EMAM REZA | ||
چکیده [English] | ||
The history of the Imam's words has progressed through schools and schools, each with a particular method, the role of transformation in the growth of its verbal thoughts. In the first two schools of Medina and Kufa, all beliefs and beliefs of the Shi'i beliefs were formulated and formulated. Later in the Qom and Baghdad schools, they traced the previous heritage with two different approaches and transferred to later generations. After the decline of Qom and Baghdad, the most important school that was comprehensive, diversified, innovative and distinct from the verbal thoughts of other Imam's schools was the school or the district of Hilla. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Theological Schools, Hella School, Imamieh | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 21 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 17 |