تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,387 |
تعداد مقالات | 34,316 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,991,201 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,704,218 |
بررسی تطبیقی دیدگاه قاضی عبدالجبار معتزلی و دیدگاه سید مرتضی درباره غیبت امام زمان | ||
فصلنامه تخصصی اسلام پژوهان | ||
دوره 10، شماره بیست و هفتم - پاییز 1402 - شماره پیاپی 10، آذر 1402، صفحه 101-116 اصل مقاله (2.85 M) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/iqiri.2024.67702.1142 | ||
نویسنده | ||
علی دادور* | ||
خبرنگار سایت- دانشجوی رشته شیعه شناسی موسسه امام رضا | ||
تاریخ دریافت: 10 آبان 1402، تاریخ پذیرش: 27 خرداد 1403 | ||
چکیده | ||
در عصر سید مرتضى (355 - 436 ه ق) یکی از مهمترین مجادلات کلامی بین امامیه و معتزله در بین علما جریان داشت. از دیدگاه سید مرتضی وجود امام معصوم(ع) و امام غائب لطف خداوند متعال است و امامیه معتقد است که خداوند از باب لطف هیچگاه انسانها را در روی زمین بدون حجت رها نمیکند و به همین علت امام دوازدهم را غائب از نظرها میدانند. این در حالی است که شیعیان به وجود ذاتی امام زمان(ع) نیز اعتقاد دارند. اما از نگاه معتزله و در صدر آنان قاضی عبدالجبار، لطف بودن امام مشروط به این است که امام در میان مردم حضور داشته و دسترسی به او امکانپذیر باشد. بنابراین در عصر غیبت، لطف بودن امام(ع) در حق مکلفان، تحقق نخواهد پذیرفت. در این صورت انجام دادن لطف بر خداوند، واجب نیست. بنابراین اعتقاد به غیبت امام(ع) با لطف بودن امامت، سازگاری ندارد؛ یعنی لازمه آن این است که ایجاد امام از طرف خداوند، واجب نباشد و این مؤلفه، برخلاف اعتقاد امامیه در مورد وجوب امام در هر زمان است. ما در این نوشتار در تشریح افکار سید مرتضی و نقد دیدگاههای قاضی عبدالجبار معتزلی در مورد مسأله غیبت امام زمان(عج) خواهیم پرداخت و با تبیین بخشهایى از نظریات آنها و مناقشاتى که با معتزلیان دارد به بررسی تطبیقی بررسی اشکالات قاضی در مورد اصل غیبت امام و فلسفه آن به تفصیل سخن خواهیم گفت | ||
کلیدواژهها | ||
غیبت؛ مهدویت؛ سید مرتضی؛ عبدالجبار؛ معتزلی؛ امامیه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A comparative study of Qazi Abdul Jabbar Mu'tazili's view and Seyyed Morteza's view on the absence of Imam Zaman | ||
نویسندگان [English] | ||
ali دادور | ||
Site Reporter - Shia Student Student Institute of Imam Reza | ||
چکیده [English] | ||
This article is devoted to expressing the opinion of Qazi Abdul Jabbar Mu'tazili and his contemporary scientist Seyyed Morteza Alam Al-Hadi about the absence of Imam Zaman (AS). During the era of Seyyed Morteza (355-436 AH), one of the most important theological disputes between the Imamiyyah and the Mu'tazila took place among the scholars. From Seyyed Morteza's point of view, the existence of the infallible Imam (a.s.) and the absent Imam is the grace of the Almighty God, and the Imamiyyah believes that God never leaves people on earth without proof out of mercy, and for this reason, the twelfth Imam is absent from the views. they know. At the same time, Shiites also believe in the inherent existence of Imam Zaman. However, from the point of view of the Mu'tazila, led by Qazi Abdul Jabbar, the favor of the Imam is conditional on the fact that the Imam is present among the people and that access to him is possible. Therefore, in the age of occultation, the Imam's kindness towards the obligees will not be realized. In this article, we will explain the thoughts of Seyyed Morteza and criticize the views of Qazi Abdul Jabbar Mu'tazili on the issue of the absence of the Imam of the time, and by explaining parts ofDuring the era of Seyyed Morteza (355-436 AH), one of the most important theological disputes between the Imamiyyah and the Mu'tazila took place among the scholars. From Seyyed Morteza's point of view, the existence of the infallible Imam (a.s.) and the absent Imam is the grace of the Almighty God, and the Imamiyyah believes that God never leaves people on earth without proof out of mercy, and for this reason, the twelfth Imam is absent from the views. they know. At the same time, Shiites also believe in the inherent existence of Imam Zaman. However, from the point of view of the Mu'tazila, led by Qazi Abdul Jabbar, the favor of the Imam is conditional on the fact that the Imam is present among the people and that access to him is possible. Therefore, in the age of occultation, the Imam's kindness towards the obligees will not be realized. In this case, doing favors to God is not obligatory. In this article, we will explain the thoughts of Seyyed Morteza and criticize the views of Qazi Abdul Jabbar Mu'tazili on the issue of the absence of the Imam of the time, and by explaining parts of their views and the disputes he has with the Mu'tazilies, we will do a comparative study of the problems of the judge regarding the principle of the absence of the Imam and We will talk about its philosophy in detail. their views and the disputes he has with the Mu'tazilies, we will do a comparative study of the problems of the judge regarding the principle of the absence of the Imam and We will talk about its philosophy in detail. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Absence, Mahdavit, Seyyed Morteza, Abdul Jabbar, Mu'tazili, Imamiya | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 24 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 13 |