تعداد نشریات | 50 |
تعداد شمارهها | 2,359 |
تعداد مقالات | 33,998 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,623,036 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,500,649 |
بررسی تطبیقی مبانی اعتقادی زیدیه و امامیه درباره منجی آخرالزمان | ||
فصلنامه تخصصی اسلام پژوهان | ||
دوره 10، شماره بیست و ششم - تابستان 1402 - شماره پیاپی 10، شهریور 1402، صفحه 7-34 اصل مقاله (6.2 M) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/iqiri.2024.67703.1143 | ||
نویسنده | ||
علی دادرو* | ||
خبرنگار سایت- دانشجوی رشته شیعه شناسی موسسه امام رضا | ||
تاریخ دریافت: 10 آبان 1402، تاریخ پذیرش: 28 بهمن 1402 | ||
چکیده | ||
فرقه زیدیه بهعنوان دومین فرقه مهم جهان تشیع؛ پس از قیام زید بن علی فرزند امام چهارم شیعیان و شهادت او شکل گرفته است. مبانی اعتقادی زیدیه در مورد مهدویت؛ نیاز جامعه به منجی آخرالزمان و عدالت گستر و ناجی جهانی است، اما آنان در مصداق مهدویت با امامیه اختلاف نظر دارند. امامیه اعتقاد به مهدی موعودی دارند که دوازدهمین امام شیعیان جهان است و معتقدند که در غیبت به سر میبرد و زمانی ظهور مینماید و عدالت گستری کرده و جهان را پی از عدل و داد میکند. ولی زیدیان قائل اند هر امامی که دارای شرایط امامت بوده و قیام کند مهدی و ناجی آخرالزمانی است. با این تفاسیر مهمترین فرق تشیع زیدی با تشیع امامی در این است که نگرش زیدیان به امامت بیشتر رنگ و بوی سیاسی دارد؛ در حالی که نگرش شیعه امامیه به امامت نگرش دینی و مبتنی بر نص است و آنان امامان را جانشینان پیامبر اکرم(ص) و در سطح آنان میدانند. اما بر مبنای اعتقادی زیدیان، امامت بر محور فاطمی بودن و قیام به سیف قرار دارد. همچنین آنان هم در مورد مهدی موعود مانند اهل تسنن میاندیشند و به انتظار فرج و موعود بودن منجی اعتقادی ندارند. لذا مسأله اصلی در اینجا بررسی رویکرد اعتقادی این دو جریان در مورد امامت منجی است که در این مقاله با یک مقایسه تطبیقی در مورد مبانی اعتقادی زیدیه و امامیه درباره منجی موعود آخرالزمان این موضوع مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته است. | ||
کلیدواژهها | ||
رویکرد اعتقادی؛ امامت؛ امامان زیدی؛ علمای شیعه؛ منجی؛ آخرالزمان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A comparative study of the fundamentals of Zaidiyyah and Imamiyyah beliefs about the Savior of the end of time | ||
نویسندگان [English] | ||
ali dadroo | ||
Site Reporter - Shia Student Student Institute of Imam Reza | ||
چکیده [English] | ||
Zaidi sect as the second most important Shiite sect; It was formed after the uprising of Zayd bin Ali and his martyrdom. The fundamentals of Zaidi belief about Mahdism; The society needs a savior of the end of time, but they disagree with Imamia in the case of Mahdism. Imamiyyah believe in the promised Mahdi, who is the 12th Imam of Shiites in the world, and they believe that he lives in the occult and will appear one day and make the world seek justice. But the Zaidis believe that every imam who meets the conditions of imamate and rises up is the Mahdi and the apocalyptic savior. With these interpretations, the most important difference between Zaydi Shiism and Imami Shiism is that the Zaydi attitude towards Imamate is more political; While the Shia's attitude is based on text and they consider imams to be the successors of the Holy Prophet (PBUH) and on their level. However, based on the beliefs of the Zaidis, the Imamate is based on being a Fatimi and rising to Saif, and they do not believe in waiting for the end and the promised savior. Therefore, the main issue here is to examine the belief approach of these two currents regarding the imamate of the Savior, which has been investigated and researched in this article with a comparative comparison of the belief bases of the Zaidiyyah and the Imamiyyah regarding the promised savior of the end of time. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Belief approach, imamate, Zaidi imams, Shia scholars, Savior, end of time | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 11 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2 |