تعداد نشریات | 50 |
تعداد شمارهها | 2,359 |
تعداد مقالات | 34,041 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,651,840 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,516,348 |
صورتبندی نظریه فرهنگی آیتالله جوادی آملی | ||
مطالعات فرهنگی اجتماعی حوزه | ||
دوره 8، شماره 1، فروردین 1403، صفحه 89-106 اصل مقاله (846.54 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/scs.2024.65919.1214 | ||
نویسنده | ||
سید عباس حسینی* | ||
استادیار، جامعه المصطفی العالمیه، قم، ایران | ||
تاریخ دریافت: 17 بهمن 1401، تاریخ بازنگری: 19 تیر 1402، تاریخ پذیرش: 26 شهریور 1403 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر درصدد است با روش تحلیلی و استنطاقی و با ابتناء به نظریه جدید آیتالله جوادی آملی درباره انسان، نظریه فرهنگی ایشان را صورتبندی نماید. فرهنگ در اندیشه ایشان تجلی توانائیهای انسان در حیات فردی و اجتماعی است. این تواناییها در فطرت همه انسانها گنجانده شده است، اما انسانها از جهت فعلیتبخشی به فطرت دو قسم هستند: «محکم» و «متشابه». مدعای پژوهش حاضر این است که هر یک از این انسانها صورت متفاوتی از فرهنگ را شکل میدهند؛ انسانهای محکم «فرهنگ محکم»، و انسانهای متشابه «فرهنگ متشابه» را ایجاد میکنند. فرهنگ محکم دارای دو ویژگی اساسی است: 1. بیان (گویا) بودن که گویای عقلمحوری و توحیدمحوری است، 2. وزین (سنگین) بودن که با فطرتگرایی و حقمحوری محقق میشود. در تناظر با اینها فرهنگ متشابه نیز دارای دو ویژگی اساسی است: 1. ابهام (گنگ) بودن که گویای خیالمحوری و غیرتوحیدی (بشری) است، 2. خفیف (سبک) بودن که با طبیعتگرایی و حقنمائی محقق میشود. این نتایج برای نهادهای سیاستگذار، مثل شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی میتواند در جهت سیاستگذاری و برنامهریزی فرهنگی راهگشا باشد و بهتبع آنها میتواند برای صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، سازمان تبلیغات اسلامی، امور مساجد، شورای سیاستگذاری ائمه جمعه جهت شناخت و تبیین فرهنگ محکم و ارجاع فرهنگ متشابه به محکم مفید باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
آیتالله جوادی آملی؛ نظریه فرهنگی؛ فرهنگ محکم؛ فرهنگ متشابه؛ فطرت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Formulation of Ayatollah Javadi Amoli's Cultural Theory | ||
نویسندگان [English] | ||
Seyyed Abbas Hosseini | ||
Assistant Professor, Al-Mustafa International University, Qom, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This study seeks to formulate Ayatollah Javadi Amoli's cultural theory based on his new theory of humanity, utilizing an analytical and interrogative method. In his thought, culture is the manifestation of human capacities in both individual and social life. These capacities are embedded in the nature (fitra) of all humans; however, humans differ in how they actualize this nature and are categorized as either "firm" or "ambiguous." The present study asserts that each of these types of humans shapes a different form of culture: "firm" humans create a "firm culture," while "ambiguous" humans produce an "ambiguous culture." The firm culture has two fundamental characteristics: 1. Articulateness, which reflects a focus on reason and monotheism, and 2. Weightiness is realized through a focus on nature and truth. In contrast, the ambiguous culture also has two key features: 1. Vagueness, indicative of a focus on imagination and non-monotheistic (human-centered) values, and 2. Lightness, which is manifested through naturalism and the semblance of truth. These findings can be instrumental for policy-making institutions, such as the Supreme Council of the Cultural Revolution and the Islamic Consultative Assembly, in guiding cultural policies and planning. Additionally, they can be beneficial for organizations such as the Islamic Republic of Iran Broadcasting (IRIB), the Islamic Propagation Organization, mosque affairs, and the Council for Policy-making of Friday Imams, in understanding and promoting firm culture and in referring ambiguous culture to firm culture. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Ayatollah Javadi Amoli, Cultural Theory, Firm Culture, Ambiguous Culture, Fitra | ||
مراجع | ||
قرآن کریم.
پارسانیا، حمید (1392). جهانهای اجتماعی. قم: کتاب فردا.
جوادی آملی، عبدالله (1383). تفسیر سوره هود (جلسه 26). قابل دسترس در:
https://eshia.ir/feqh/archive/text/javadi/tafsir/83/830917
جوادی آملی، عبدالله (1384 الف). حیات حقیقی انسان در قرآن. قم: مرکز نشر اسراء، چاپ دوم.
جوادی آملی، عبدالله (1384 ب). فطرت در قرآن. قم: مرکز نشر اسراء، چاپ سوم.
جوادی آملی، عبدالله (1385 الف). سرچشمه اندیشه. قم: مرکز نشر اسراء، ج2، چاپ پنجم.
جوادی آملی، عبدالله (1388ح). قرآن در قرآن. قم: قم: مرکز نشر اسراء، چاپ هشتم.
جوادی آملی، عبدالله (1388ه). اسلام و محیط زیست. قم: مرکز نشر اسراء، چاپ پنجم.
جوادی آملی، عبدالله (1388و). اسلام و روابط بینالملل. قم: مرکز نشر اسراء.
جوادی آملی، عبدالله (1389 ج). تفسیر انسان به انسان. قم: مرکز نشر اسراء، چاپ پنجم.
جوادی آملی، عبدالله (1389). تسنیم. قم: مرکز نشر اسراء، ج2، 13.
جوادی آملی، عبدالله (1396). تسنیم. قم: مرکز نشر اسراء، ج38.
جوادی آملی، عبدالله (26/9/1394). سخنرانی در همایش ملی دین و نظریه فرهنگی.
رازی، ابوحاتم (2015م). الزّینه. حققه و قدمه سعیدالغانمی. بیروت-بغداد: لمنشورات الجمل، الجزء الاول.
راغب اصفهانی، حسین بن محمد (1398). مفردات راغب. ترجمه محمد بندریگی، سید عباس حسینی و حسین عسگرلو. تهران: اسلامی.
صدر، محمدباقر (1381). سنّتهای تاریخ در قرآن. ترجمه سید جمالالدین موسوی. انتشارات تفاهم، چاپ سوم.
مجلسی، محمدباقر (1403ق). بحار الانوار. بیروت: دار احیاء التراث العربی، ج52.
مصطفوی، حسن (1368). التحقیق فی کلمات القرآن الکریم. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ج1.
واعظی، احمد (1390). درآمدی بر هرمنوتیک. سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، چاپ ششم.
Smith, P. (2008). Cultural Theory: An Introduction. University of New York at Albany, Wiley-Blackwell.
Thompson, M., Grendstad, G. & Selle, C. (1990). Cultural theory as political science. Published By American Political Science Association
Tylor, E.B. (1903). Primitive culture researches into the development of mythology, philosophy, religion, language, art, and custom. London: John Murray, Albemarle Street.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 13 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 12 |