تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,387 |
تعداد مقالات | 34,316 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,991,319 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,704,259 |
تبلیغ اسلامی اخلاقمدار در فضای مجازی (با تاکید بر الگوی نظری رست و ناروائز) | ||
مطالعات فرهنگی اجتماعی حوزه | ||
دوره 8، شماره 1، فروردین 1403، صفحه 129-147 اصل مقاله (1.09 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/scs.2023.65803.1208 | ||
نویسنده | ||
مجتبی عطارزاده* | ||
دانشیار، گروه معارف اسلامی و دروس عمومی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 07 بهمن 1401، تاریخ بازنگری: 03 فروردین 1402، تاریخ پذیرش: 21 تیر 1402 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی تبلیغ اسلامی اخلاقمدار در فضای مجازی با تاکید بر الگوی نظری رست و ناروائز است. این پژوهش با بهرهگیری از الگوی نظری رست و ناروائز، صحت فرضیه «مراعات چهار اصل حساسیت، ایجاد انگیزه، عمل و قضاوت در اثرگذاری تبلیغ دینی در فضای مجازی از حیث اخلاقی، نقش ایفا میکنند» را دنبال مینماید. این تحقیق به لحاظ هدف کاربردی بوده و از نظر روش، توصیفی- تحلیلی است. نتایج نشان داد به منظور تأثیر بر بینشها و گرایشها و کنشهاى مخاطب در عرصه فضای مجازی براساس اصول چهارگانه رست و ناروائز، رفتار و منش مبلّغان و توجه به ظرائف اخلاقی، از محورىترین عناصر تبلیغ دین در نشر و انتقال مطالـب بهشمار میرود. بر این اساس، ثمربخشی تبلیغ در فضای مجازی، مراعات اصول اخلاقی از جانب مبلغین نظیر خستگی ناپذیری، سعۀ صدر در برخورد با مخالفین و حفظ رفتار تعاملی با مخاطب و مشخص نمودن راههای ارتباط و تماس که همگی در شکلگیری حس احترام در مخاطب و افزایش میزان اثرپذیری نقش دارد، را ایجاب مینماید. | ||
کلیدواژهها | ||
تبلیغ اسلامی اخلاقمدار؛ فضای مجازی؛ حساسیت؛ انگیزه؛ عمل؛ الگوی نظری رست؛ الگوی نظری ناروائز | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Ethical Islamic Preaching in Cyberspace (With Emphasis on Rest and Narvaez's Theoretical Model) | ||
نویسندگان [English] | ||
Mojtaba Attarzadeh | ||
Associate Professor, Department of Islamic Studies and General Studies, Isfahan University of Arts, Isfahan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The present study aims to examine ethical Islamic preaching in cyberspace, with an emphasis on Rest and Narvaez's theoretical model. Utilizing the Rest and Narvaez model, this research investigates the validity of the hypothesis that "observing the four principles of sensitivity, motivation, action, and judgment plays a role in the ethical effectiveness of religious preaching in cyberspace." The research is applied in nature and employs a descriptive-analytical method. The results indicate that to influence the beliefs, attitudes, and actions of the audience in the digital realm, based on the four principles of Rest and Narvaez, the behavior and character of preachers, as well as attention to ethical subtleties, are among the most central elements of religious propagation in the dissemination and transmission of content. Accordingly, the effectiveness of preaching in cyberspace necessitates that preachers adhere to ethical principles, such as tirelessness, patience in dealing with opponents, maintaining interactive behavior with the audience, and specifying communication channels, all of which contribute to fostering a sense of respect in the audience and increasing the impact of the message. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Ethical Islamic Preaching, Cyberspace, Sensitivity, Motivation, Action, Rest's Theoretical Model, Narvaez's Theoretical Model | ||
مراجع | ||
قرآن کریم.
نهجالبلاغه.
بحرانی، یوسف بن احمد (1369). الحدائق الناضرة فی أحکام العترة الطاهرة. ترجمه محمدتقی ایروانی. قم: دفتر انتشارات اسلامی، وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه.
بیات، حجتالله (1386). ضرورت تبلیغ دین از رسانههای نوین. مبلّغان، شماره 92.
تامپسون، جان بروکشایر (1380). رسانهها و مدرنیته؛ نظریه اجتماعی رسانهها. ترجمه مسعود اوحدی. تهران: سروش.
جمعى از نویسندگان (1386). اخلاق کـاربردى. قـم: پژوهـشگاه علـوم و فرهنگ اسلامى.
جوادى آملى، عبداﷲ (1384). پیام علمى به اجلاس تعامل سازندهٴ ادیان الهى، چهارچوبى براى نظام جهانى.
جوادى آملى، عبداﷲ (1387). دینشناسى. قم: مرکز نشر اسراء.
جوادى آملى، عبداﷲ (1389). تسنیم. قم: مرکز نشر اسراء، ج4.
جوادى آملى، عبداﷲ (1390). تسنیم. قم: مرکز نشر اسراء، ج9.
چالشهای تبلیغ آموزههای دینی در فضای مجازی (21/11/1396). خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا). قابل دسترس در:
حلبی شافعی، ابوالفرج نورالدین علی (1427ق). السیرة الحلبیة. بیروت: دارالکتب العلمیة، ج3.
خامنهای، سید علی (20/07/1390). بیانات در جمع روحانیون شیعه و اهل سنّت کرمانشاه. قابل دسترس در:
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=17659
خامنهای، سید علی (11/02/1384). بیانات در دیدار با علما و روحانیون کرمان. قابل دسترس در:
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3279
خندان، محسن (1374). تبلیغ اسلامی و دانش ارتباطات اجتماعی. قم: چاپ و نشر سازمان تبلیغات اسلامی.
دستغیب، سید عبدالحسین (1395). مظالم (شرح دعای ۳۸ صحیفه سجادیه). قم: دفتر انتشارات اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه.
شرفی، حسین (1393). تبلیغ دینی، شاخصهها و بایستهها. قم: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه.
شهیر، احسان (1391). شناسایی عوامل مؤثر بر جذب کاربران ایرانی به شبکههای اجتماعی مجازی خارجی با مورد مطالعه کاربران شبکه اجتماعی فیسبوک. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تهران.
شیروانی، علی (1378). اخلاق هنجاری. تهران: کانون اندیشه جوان.
غفوری، محمدجواد (1393). بررسی فرصتها، چالشها و بایستههای تبلیغ دین در اینترنت. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه باقرالعلوم قم.
فرقانی، محمد؛ معتمدنژاد، کاظم (1382). درآمدی بر ارتباطات سنّتی در ایران. تهران: مرکز تحقیقات و مطالعات رسانهها.
فرمهینی فراهانی، محسن (1378). فرهنگ توصیفی علوم تربیتی. تهران: اسرار دانش.
قیصریان، محمدعلی (1392). بررسی ظرفیتها و چالشهای شبکههای اجتماعی مجازی در زمینه تبلیغ دین و ارائه الگوی مناسب. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه باقرالعلوم قم.
کاستلز، مانوئل (1381). عصر اطلاعات: اقتصاد، جامعه و فرهنگ. احد علیقلیان و افشین خاکباز. تهران: طرح نو، ج1.
گمنامی شبکههای اجتماعی و پیامرسان داخلی (16/10/1395). شبکه اطلاع رسانی دانا. قابل دسترس در:
https://www.dana.ir/998762 /
مان، نرمان ل. (1354). اصول روانشناسی(اصول سازگاری آدمی). ترجمه محمود ساعتچی. تهران: امیرکبیر، ج1.
مان، نرمان ل. (1355). اصول روانشناسی (اصول سازگاری آدمی). ترجمه محمود ساعتچی. تهران: امیرکبیر، ج2.
محمودی، علیرضا؛ محمودی، مجتبی؛ ترکاشوند، پروین (1393). شبکههای اجتماعی: ابعاد و مفاهیم. تهران: انتشارات ساکو.
مطهری، مرتضی (1365). امامت و رهبری. تهران: صدرا.
معین، محمد (1364). فرهنگ فارسی. تهران: انتشارات امیرکبیر.
منتظرقائم، مهدی (1381). دموکراسی و حکومت الکترونیک: سیاست و حکومت در عصر تکنولوژیهای اطلاعاتی و ارتباطی. نامه علوم اجتماعی، 10(19).
نصر، صلاح ( 1387). جنگ روانی. ترجمه محمود حقیقت کاشانی. تهران: انتشارات سروش.
واسعى، سید علیرضا؛ دیانى، محمد شمسالدین (1386). درآمدى بـر روشهاى تبلیغى ائمه. قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامى.
Dowson, L. & Cowan, D. (2004). Religion online: finding faith on the internet. Routledge.
Karaflogka, A. (2002). Rligious Discourse and cyberspace. Religion, No. 32.
Narvaes, D. (2006). Integrative Ethical Education. In: M. Killen & J. Smetana (Eds.). Handbook of Moral Development. Mahwah. Nj: Erlbaum.
Narvaes, D. & Rest, J. (1995). Four components of Acting Morally. In: Moral Behaviour and Moral Development. An Introduction (Ed). W. Kurtines & J. Gewirtz, p. 385- 400. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 30 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 27 |