تعداد نشریات | 50 |
تعداد شمارهها | 2,359 |
تعداد مقالات | 33,998 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,623,007 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,500,636 |
تبیین برنامه درسی تربیت اخلاقی در دوره دوم ابتدایی براساس آرا و اندیشه های ابن سینا | ||
فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی | ||
دوره 20، شماره 7 - شماره پیاپی 76، شهریور 1403، صفحه 79-105 اصل مقاله (689.07 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jare.2024.69608.1941 | ||
نویسندگان | ||
سرور حیدری اغجیوان1؛ فرشته افکاری* 2؛ ادریس اسلامی3 | ||
1دانشجوی دکتری گروه علوم تربیتی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2استادیار گروه علوم تربیتی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
3دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد مهاباد، دانشگاه آزاد اسلامی، مهاباد، ایران | ||
تاریخ دریافت: 07 مرداد 1403، تاریخ بازنگری: 17 مرداد 1403، تاریخ پذیرش: 29 شهریور 1403 | ||
چکیده | ||
تربیت اخلاقی در ساختار نظام آموزشی و پرورش، بسیار مهم و حیاتی است چرا که اخلاق و تربیت اخلاقی، پایه و اساس مبانی رشد اجتماعی است. هدف پژوهش حاضر، تبیین برنامه درسی تربیت اخلاقی در دوره دوم ابتدایی براساس آرا و اندیشههای ابنسینا بود. تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر نوع روش، کیفی بود. با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی، مبانی و عناصر برنامه درسی تربیت اخلاقی مبتنی بر آراء و اندیشههای ابنسینا استخراج شده است و با توجه به چند رشتهای بودن برنامه درسی تربیت اخلاقی، رویکرد کیفی در شناسایی موضوع مورد مطالعه انتخاب گردید. تمام محتوای کتابهای «اشارات و تنبیهات»، «تدبیر منزل» و «برهان شفا» مطالعه و قسمتهایی که میتوان از آن برای طراحی برنامه درسی تربیت اخلاقی استفاده کرد، استخراج شدند. مطابق با یافتههای تحقیق، در ارتباط با مبانی تربیت اخلاقی در آرا و اندیشههای ابنسینا، در مجموع 7 معیار مالکیت و تسلط بر نفس، صبر راهگشا، توجه به تشویق و تنبیه در تربیت اخلاقی، نیل به کمال حقیقی، اعتدال در قوای نفسانی، تأکید بر تواضع در بالندگی شخصیت و توجه به عیب پوشی بهعنوان یکی از مکارم اخلاقی، شناسایی گردیدند. الگوی برنامه درسی تربیت اخلاقی بهعنوان الگوی مطلوب در واکنش به کاستیهایی که در فرایند تربیت اخلاقی در حال حاضر وجود دارد و پیشنهاد میکند که برای تربیت اخلاقی کارآمد، باید از ظرفیت یادگیری موجود در یک برنامه درسی مانند آموزش جمعی، ملاحظه معلمی بهعنوان حرفهای برای رضای خداوند و توجه به توانایی شناختی دانشآموزان، بهره برد. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامه درسی؛ تربیت اخلاقی؛ دوره دوم ابتدایی؛ ابن سینا؛ تحلیل محتوا؛ مالکیت و تسلط بر نفس | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Explaining the curriculum of moral education in the second grade of elementary school based on Ibn Sina's thoughts and opinions | ||
نویسندگان [English] | ||
Soroor Heydari Aghjivan1؛ Fereshte Afkari2؛ Edris Islami3 | ||
1PhD Student, Department of Educational Sciences, North Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Educational Sciences, North Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||
3Associate Professor, Department of Educational Sciences, Mahabad Branch, Islamic Azad University, Mahabad, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Moral education is very important and vital in the structure of the educational system because ethics and moral education are the foundation of social development. The purpose was to explain the curriculum of moral education in the second year of elementary school based on Ibn Sina's opinions and thoughts. The current research was applied in terms of purpose and qualitative in terms of method. Using the qualitative content analysis method, the foundations and elements of the moral education curriculum have been extracted, and due to the multidisciplinary nature of the moral education curriculum, a qualitative approach was chosen to identify the subject under study. In this regard, all the contents of the books "Hints and Punishments", "Tadbir Menzel" &"Barhan Shefa" were studied and the parts that can be used to design the curriculum of moral education were extracted. According to the findings of the research, there are a total of 7 criteria of self-ownership and self-mastery, path-breaking patience, attention to encouragement and punishment in moral education, achieving true perfection, moderation in sensual powers. Emphasis on humility in character growth and attention to covering up flaws were identified as one of the moral virtues. The moral education curriculum model as a desirable model in response to the shortcomings in the moral education process and suggests that for effective moral education, one should consider teaching as a profession from the learning capacity in a curriculum such as collective education. For the pleasure of God and attention to the cognitive ability of students. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Curriculum, Moral Education, Second Grade, Ibn Sina, Content analysis, ownership and self-mastery | ||
مراجع | ||
منابع
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 32 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 14 |