تعداد نشریات | 50 |
تعداد شمارهها | 2,359 |
تعداد مقالات | 34,041 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,651,944 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,516,565 |
تحلیلی از نقش معاشرت در بازآموزی رفتارهای اجتماعی بر اساس آموزههای دینی( با تاکید بر شیوه الگویی) | ||
فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی | ||
دوره 20، شماره 7 - شماره پیاپی 76، شهریور 1403، صفحه 107-134 اصل مقاله (743.54 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jare.2024.69330.1921 | ||
نویسنده | ||
محمد فولادی وندا* | ||
عضو هیئت علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی | ||
تاریخ دریافت: 26 خرداد 1403، تاریخ بازنگری: 07 شهریور 1403، تاریخ پذیرش: 29 شهریور 1403 | ||
چکیده | ||
این پژوهش با رویکرد نظری، تحلیلی و بررسی اسنادی، به واکاوی نقش معاشرت به شیوه الگویی در بازآموزی رفتارهای اجتماعی بر اساس آموزههای دینی میپردازد. دین اسلام، بر اولویت اخلاق بر همه امور تاکید و رسالت پیامبر اسلام را بر آن مبتنی میکند. در جامعه اسلامی، اهداف نظام تربیتی بر رشد ارزشها و فضایل اخلاقی، بر اساس ایمان به خدا، تربیت افراد متعهد و تحکیم برادری و سایر ارزشهای اخلاقی و اجتماعی تاکید دارد. یافتههای پژوهش حاکی است که روشالگویی در تربیت اسلامی و معاشرت با الگوهای ماندگار در جامعه، موجب شکوفاسازی استعداهای فطری، خودشناسی، کمالخواهی، زیباییجویی، آزادی و استقلالطلبی و نیز شکلگیری شخصیت فرد به شیوه الگوپردازی، الگودهی و الگوزدایی میشود. دراسلام، الگوپردازی و الگودهی، به شیوه ایجابی است، و الگوزدایی، گونهای از تربیت سلبی است. در شیوه ایجابی، اصل بر «آمادهســازی و رغبتانگیــزی» است، اما در رویکرد ســلبی، بر استخراج و استکشاف درونمایههای مخاطب از طریـق پیرایـش و زدایـش موانـع راه رشـد، بـا هدف شـکوفاسازی قابلیتهـای نهفتـه فرد استوار است. در شیوه نخست، با بیان ویژگیهای مثبت الگوها، نوعی جذب، انجذاب و دلدادگی و در الگوزدایی، با بیان ویژگیهای منفی، نوعی دلزدگی در فرد ایجاد میشود. بنابراین، در آموزههای دینی بر خلاف نظریه ساترلند و کرسی، افزون بر الگوزدایی و توصیه به اجتناب از معاشرت با دوستان ناباب، بر ارائه الگوهای ناب و الگوپردازی و الگودهی نسبت به همنشیان و دوستان شایسته در بازآموزی رفتارهای اجتماعی تاکید شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
همنشینی؛ شیوه الگویی؛ الگوپردازی؛ الگودهی و الگوزدایی؛ بازآموزی رفتار | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An analysis of the role of socializing in the retraining of social behaviors based on religious teachings; With an emphasis on the model style | ||
نویسندگان [English] | ||
mohammad Fooladi Vanda | ||
Associate Professor of Sociology Department of Imam Khomeini Educational Research Institute | ||
چکیده [English] | ||
This research, with a theoretical, analytical and documentary approach, deals with a sociological analysis of the role of socializing and living together in the retraining of social behaviors in religious teachings. Based on the theoretical framework of the analysis, in the society, some people coexist with people and groups who have chosen methods that are against the social norms for their behavior. These people learn tricks and biases from them, which is an incentive to perform inappropriate behavior. The findings of the research show that people may hang out with right-handed or right-handed companions, but the intensity, age and amount of contact are important in transmitting the type of behavior (normal or abnormal). In Islam, the role of cohabitation in the formation of a person's personality and behavior determines and influences the cohabitation in an exemplary manner.(modeling, role modeling, and modeling) and family and friends have the most influence in this field; Because every person lives according to the way of his friend and everyone is known as his friend. Therefore, parental supervision moderates children's effectiveness of hanging out with friends. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Cohabitation, modeling method, modeling, modeling and modeling, behavior retraining | ||
مراجع | ||
منابع
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 40 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 24 |