تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,387 |
تعداد مقالات | 34,316 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,991,328 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,704,266 |
عصری سازی شاخصه های اخلاق مدارا در گفت و گو با نسل z بر مبنای مناظرات اعتقادی امام رضا علیه السلام | ||
فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی | ||
دوره 20، شماره 2 - شماره پیاپی 76، شهریور 1403، صفحه 135-162 اصل مقاله (734.47 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jare.2024.69454.1931 | ||
نویسندگان | ||
علیه رضاداد* 1؛ مینا خالویان2 | ||
1گروه آموزش معارف اسلامی دانشگاه فرهنگیان تهران ایران | ||
2گروه آموزش علوم تجربی دانشگاه فرهنگیان تهران ایران | ||
تاریخ دریافت: 13 تیر 1403، تاریخ بازنگری: 14 مرداد 1403، تاریخ پذیرش: 29 شهریور 1403 | ||
چکیده | ||
رفق و مدارا یکی از مهمترین شاخصههای تربیت، به خصوص تربیت دینی و اعتقادی است. نسل جوان امروز (نسل z و نسل α) که در هجوم اندیشهها و شبهات انحرافی به خصوص از طریق فضای مجازی می باشد، بیش از هر زمان دیگری به شیوههای نوین و درست تربیت اعتقادی و دینی نیاز دارند. با نگاهی به زندگی ائمه (ع) می توانیم مشابه وضعیت امروز را در زمان امام رضا (ع) بیابیم و با الگوگیری از ایشان در جهت یافتن شیوه درست تعلیم و تربیت عبادی بکوشیم. نکتهای که در سیره امام رضا (ع) به چشم میخورد، مناظرات بسیار مفید و کارآمد ایشان است که میتوان از آن ها به عنوان نمونه کاملی از تربیت درست عبادی یاد کرد. در این پژوهش ما شاخصه رفق و مدارا را در مناظرات ایشان بررسی نموده و تلاش کردیم راهبردهای ایشان را با شرایط و وضعیت موجود تطبیق دهیم و راهکارهای نوین را با الگوگیری از سیره رضوی ارائه کنیم. مهمترین شاخصه های عصری سازی مناظرات اعتقادی امام رضا (ع) با توجه به ویژگی های نسل نوین عبارتند از: بیان آزادانه عقاید و احساسات شخصی و تمایل به گفت و گو، محترم شدن عقاید و حقوق دیگر انسان ها، مورد اعتماد واقع شدن و تعهد به اصول اخلاقی. | ||
کلیدواژهها | ||
امام رضا (ع)؛ تربیت اعتقادی؛ عصری سازی؛ مدارا؛ نسل Z | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Modernizing the characteristics of tolerance ethics in the religious debates of Imam Reza . | ||
نویسندگان [English] | ||
ALIYYEH rezadad1؛ mina khaluyan2 | ||
1farhangian un | ||
2farhangian un | ||
چکیده [English] | ||
Friendship and tolerance is one of the most important characteristics of education, especially religious education. Today's young generation (Generation Z and Generation α), who are inundated with deviant thoughts and doubts, especially through virtual space, need new and correct methods of belief and religious education more than ever. By looking at the lives of Imams (a.s.), we can find a similar situation to today's situation at the time of Imam Reza (a.s.) and try to find the right way of religious education by following his example. One thing that can be seen in the biography of Imam Reza (a.s.) is his very useful and efficient debates, which can be mentioned as a perfect example of correct religious education. In this research, we examined the friendship and tolerance index in his debates and tried to adapt his strategies to the existing conditions and present new solutions based on Razavi's life. The most important features of modernizing Imam Reza's religious debates according to the characteristics of the new generation are: freely expressing personal opinions and feelings and willingness to talk, respecting the opinions and rights of other people, being trusted and committed to moral principles | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Imam Reza (AS), religious education, modernization, tolerance, Z generation | ||
مراجع | ||
منابع
Twenge, Jean M. (2023). Generations: The Real Differences Between Gen Z, Millennials, Gen X, Boomers, and Silents—and What They Mean for America's Future, New York, Atria B | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 145 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 77 |