تعداد نشریات | 50 |
تعداد شمارهها | 2,366 |
تعداد مقالات | 34,143 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,743,246 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,565,123 |
مبانی جداناپذیری حجیت قرآن از سنّت در مرجعیت علمی قرآن | ||
پژوهش های قرآنی | ||
دوره 29، شماره 111، شهریور 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jqr.2024.69832.4081 | ||
نویسندگان | ||
حسین الهینژاد1؛ سید حسن سیادتی* 2 | ||
1استاد پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، پژوهشکده مهدویت و آیندهپژوهی، قم، ایران | ||
2دانشآموخته سطح ۴ مؤسسه بین المللی امامشناسی، قم، ایران | ||
تاریخ دریافت: 13 شهریور 1403، تاریخ پذیرش: 15 شهریور 1403 | ||
چکیده | ||
مرجعیت علمی قرآن کریم از اثرگذاری معنادار و روشمند قرآن کریم بر دیگر دانشها، ازجمله علوم انسانی و اسلامی سخن میراند. تبیین مرجعیت قرآن در این زمینه، مبتنی بر تحقّق مبانی و ادلة ویژه آن است. جداناپذیری حجّیت قرآن از سنت را باید یکی از مبانی مهم در مرجعیت علمی دانست. پیوند میان قرآن و سنّت، از مسائل دامنهدار و موضوعات مورد توجه دانشمندان بوده است. قرآن کریم بهعنوان منبع دستیابی به معارف دین، مورد پذیرش بوده، اما در گسترۀ حجّیت و کشف مراد از آیات، با دیدگاهها و روشهای گوناگونی روبهرو هستیم. بر اساس نظرگاه جداناپذیری حجّیت قرآن از سنت، کتاب الهی در معنادهی بخشی از آیاتش، نیازمند سنّت است. دریافت تفسیر دقیق و صحیح از آیات و بهره از تمام ظرفیتهای سنّت در کشف مقاصد الهی، ضرورت بحث از این دیدگاه را تأمین مینماید. ازاینرو بایسته است تا کشف مبانی این دیدگاه به روش توصیفی-تحلیلی، مقایسهای و تطبیق دادههای روشی حاصل از مطالعات، صورت گیرد. این نظریه بر پایۀ مبانی عقلایی، قرآنی و روایی استوار گردیده است. در مبنای عقلایی، نقش بافت فرامتنی در فهم کلام بررسی میشود. در مبنای قرآنی، آیات متشابه و در مبانی روایی، همسان نبودن کلام خدا با کلام بشر بیان میگردد. | ||
کلیدواژهها | ||
مرجعیت علمی قرآن؛ حجّیت قرآن؛ حجیت سنت؛ مبانی جدا ناپذیری؛ رابطه کتاب و سنّت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Inseparability Principles of the Validity of the Qur'an from the Sunna in the Scientific Authority of the Qur'an | ||
نویسندگان [English] | ||
Husayn Elahinezhad1؛ Seyyed Hasan Siyadati2 | ||
1Professor, Islamic Sciences and Culture Academy, Mahdavit and Future Research Institute, Qom, Iran | ||
2Level 4 Graduate of the International Institute of Imamology, Qom, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The scientific authority of the Holy Qur'an talks about the meaningful and methodical efficacy of the Holy Qur'an on other sciences, including humanities and Islamic sciences. The enunciation of the Qur'an's authority in this context is based on the actualization of its special principles and evidence. The inseparability of the Qur'an's authority from the Sunna should be considered as one of the most important principles in scientific authority. The connection between the Qur'an and the Sunna has been one of the wide-spread issues and among the topics of interest to scientists. The Holy Qur'an has been accepted as a source of religious knowledge, but in terms of validity and discovering the intention of the verses, we are faced with different views and methods. According to the viewpoint of the inseparability of the validity of the Qur'an from the Sunna, the Divine Book needs the Sunna in interpreting some part of its verses. Receiving accurate and sound interpretation of the verses and benefiting from all the capacities of the Sunna in discovering the divine intentions provides the necessity of discussion from this point of view. Therefore, it is advisable to discover the principles of this viewpoint in a descriptive-analytical and comparative method and by matching the data obtained from the studies done so far. This theory is based on rational, Qur'anic and narrative foundations. In the rational foundation, the role of extra-textual context in the understanding of words is examined. In the Qur'anic foundation, the ambiguous verses and in the narrative basis, the dissimilarity of God's words with human words is enunciated. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
the scientific authority of the Qur'an, the validity of the Qur'an, the validity of the Sunna, the foundations of inseparability, the relationship between the Book and the Sunna | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 31 |