صادقی, ابوالفضل. (1403). تحلیل انتقادی انگارههای سها و ابنوراق، پیرامون اقتدارگرایی پیامبر اکرم(ص) با تأکید بر آیه 26 سوره احزاب. اسلام و مطالعات اجتماعی, 5(4), 92-132. doi: 10.22081/jqss.2024.69456.1309
ابوالفضل صادقی. "تحلیل انتقادی انگارههای سها و ابنوراق، پیرامون اقتدارگرایی پیامبر اکرم(ص) با تأکید بر آیه 26 سوره احزاب". اسلام و مطالعات اجتماعی, 5, 4, 1403, 92-132. doi: 10.22081/jqss.2024.69456.1309
صادقی, ابوالفضل. (1403). 'تحلیل انتقادی انگارههای سها و ابنوراق، پیرامون اقتدارگرایی پیامبر اکرم(ص) با تأکید بر آیه 26 سوره احزاب', اسلام و مطالعات اجتماعی, 5(4), pp. 92-132. doi: 10.22081/jqss.2024.69456.1309
صادقی, ابوالفضل. تحلیل انتقادی انگارههای سها و ابنوراق، پیرامون اقتدارگرایی پیامبر اکرم(ص) با تأکید بر آیه 26 سوره احزاب. اسلام و مطالعات اجتماعی, 1403; 5(4): 92-132. doi: 10.22081/jqss.2024.69456.1309
دانشجوی دکتری تفسیر تطبیقی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم. قم. ایران
تاریخ دریافت: 20 تیر 1403،
تاریخ بازنگری: 08 مهر 1403،
تاریخ پذیرش: 28 آبان 1403
چکیده
یکی از مسائلی که در چند دهه گذشته، دستمایه نقد دین اسلام و طرح شبهات فراوانی درجهتِ ترور شخصیّت و تحریف مقام پیامبر اکرم (ص) بهواسطه برخی اسلامستیزان و منتقدان قرآن کریم قرار گرفته است، وجود یا عدموجود اقتدارگرایی و خشونتطلبی در عملکرد و سیره آن حضرت است که شناخت دقیق این شبهات و پاسخگویی مستدل و متقن به آنها و دفاع ازساحَت مقدس پیامبر(ص) را امری بایسته و ضروری، ساخته است. مسئله اصلی نوشتار پیشرو، آن است که عدّهای همچون: سها و ابنوراق، با استناد به برخی منابع تاریخی و با اشاره به آیه26 سوره احزاب، با پردازش اطلاعات ناقص، شبهات و اتهاماتی مطرح کرده و بِدینسان، بهزعم خود، اقتدارگرایی شخصِ پیامبر اکرم(ص) و خشونتطلبی در دین اسلام را اثبات کردهاند که پژوهش پیشرو بهروش کتابخانهای و تحلیلِ انتقادی، به توصیف دیدگاههای آنان و تبیین این شبهات و عرضه پاسخهای مستدل به آنها، با محوریّت غزوه بنیقریظه و با تمرکز بر آموزههای وحیانی و منابع تاریخی پرداخته است. نتایج حاصل از این پژوهش، نشان میدهد که آیات، روایات و گزارشهای تاریخی و تفسیری فراوانی بر نبود اقتدارگرایی و استبدادجویی در سیره آن حضرت تأکید دارند و تمامی ایرادها و شبهات مطرح شده در این باره، بیاساس بوده وهیچگونه ردّپایی از اقتدارگرایی و خشونتطلبی، بهویژه در جریان برخورد ایشان با یهودیان بنیقریظه، مشاهده نمیگردد.
A Critical Analysis of the Views of Saha and Ibn Warraq Regarding the Authoritarianism of the Prophet Muhammad with an Emphasis on Verse 26 of Surah Al-Ahzab
نویسندگان [English]
Abolfazl Sadeghi
a
چکیده [English]
In recent decades, one of the issues that critics of Islam and detractors of the Holy Prophet have used to attack his character and distort his status is the allegation of authoritarianism and violence in his actions and conduct. Understanding these doubts and responding to them with solid arguments is crucial in defending the sacred persona of the Prophet. The main issue dealt with in this article is that individuals such as Saha and Ibn Warraq have, by referencing certain historical sources and verse 26 of Surah Al-Ahzab, presented incomplete information to claim that the Prophet exhibited authoritarianism and that Islam promotes violence. This study, using a library-based and critical analytical method, describes their views, clarifies these doubts, and provides well-reasoned responses. The focus is on the Battle of Bani Qurayza, with particular emphasis on the Qur'anic teachings and historical sources. The findings indicate that numerous Qur'anic verses, hadiths, and historical and exegetical reports affirm the absence of authoritarianism and despotism in the Prophet’s conduct, particularly in his dealings with the Jews of Bani Qurayza. All claims of authoritarianism and violence in this regard are unfounded
کلیدواژهها [English]
Authoritarianism, Seeking Violence, Battle of Bani Qurayza, Prophet Muhammad, Saha, Ibn Warraq
مراجع
* قرآن کریم.
** کتاب مقدس، عهدین، تهران: انشارات ایلام.
ابن حجر عسقلانی، احمد. (1326ق). تهذیبالتهذیب (ج9). هند: مطبعه دائرةالمعارف النظامیه.
اسدی، سیدجواد و دیگران. (1399). تحلیل انتقادی انگارههای کتاب نقد قرآن، پیرامون آیات فرهنگ زمانه. پژوهشهای قرآن وحدیث، سال53، شماره2، صص267-288.
اسماعیلی، سیدمحمد. (1402). بررسی و نقد سه شبهه در دایرهالمعارف لیدن، پیرامون برخورد پیامبر| با اهلکتاب. شبههپژوهی مطالعات قرآنی، شماره8، صص137-161.
اکبری، امیر. (1390). تأمّلی بر دلایل برخورد پیامبر| با یهود مدینه. پژوهشنامه تاریخ، شماره23، صص1-18.
آهنگر داودی، مژگان. (1401). اثبات وقوع جنگ و درگیری فیزیکی در غزوه بینقریظه. پژوهشهای تاریخی، شماره56، صص87-106.
ایازی، سیّدمحمّدعلی. (1391). تامّلی پیرامون روایت کشتن یهودیان بنی قریظه در منابع تاریخ و تفسیر. فصلنامه پژوهشهای قرآنی، شماره71، صص120-143.
بحرانی، سیّدهاشم. (1415ق). البرهان فى تفسیر القرآن (ج2، 4). قم: موسّسه البعثه.
پیشوایی، فریده؛ عرب صالحی، محمد. (1401). تحلیل محتوای کیفی کتاب «نقد قرآن» دکتر سها، با تأکید بر مبانی فکری مؤلّف. شبههپژوهی مطالعات قرآنی، شماره7، صص59-84.
جعفریان، رسول. (1380). تاریخ سیاسی اسلام (ج1). قم: انتشاراتدلیلما.
جوادینیا، حسن. (1394). بررسی نقش یهودیان در مخالفت با پیامبر| در طول رسالت. تاریخپژوهی، شماره65، صص139-164.
حاج اسماعیلی، محمد رضا ؛ حبیب اللهی، مهدی. (1391). بررسی و تحلیل نظری اخلاق جنگ در قرآن و حدیث. پژوهشنامه اخلاق، سال پنجم، شماره15، صص31-56.