تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,387 |
تعداد مقالات | 34,316 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,993,120 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,705,352 |
نسبتسنجی فلسفه کانت با موضوعات بنیادین حقوق عمومی | ||
فلسفه حقوق | ||
دوره 2، شماره 2، مهر 1402، صفحه 89-108 اصل مقاله (4.64 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/phlq.2024.68210.1048 | ||
نویسندگان | ||
حسین خزایی* 1؛ سیدعلیرضا طباطبایی2 | ||
1کارشناسی ارشد، گروه مدیریت نظارت و بازرسی، دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری، تهران، ایران | ||
2استادیار، گروه حقوق عمومی و بینالملل، دانشگاه علوم قضائی و خدمات اداری، تهران، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 07 دی 1402، تاریخ بازنگری: 26 مرداد 1403، تاریخ پذیرش: 03 آذر 1403 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی و نسبتسنجی فلسفه کانت با موضوعات بنیادین حقوق عمومی فلسفه کانت ازجمله دولت و آزادی بود. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج نشان داد برای کانت، ایده قانون جزء اساسی فلسفه سیاسی او میباشد. او قانون را به عنوان یک مفهومی میبیند که اصلی واجد اعتبار را نمایان میکند. قانون یک مفهوم از پیش شناخته ذهن انسان است. بنابراین، نمیتوان این مفهوم را از تجربه خارجی استنباط کرد. به جای آن، ذهن انسان آن را به عنوان یک شرط ضروری کشف میکند که بدون آن هیچ چیز به درستی توضیح داده نمیشود. این قانون، در شاخههای مختلف فلسفه، با نامهای مختلفی شناخته میشود. در مورد مبانی مشروعیت دولت از نظر کانت میتوان گفت، نظام سیاسی مطلوب کانت که از آن با عنوان جمهوری یاد میکند، نظامی است که براساس اصول پیشینی خرد مانند آزادی، استقلال و برابری بنا شده و قوانین و مسئله مشروعیت آنها که در این نظام دارای جایگاهی تعیینکننده هستند، پیوند عمیقی را با مفهوم حق که برآمده از فلسفه اخلاق کانت است، دارد. نظام نمایندگی و اصل تفکیک قوا نیز دو مولفه اساسی دیگر در نظام جمهوری کانت میباشند که در کنار قانون اساسی میکوشد به وسیله آنها جامعه سیاسی را از سیطره استبداد محفوظ نگاه داشته و از اصول آزادی، برابری و استقلال حراست شود. بنابراین، به عقیده کانت، قوانین و مبانی حقوق عمومی وسیلهای هستند که از جانب دولت، آزادی و حقوق افراد را تضمین میکنند. این قوانین همچنین در تحقق یک اداره عادلانه و کامل در یک دولت موثر هستند. کانت در این زمینه از شکل جمهوری در قانون اساسی حمایت میکند. در زمینه تأمین آزادی در سطح روابط بینالمللی، کانت این وظیفه را برعهده دولت میگذارد و بیان میکند که این نوع آزادی باید طبق قوانین سیاسی یک دولت جمهوری که برمبنای عناصر سیاسی مهم به وجود آمده، نوشته شود. این آزادی بیرون از مرزها را حقوق جهانوطنی نام نهاده است. به صورت عام، فلسفه سیاسی کانت با پذیرش انواع مختلف قوانین سازگار است. از حقوق طبیعی شروع شده و به ترتیب، حقوق اخلاقی، سیاسی، بینالمللی و ازجمله حقوق بین الملل، نظریاً با یکدیگر ارتباط دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
کانت؛ حقوق عمومی؛ تفکیک قوا؛ دولت؛ فلسفه حقوق؛ حقوق جهانوطنی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Comparison of Kant's Philosophy with Fundamental Issues of Public Law | ||
نویسندگان [English] | ||
Hossein Khazaei1؛ Seyed Alireza Tabatabaei2 | ||
1Master of Supervision and Inspection Management, University of Judicial Sciences and Administrative Services, Tehran, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Public and International Law, Judiciary and Administrative Services University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The aim of the current research is to critically investigate and compare Kant's philosophy with the fundamental issues of public rights in Kant's philosophy, including State and Freedom. The research method hired here is descriptive-analytical and the results finally have depicted that for Kant, the idea of law is a fundamental part of his political philosophy. Law was considered as a concept representing the principle of validity in his regards. Therefore, Law is preconceived as a concept of the human mind so that such a concept cannot be inferred from any external experience. Instead, the human mind discovers it as a necessary condition without which nothing can be properly explained or understood. Although, “Law” is known by different names and lexicon in different branches of philosophy. Regarding the foundations of State legitimacy from Kant's point of view, it can be elaborated that Kant's desired political system, as he referred it to a republic, as system that is based on the former principles of wisdom such as freedom, independence and equality, moreover, the laws and the issue of their legitimacy in this system are under a decisive position, which has a deep connection with the concept of right that arose from Kant's moral philosophy. The system of representation and the principle of separation of powers are two other basic components of Kant's republican system, which along with the constitution tries to keep the political society safe from tyranny and protect the principles of freedom, equality and independence. Thus, according to Kant’s idea, laws and principles of public law are all a means guaranteeing the freedom and rights of individuals from the “State”. Laws aforementioned, are also effective in realizing a fair and complete administration within a state. In this context, Kant supports the form of the republic in the Constitution. In the context of securing freedom at the level of international relations, Kant assigns duties to the government and states so such type of freedom should be corresponded according to the political laws of a republic state based on crucial political elements. The freedom mentioned, outside the borders is called universal rights. In general, Kant's political philosophy is compatible with the acceptance of various types of laws. Emerging from natural rights, moral, political, and international rights, including international rights, are holistically and theoretically related to each other. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Kant, public law, separation of powers, State, philosophy of law, universal law | ||
مراجع | ||
احمدی، احمد (1402). پایهگذاری برای مابعدالطبیعه اخلاق (ایمانوئل کانت). تهران: نشر سمت، چاپ سوم.
احمدی، رحیم (۱۴۰۰). بررسی نسبت فلسفه اخلاق و حقوق شهروندی در اندیشه سیاسی ایمانوئل کانت. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تبریز.
اسلامی، علی؛ جهانگیر، زهرا؛ کاوه پیشقدم، محمدکاظم (۱۴۰۰). بررسی تطبیقی مفهوم آزادی در منشور حقوق شهروندی و اعلامیه جهانی حقوق بشر. پژوهشهای حقوقی، 20(45)، ص۱۲۳-۹۵.
پولادی، کمال (1393). تاریخ اندیشه سیاسی در غرب از ماکیاولی تا مارکس. تهران: مرکزی چاپ هشت.
جاویدی، مجتبی (۱۳۹۸). نظریه قرارداد اجتماعی ژان ژاک روسو با رویکردی روششناسانه. اندیشه دینی، 19(4)، ص۶۴-۳۹.
حکمتنیا، محمود (۱۳۹۳)، قواعد بنیادین در حقوق و روششناسی احراز و توسعه آنها. حقوق اسلامی، 11(42)، ص37-7.
دانش کاظمی، غزاله (1393). بررسی اندیشه دولت حقوقی از دیدگاه کانت، بوکانان، هایک. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده حقوق، دانشگاه آزاد تهران مرکز.
دبیرنیا، علیرضا (1395). تحلیلی بر مفهوم نظام نمایندگی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران با نگاهی تطبیقی به اندیشه سیاسی غرب. پژوهش تطبیقی حقوق اسلام و غرب، 3(1)، ص۱۱۵-۱۳۴.
دهقانی، حمیدرضا (۱۴۰۰). نگرشی بر مفهوم آزادی و قانون در فلسفه اخلاق کانت. راهبرد سیاسی، 5(18)، ص91-108. شجاعی جشوقانی، مالک (1391). درآمدی فلسفی تاریخی به روشنگری از کانت تا فوکو. تهران: علم.
طباطبایی، سید محمد (1396). نظریه تفکیک قوا و سازماندهی قدرت سیاسی نزد دولت. دولتپژوهی، 3(12)، ص۳۵-۱.
کانت، ایمانوئل (۱۳۹۴). در پاسخ به پرسش: روشننگری چیست؟ در: روشننگری چیست؟ روشیابی چیست؟ ترجمه سیروس آذینپور. تهران: آگاه، چاپ چهارم.
کانت، ایمانوئل (1394). فلسفه حقوق. ترجمه منوچهر صانعی دره بیدی. انتشارات نقش و نگار، چاپ چهارم.
کانت، ایمانوئل (۱۳۹۸). فلسفه حقوق. ترجمه منوچهر صانعی. تهران: نشر نقش و نگار، چاپ چهارم.
محمودی، سید علی (1395). فلسفه سیاسی کانت: اندیشه سیاسی در گستره فلسفه نظری فلسفه اخلاق. تهران: نگاه معاصر.
مطهری، مرتضی (۱۳۷۷). مجموعه آثار. تهران: صدرا، ج10.
مقدسی، سید محمدهادی؛ امیدی، مهدی (۱۴۰۱). بنیادهای «جهان وطنی» در اندیشه اسلامی از دیدگاه آیتالله مطهری. نظریههای اجتماعی متفکران مسلمان، 12(4)، ص1-14.
نوذری، حسینعلی؛ ایمانی، علی (۱۳۹۷). وجوه دموکراتیک نظام سیاسی مطلوب در نظریه سیاسی ایمانوئل کانت و یورگن هابرماس. علوم سیاسی، 14(44)، ص۲۰۹-۲۳۵.
Andreotti, V.D.O. (Ed.). (2016). The political economy of global citizenship education. Routledge.
Birch, A.H. (2007). The Concepts and Theories of Modern Democracy. Routledge Press, Third Edithon.
Connolly, W. E. (2000). Speed, concentric cultures, and cosmopolitanism. Political Theory, 28(5), p. 596-618.
Guyer, P. (2010). The Cambridge Companion to Kant’s Critique of Pure Reason. Cambridge University Press.
Kant, I. (2012). Fundamental principles of the metaphysics of morals. Courier Corporation.
Kleingeld, P. (1998). Kant’s Cosmopolitan Law: World Citizenship for a Global Order. Kantian Review, vol. 2.
Nasstrom, S. (2007). The Legitimacy of the People. Sage Publication Com.
Raadt, J. (2009). Contested Constitution- Legitimacy of Constitution Making & Constitutional Conflict in Central Europe. Sage Publication Com.
Singh, J.G. & Kim, D.D. (Eds.). (2017). The Postcolonial World. London, New York: Routledge.
Zeki, S., Goodenough, O.R., Greene, J. & Cohen, J. (2004). For the law, neuroscience changes nothing and everything. Philosophical Transactions of the Royal Society of London. Series B: Biological Sciences, 359(1451), p.1775-1785. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 50 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 15 |