
تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,408 |
تعداد مقالات | 34,617 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,341,510 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,871,564 |
نقد اندیشۀ اعتدال در امر انفاق با تکیه بر آیات قرآن | ||
پژوهش های قرآنی | ||
مقاله 3، دوره 29، شماره 112، آذر 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jqr.2023.66936.3810 | ||
نویسندگان | ||
حبیب الله حلیمی جلودار* 1؛ فاطمه فضلیان2 | ||
1دانشیار گروه قرآن و حدیث دانشکدۀ الهیات و معارف اسلامی دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران | ||
2طلبۀ سطح چهار حوزۀ علمیۀ حضرت خدیجه (س) بابل، بابل: ایران | ||
تاریخ دریافت: 30 تیر 1402، تاریخ بازنگری: 14 مهر 1402، تاریخ پذیرش: 23 آبان 1402 | ||
چکیده | ||
هر واژۀ قرآنی معنا و کارکردی خاص دارد و کاربرد هر واژه، با دقت تمام صورت گرفته است. ازاینرو ممکن است یک واژه به دلیل تعدد کاربرد و نزدیکی معنای لغوی و اصطلاحی، ما را در تبیین و تفسیر کلام وحی دچار خطا نماید. واژۀ «ینفقون» یکی از این واژگان است که برخی مفسران، بنا بر استناد به آیۀ 67 سوره فرقان و مضمون آیۀ 29 سوره اسراء، قائل به اندیشۀ «رعایت اعتدال در انفاق» شده و مرز هزینه کردن در راه خدا را محدود تبیین کردند؛ درحالی که آیات فراونی در تضاد، تقابل و نقد این اندیشه وجود دارد. برای اینکه تفاوتهای معنایی کشف شود، لغتنامهها مرجع مناسبی بودند. سپس بررسی منظر مفسران در آیات دیگر که در مقابل اندیشۀ اعتدال قرار دارند. آنگاه معنای هر واژه در هر آیه، آن گونه که هست، بهدست آمد. بر این اساس، در پژوهش حاضر، «اندیشۀ اعتدال» با بررسی واژۀ «نفق» و آیاتی که «عدم اعتدال در انفاق» را تأیید میکنند، مورد نقد قرار گرفت. با توجّه به این نقد، آن آیاتی که بهمعنای «اعتدال در انفاق» تفسیر شدهاند، در واقع بهمعنای اعتدال در «هزینهکرد» و «خرجکرد» زندگی هستند، نه بهمعنای انفاق در راه خدا؛ زیرا مفهوم واژۀ اعتدال در انفاق در راه خدا، مانند اعتدال در اطاعت از رسول خدا (ص)، ناصحیح و ناکافی است. | ||
کلیدواژهها | ||
اعتدال در انفاق؛ نقد اعتدال؛ انفاق در راه خدا | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Critique of the Idea of Moderation Concerning Spending (Infāq) Based on the Verses of the Qur'an | ||
نویسندگان [English] | ||
Habibullah Halimi Jelowdar1؛ fatemeh fazliyan2 | ||
1Assistant Professor, Qur'an and Hadith Department, Faculty of Theology and Islamic Studies, Mazandaran University, Babolsar, Iran. | ||
2Level Four Religious Student, Hawza Ilmiya of Hazrat Khadija (S.A.) of Babol, Babol, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Every Qur'anic word has a special meaning and function, and every word is used with great accuracy. Therefore, it is possible that a word may cause us to make mistakes in the explanation and interpretation of the words of Revelation due to its multiple uses and the closeness of the lexical and idiomatic meaning. The word yunfiqūn is one of these words that some commentators, based on verse 67 of Sūrat al-Furqān and the content of verse 29 of Sūrat al-Isrā, have attached to the idea of "respecting moderation in spending (infāq)" and explained the limits of spending in the way of God; whereas there are many verses in contradiction, contrast and critique of this idea. In order to discover semantic differences, dictionaries were a suitable reference and then, examining the perspective of commentators in other verses that are in contrast to the idea of moderation. Thereafter, the meaning of each word in each verse, as it really is, was obtained. Accordingly, in the present study, the "idea of moderation" was criticized by examining the word na-fa-qa and the verses that confirm "the lack of moderation in spending". According to this critique, those verses that have been interpreted as meaning "moderation in spending" actually mean moderation in "spending" and "expenditure" in life, not in the sense of spending in the way of God; because the meaning of the word moderation in infāq in the way of Allah, like moderation in obeying the Messenger of Allah (S.A.W.), is incorrect and insufficient. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
moderation in infāq, criticism of moderation, infāq in the way of God | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 15 |