تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,392 |
تعداد مقالات | 34,405 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,110,171 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,780,502 |
نقد کاربست قواعد نحو و بلاغت در مکتب تفسیر ادبی(فرهنگی) معاصر با تأکید بر آراء امین خولی و بنت الشاطی | ||
مطالعات علوم قرآن | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 12 دی 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jqss.2025.68906.1293 | ||
نویسنده | ||
فریده پیشوایی* | ||
استاد و پژوهشگر جامعه الزهرا (س) | ||
تاریخ دریافت: 08 اردیبهشت 1403، تاریخ بازنگری: 27 دی 1403، تاریخ پذیرش: 12 دی 1403 | ||
چکیده | ||
مکتب تفسیر ادبی معاصر که بنیانگذار آن امین خولی و توسعهدهندگانش، شاگردان وی ازجمله بنت الشاطی بودند، در رهیافتهای متأخر تفسیری تأثیرات مهمی داشته، ازاینرو ضرورت دارد از ابعاد مختلف نقد شود. از خلأهای پژوهشی درباره این مکتب تفسیری، نقد نحوه کاربست قواعد نحو و بلاغت است. این مقاله به روش تحلیلی با رویکرد نقادانه و بر پایه منابع کتابخانهای درصدد است رویکرد خولی و بنت الشاطی به قواعد نحو و بلاغت را ارزیابی کند. یافتهها نشان داد خاستگاه نظریه خولی، ناظر به اشکالات برخی از تفاسیر اهل سنت بوده است. تقدم نظم و بیان قرآنی در برابـر قواعـد نحـوی، رسیدن به هدف اصلی قرآن، و رد جواز غلطهای نحوی در قرآن، امتیازات این مکتب درکاربست قواعد نحوی بوده، و خارجکردن بلاغت از سیطره فلسفه و منطق و نشاندادن زیباییهای بلاغی قرآن با درنظر داشتن پیام آیات امتیازات در کاربست قواعد بلاغی است. در این میان چالشهایی مانند محرومشدن از احتمالات تفسیری و معانی باطنی با تقلیل وجوه اعرابی و مخالفت با تفسیر علمی وجود دارد که با اصل چندمعنایی و زبان جامع قرآن در تعارض است. همچنین گزینش و تأیید دیدگاه صحیح در تفسیر برخی آیات، علاوه بر ابزار نحو و بلاغت، درگرو پیشفرضهای کلامی و روایات معتبر است که در این مکتب کنار نهاده میشود. نتیجه اینکه در این مکتب تفسیری صرفنظر از آسیبهای موجود، تقدم قرآن در بررسی نحوی و بلاغی ثابت میشود و لازمه آن مرجعیت قرآن در دو علم نحو و بلاغت است. | ||
کلیدواژهها | ||
امین خولی؛ بنت الشاطی؛ مکتب تفسیر ادبی معاصر؛ قواعد نحو؛ قواعد بلاغت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Criticism of the application of syntax and rhetorical rules in the contemporary school of literary (cultural) interpretation Emphasizing the opinions of Amin Khouli and Bint al-Shati | ||
نویسندگان [English] | ||
farideh Pishvaei | ||
2 A student of the fourth level of comparative interpretation; Professor and researcher of Al-Zahra Society | ||
چکیده [English] | ||
مBooks of contemporary literary interpretation, whose founder was Amin Khouli and its developers were his students, including Bint al-Shati, have had important effects on later interpretation approaches, so it is necessary to be criticized from different dimensions. One of the gaps in research about this school of interpretation is the criticism of the way of applying the rules of syntax and rhetoric. This article tries to evaluate the approach of Khouli and Bint al-Shati to the rules of syntax and rhetoric in the school of contemporary literary interpretation using an analytical method with a critical approach and based on library sources. The findings showed that the origin of Kholi's theory was based on the problems of some Sunni interpretations.Precedence of Quranic order and expression over grammatical rules, reaching the main goal of the Quran, and rejecting the permission of grammatical mistakes in the Quran, the privileges of this school are in the application of grammatical rules and removing rhetoric from the control of philosophy and logic and showing the beauties of Rhetoric of the Qur'an considering the message of the verses is the privilege in the application of rhetorical rules. In the meantime, there are challenges such as being deprived of interpretive possibilities and inner meanings by reducing Arabic aspects and opposing scientific interpretation, which is in conflict with the principle of polysemy and the comprehensive language of the Qur'an.. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Amin Khouli, Bint al-Shati, contemporary literary interpretation school, rules of syntax, rules of rhetoric | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 36 |