عباسی, آزاده. (1403). چگونگی مواجهه محمدجواد مغنیه با مشترک لفظی در تفسیر الکاشف. اسلام و مطالعات اجتماعی, 6(1), 69-99. doi: 10.22081/jqss.2025.67456.1265
آزاده عباسی. "چگونگی مواجهه محمدجواد مغنیه با مشترک لفظی در تفسیر الکاشف". اسلام و مطالعات اجتماعی, 6, 1, 1403, 69-99. doi: 10.22081/jqss.2025.67456.1265
عباسی, آزاده. (1403). 'چگونگی مواجهه محمدجواد مغنیه با مشترک لفظی در تفسیر الکاشف', اسلام و مطالعات اجتماعی, 6(1), pp. 69-99. doi: 10.22081/jqss.2025.67456.1265
عباسی, آزاده. چگونگی مواجهه محمدجواد مغنیه با مشترک لفظی در تفسیر الکاشف. اسلام و مطالعات اجتماعی, 1403; 6(1): 69-99. doi: 10.22081/jqss.2025.67456.1265
تاریخ دریافت: 07 مهر 1402،
تاریخ بازنگری: 24 آبان 1403،
تاریخ پذیرش: 28 آبان 1403
چکیده
چکیده شناخت معنای دقیق واژگان و چگونگی کاربست آنها به فهم درست یک متن کمک شایانی میکند. در همه زبانها، واژگانی یافت میشوند که برای چند معنای متفاوت وضع شدهاند. در ادبیات، این کلمات با عنوان الفاظ مشترک توصیف میشوند. از دیرباز مفسران به مسئله شناسایی معنای کلمات اهتمام داشتهاند و چگونگی کاربرد الفاظ مشترک در قرآن مورد توجه ایشان بوده است. استاد محمدجواد مغنیه، یکی از مفسران معاصر، در کتاب التفسیر الکاشف به مسائل ادبی و بلاغی توجه کرده است. باتوجه به اهمیت موضوع، این پژوهش در پی تبیین چگونگی مواجهه وی با مسئله اشتراکات لفظی است. دستاوردهای این پژوهشِ توصیفی ـ تحلیلی، نمایانگر آن است که استاد مغنیه در زمره کسانی است که به امکان وقوع مشترک لفظی در قرآن اعتقاد داشته و در مواجهه با الفاظ مشترک از دو روش پیروی میکند. در روش نخست، استاد مغنیه همه دلالتهای یک لفظ را بیان کرده و سپس از میان آنها یک مورد را برمیگزیند. در روش دوم، استاد به مشترک لفظیبودن واژه تصریح کرده و فقط معنای مورد نظر را بیان میکنند. در این پژوهش برای تبیین بیشترِ این دو روش، نظرات استاد مغنیه در مورد برخی کلمات پرکاربرد قرآنی بررسی شده است.
Mohammad Jawad Mughniya's Approach to Homonymy in Tafsir al-Kashif
چکیده [English]
Abstract Understanding the precise meaning of words and how they are used significantly contributes to the correct comprehension of a text. In all languages, there are words that have been assigned multiple meanings. In literature, these words are described as homonyms. Since ancient times, interpreters have been concerned with identifying the meaning of words, and the use of homonyms in the Quran has been a particular focus of their attention. Professor Mohammad Jawad Mughniya, a contemporary interpreter, has paid attention to literary and rhetorical issues in his book "Al-Tafsir al-Kashif". Given the importance of the subject, this research seeks to explain how he approaches the issue of homonymy. The findings of this descriptive-analytical research show that Professor Mughniya is among those who believe in the possibility of homonymy in the Quran and adopts two methods when dealing with homonyms. In the first method, Professor Mughniyeh states all the connotations of a word and then selects one from among them. In the second method, the professor explicitly states the homonymy of the word and only expresses the intended meaning. In this research, to further explain these two methods, Professor Mughniya's views on some frequently used Quranic words have been examined.
کلیدواژهها [English]
Al-Tafsir al- Kashif, Mohammad Jawad Mughniya, Homonymy
مراجع
* قرآن کریم
آل سعدی، عبدالرحمان بن ناصر. (1408ق). تیسیر الکریم الرحمان (ج1). بیروت: مکتبة النهضة.
بغدادی، علاءالدین علی بن محمد. (1415ق). لباب التنزیل فی معانی التأویل (ج1). بیروت: دارالکتب العلمیة.
بغوی، حسین بن مسعود. (1420ق). معالم التنزیل (ج1). بیروت: دارالمعرفة.
بلخی، مقاتل بن سلیمان. (1423ق). تفسیر مقاتل بن سلیمان (ج2، 3). بیروت: داراحیاء التراث.
بلخی، مقاتل بن سلیمان. (1429ق). الوجوه و النظائر فی القرآن ا لکریم. بیروت: دارالکتب.
بیضاوی، عبدالله بن عمر. (1418ق). انوارالتنزیل و اسرارالتأویل (ج1، 2). بیروت: دار احیاء التراث العربی.
پرچم، اعظم؛ شاهی، نصرالله. (1386). دیدگاه قرآنپژوهان درباره اشتراک لفظی و معنوی در قرآن و واژگان وجوه و نظائر، تحقیقات قرآن و حدیث، دوره4، 2(8)، صص 67- 86.
تمسکی بیدگلی، علی؛ ربیع نتاج، سیدعلیاکبر؛ موسوی، سیدمحسن. (1394). رهیافتی به تعریف وجوه و نظائر از دیدگاه قرآنپژوهان، مجله آموزههای قرآنی، شماره22.
ثعلبی، ابواسحاق احمد بن ابراهیم. (1422ق). الکشف و البیان عن التفسیر القرآن (ج2). بیروت: داراحیاء التراث العربی.
جمعی از نویسندگان. (1369). میراث ماندگار (ج2). تهران: موسسه کیهان.