![سامانه مدیریت نشریات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,398 |
تعداد مقالات | 34,489 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,207,601 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,828,626 |
نقش روش تطبیق تولید علوم انسانی قرآنبنیان از منظر امامخمینی (ره) و آیتالله خامنهای مدظلهالعالی | ||
مطالعات علوم قرآن | ||
دوره 6، شماره 1 - شماره پیاپی 19، بهمن 1403، صفحه 100-131 اصل مقاله (828.66 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jqss.2025.70281.1342 | ||
نویسنده | ||
رضا لک زایی* | ||
عضو هیئت علمی پزوهشگاه امام صادق علیه السلام | ||
تاریخ دریافت: 23 آبان 1403، تاریخ بازنگری: 02 آذر 1403، تاریخ پذیرش: 05 آذر 1403 | ||
چکیده | ||
چکیده یکی از راههای پیشنهاد شده برای تولید علوم انسانی- اسلامی و بومی، مراجعه به قرآن کریم است؛ برایناساس مسئله مقاله حاضر، روششناسی تولید علوم انسانی قرآنبنیان از منظر امام خمینی(ره) و آیتالله خامنه ای مدظلهالعالی است. براساس دیدگاه امام خمینی(ره) و آیتالله خامنه ای، دستکم سه روش برای تولید علوم انسانی قرآنبنیان قابل استنباط است؛ مبنای متدانی، مبنای متعارف و مبنای متعالی. این سه مبنا، تولید سه مدل علوم انسانی را در پی دارد که میتوان آنها را علوم انسانی متدانی، علوم انسانی متعارف و علوم انسانی قرآنبنیان متعالی نامید. نقطه شروع علوم انسانی قرآنبنیانِ متعالی، پذیرش مرجعیت علمی قرآن و قیام علمی لله و در ادامه بهکاربستن «روش تطبیق» است. تطبیق به این معناست که براساس مقصد قرآن، وضعیت موجود انسان و جامعه را به قرآن عرضه کنیم و قوتها و ضعفهایش را دریابیم و راه برونرفت و وضعیت مطلوب را نشان دهیم؛ از این راه است که قرآن به علوم انسانی راه مییابد. این روش، با همین نام توسط امام خمینی(ره) و آیت الله خامنه ای، عرضه تبیین و بهکار گرفته شده است. این مقاله با استفاده از روش دلالت، که در دانش منطق تبیین شده است، دیدگاه امامین انقلاب را در تولید علوم انسانی قرآنبنیان عرضه مینماید. | ||
کلیدواژهها | ||
قرآن کریم؛ علوم انسانی متعالی؛ امام خمینی(ره)؛ آیتالله خامنهای؛ روش تطبیق | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Role of the Comparative Method in Producing Quran-Based Human Sciences from the Perspective of Imam Khomeini and Ayatollah Khamenei | ||
نویسندگان [English] | ||
Reza Lakzaei | ||
عضو هیئت علمی پزوهشگاه امام صادق علیه السلام | ||
چکیده [English] | ||
Abstract One of the proposed approaches for developing Islamic and indigenous humanities (human sciences) is by referring to the Holy Quran. This article explores the methodology of producing Quran-based humanities from the perspectives of Imam Khomeini and Ayatollah Khamenei. According to their views, at least three approaches can be inferred for the production of Quran-based humanities: the conventional basis, the comparative basis, and the transcendental basis. These approaches result in the creation of three corresponding models of humanities, which can be categorized as conventional humanities, comparative humanities, and transcendental Quran-based humanities. The starting point of transcendental Quran-based humanities is the acknowledgment of the Quran’s scientific authority and the pursuit of knowledge for the sake of God. This process is followed by applying the method of comparison, which involves assessing the current state of human beings and society through the lens of the Quran. By identifying strengths, weaknesses, and solutions according to the Quranic perspective, this method shows the path to achieving the desired state. It is through this process that the Quran integrates into the humanities. Both Imam Khomeini and Ayatollah Khamenei have introduced and applied this method in their works and speeches. This article uses the method of implication, as outlined in the science of logic, to present the views of the two imams (the two leaders of Islamic Revolution of Iran) on the development of Quran-based humanities. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
The Holy Quran, transcendental humanities, Imam Khomeini, Ayatollah Khamenei, method of comparison | ||
مراجع | ||
* قرآن کریم
** نهجالبلاغه
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 145 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4 |