تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,398 |
تعداد مقالات | 34,482 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,204,951 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,827,700 |
مؤلفههای رویکرد تربیتی در بیان آموزههای قرآن: موردپژوهی بیان سنتهای الهی در آثار عین صاد | ||
روش شناسی علوم اسلامی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 دی 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/mis.2025.64950.1029 | ||
نویسندگان | ||
سعید بهمنی* 1؛ سیدعلی اکبر حسینی2 | ||
1استادیار/ گروه علوم قرآنی/ پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن/ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی | ||
2عضو هیأت علمی | ||
تاریخ دریافت: 04 مهر 1401، تاریخ بازنگری: 14 دی 1403، تاریخ پذیرش: 15 دی 1403 | ||
چکیده | ||
تربیت وسیلهای برای انتقال معرفت، هویت و میان نسلها است. اختلال در انتقال معرفت از سوی نخبگان فکری به بدنة اجتماعی زمینهساز گسست نسلی، بحران هویت و فروپاشی اجتماعی و تمدنی است. بهطور معمول رویکرد نخبگان در تبیین و تدوین آموزههای دینی علمی و آکادمیک است. این رویکرد در جای خود گرامیست؛ ولی گرامیبودن غیر از اثربخشی آن در بدنة اجتماعی است. عموم مردم نمیتوانند با این رویکرد ارتباط برقرار کنند. قرآن نیز هیچگاه با رویکرد علمی سخن نمیگوید. رویکرد تربیتی بهمراتب اثربخشی بیشتری دارد و یکی از رهیافتهای ضروری انتقال معرفت، هویت و مدنیت از نسلی به نسل دیگر است. این مقاله مؤلفههای رویکرد تربیتی در بیان آموزههای دین را شناسایی و تبیین میکند. با این هدف به آثار صفایی حائری میپردازیم که تربیت در دیدگاه وی اوّلیّت و اولویّت دارد. برای این منظور، به بررسی موردی بیان سنتهای الهی در آثار وی پرداختهایم؛ زیرا سنتهای الهی قرآن در آثار قرن سیزدهم و چهاردهم بهمثابة کشفی جدید و بسیار مهم در میان آموزههای قرآن رخنموده است. گردآوری دادهها اسنادی و کتابخانهای و پژوهش به روشِ تحلیل متن انجام شده است. چارچوب پژوهش، مجموعه آثار منتشرشدة وی است. سؤال اساسی این است که: مؤلفههای رویکرد تربیتی صفائی حائری چیست؟ مقاله به سه مؤلفة 1. اثرگذاری سهحیطهای؛ 2. ایجاز؛ و 3. سادهسازی میرسد. مؤلفة سوم به نوبة خود با بهرهگیری از تکنیکهایی انجام میشود. در میان مؤلفههای سهگانه یادشده مؤلفة اول یعنی «اثرگذاری همزمان بر سه حیطة شناختی، عاطفی و رفتاری» اصلیترین مؤلفه است و مؤلفههای دیگر به آن بازگشتپذیراند. | ||
کلیدواژهها | ||
رویکرد تربیتی؛ رویکرد علمی؛ سنتهای الهی؛ اثرگذاری سهحیطهای؛ صفائی حائری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
مؤلفههای رویکرد تربیتی در بیان آموزههای قرآن: موردپژوهی بیان سنتهای الهی در آثار عین صاد | ||
نویسندگان [English] | ||
Saeed Bahmani1؛ seyedaliakbar hoseini2 | ||
1بلوار شهید کریمی، فلکه جوان، خ قمر بنی هاشم، فرعی 5، کوچه اول سمت چپ، پلاک 6، طبقه اول | ||
2خ 7 تیر، ک 7، فرعی 13، پ75 | ||
چکیده [English] | ||
تربیت وسیلهای برای انتقال معرفت، هویت و میان نسلها است. اختلال در انتقال معرفت از سوی نخبگان فکری به بدنة اجتماعی زمینهساز گسست نسلی، بحران هویت و فروپاشی اجتماعی و تمدنی است. بهطور معمول رویکرد نخبگان در تبیین و تدوین آموزههای دینی علمی و آکادمیک است. این رویکرد در جای خود گرامیست؛ ولی گرامیبودن غیر از اثربخشی آن در بدنة اجتماعی است. عموم مردم نمیتوانند با این رویکرد ارتباط برقرار کنند. قرآن نیز هیچگاه با رویکرد علمی سخن نمیگوید. رویکرد تربیتی بهمراتب اثربخشی بیشتری دارد و یکی از رهیافتهای ضروری انتقال معرفت، هویت و مدنیت از نسلی به نسل دیگر است. این مقاله مؤلفههای رویکرد تربیتی در بیان آموزههای دین را شناسایی و تبیین میکند. با این هدف به آثار صفایی حائری میپردازیم که تربیت در دیدگاه وی اوّلیّت و اولویّت دارد. برای این منظور، به بررسی موردی بیان سنتهای الهی در آثار وی پرداختهایم؛ زیرا سنتهای الهی قرآن در آثار قرن سیزدهم و چهاردهم بهمثابة کشفی جدید و بسیار مهم در میان آموزههای قرآن رخنموده است. گردآوری دادهها اسنادی و کتابخانهای و پژوهش به روشِ تحلیل متن انجام شده است. چارچوب پژوهش، مجموعه آثار منتشرشدة وی است. سؤال اساسی این است که: مؤلفههای رویکرد تربیتی صفائی حائری چیست؟ مقاله به سه مؤلفة 1. اثرگذاری سهحیطهای؛ 2. ایجاز؛ و 3. سادهسازی میرسد. مؤلفة سوم به نوبة خود با بهرهگیری از تکنیکهایی انجام میشود. در میان مؤلفههای سهگانه یادشده مؤلفة اول یعنی «اثرگذاری همزمان بر سه حیطة شناختی، عاطفی و رفتاری» اصلیترین مؤلفه است و مؤلفههای دیگر به آن بازگشتپذیراند. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
رویکرد تربیتی, رویکرد علمی, سنتهای الهی, اثرگذاری سهحیطهای, صفائی حائری | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5 |