
تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,445 |
تعداد مقالات | 34,904 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,849,817 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,176,622 |
جمع تشکیکی به مثابه روش در فقه العقائد | ||
روش شناسی علوم اسلامی | ||
مقاله 2، دوره 1، شماره 1، اسفند 1403، صفحه 32-53 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/mis.2025.67827.1039 | ||
نویسنده | ||
اسماعیل بهرامی* | ||
دانش پژوه سطح چهار و مدرس سطح سه حوزه علمیه امام صادق (ع) کرج، استان البرز – ایران | ||
تاریخ دریافت: 23 آبان 1402، تاریخ بازنگری: 20 دی 1403، تاریخ پذیرش: 16 دی 1403 | ||
چکیده | ||
یکی از انواع روشها در جمع میان روایات متعارض مربوط به حوزۀ عقاید، جمع تشکیکی است. با قواعدی که در اصول فقه مطرح شده است نمیتوان به این نحو، جمع بین دو دلیل متعارض کرد. بهعبارتدیگر جمع تشکیکی، مربوط به ساحت تکوین است و آن جمع دیگر مربوط به ساحت تشریع است و بدیهی است که احکام تکوین با تشریع متفاوت است. ریشۀ این روش از جمع را میتوان در مسایل فلسفی «فاعل بالتسخیر» و «مشکّکبودنِ حقیقت وجود» و «جمع بین تشبیه و تنزیه» که از نتایج وحدت وجود است جستجو کرد. در این مقاله بعد از تبیین مسئله و مفاهیم کاربردی، به تعریف مطلق و کیفیت رفع تعارض در بین دو دلیل مطلق در اصول فقه اشاره شده و سپس به طرح موضوع جمع تشکیکی، با ذکر چند نمونه از این نوع جمع از آیات و روایات به تبیین آن و تبرّعیبودن یا نبودن آن پرداخته شده و درنهایت از مبانی این نوع جمع سخن گفته شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
فقه العقاید؛ تعارض مطلقین؛ جمع تشکیکی؛ روش جمع؛ فاعل بالتسخیر؛ تشکیک وجود؛ جمع تشبیه و تنزیه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Jam'-e Tashkiki as a Method in Fiqh al-'Aqa'id (Islamic Theology) | ||
نویسندگان [English] | ||
Ismaeil Bahrami | ||
دانش پژوه سطح چهار و مدرس سطح سه حوزه علمیه امام صادق (ع) کرج، استان البرز – ایران | ||
چکیده [English] | ||
Jam'-e Tashkiki as a Method in Fiqh al-'Aqa'id (Islamic Theology) Abstract: One type of method in reconciling contradictory narrations related to the field of 'aqa'id (beliefs) is jam'-e tashkiki (gradational harmonization). With the rules presented in usul al-fiqh (principles of jurisprudence), it is not possible to reconcile two contradictory pieces of evidence in this manner. In other words, jam'-e tashkiki relates to the realm of takwin (creation), while the other harmonization relates to the realm of tashri' (legislation), and it is obvious that the rules of takwin differ from those of tashri'. The root of this method of harmonization can be found in the philosophical issues of "fa'il bi-taskhir" (agent by subjugation), "mushakkak budan-e haqiqat-e wujud" (the gradational nature of the reality of existence), and "jam' bayn-e tashbih wa tanzih" (reconciliation between anthropomorphism and transcendence), which are results of wahdat al-wujud (unity of existence). In this article, after explaining the issue and applicable concepts, the definition of mutlaq (absolute) and the quality of resolving contradiction between two absolute pieces of evidence in usul al-fiqh are mentioned. Then, the topic of jam'-e tashkiki is presented, with several examples of this type of harmonization from verses and narrations, explaining it and whether it is tabarru'i (arbitrary) or not. Finally, the foundations of this type of harmonization are discussed. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Fiqh al-'Aqa'id (Islamic Theology), Contradiction of Absolutes, Jam'-e Tashkiki (Gradational Harmonization), Method of Harmonization, Fa'il bi-taskhir (Agent by Subjugation), : Tashkik-e Wujud (Gradational Nature of Existence), Jam' bayn-e Tashbih wa Tanzih (Reconciliation between Anthropomorphism and Transcendence) | ||
اصل مقاله | ||
به فایل PDF مراجعه نمایید. | ||
مراجع | ||
*قرآنکریم
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 64 |