
تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,408 |
تعداد مقالات | 34,617 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,341,291 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,871,547 |
فقه معارف و شاخصه های روش شناخت آن | ||
روش شناسی علوم اسلامی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 بهمن 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/mis.2025.69302.1048 | ||
نویسنده | ||
محمدرضا جهانگیری* | ||
قم، پردیسان، بلوار شهروند، سبلان6، پلاک20 | ||
تاریخ دریافت: 23 خرداد 1403، تاریخ بازنگری: 23 دی 1403، تاریخ پذیرش: 01 بهمن 1403 | ||
چکیده | ||
تولید علوم انسانی اسلامی از دغدغههایی است که توجه گفتمانهای وحیانی مختلفی را به خود اختصاص دادهاست. اما پرداخته نشدن به مبانی روششناختی استفاده از وحی در این عرصه، بسیاری از تحقیقات را با چالش روشمند نبودن مواجه ساختهاست. از آنجا که کنار هم قرار گرفتن عقل، وحی و تجربه در علوم انسانی، میتواند محقق را دچار تحمیل و یا التقاط کند. در تحقیق حاضر با در نظر گرفتن گزارههای توصیفیِ وحی به عنوان محور فرایند تحقیق تلاش شدهاست تا مبانی روششناختی به صورتی شامل و منسجم تبیین گشته و بر اساس آن چالشهای استفاده از وحی در تحقیقات علمی برطرف گردد. در این راستا نظریه «فقهِ معارف» جایگزین نظریاتی چون فقههای مضاف و رویکردهای قرآنی و حدیثی دانستهشده و توصیفمحوری، تأکید بر ادلهی ارشادی و بهرهگیری از همهی منابع دینی سه شاخصهی اصلی این رویکرد دانسته شده است. در این پژوهش، با بهرهگیری از روش عقلی-استنتاجی ویژگیهایی چون استنادمحوری، ایجاد تعامل میان منابع معرفتی، توجیهپذیریِ استفادهی مجموعی از ادله، ایجاد تعامل میان احکام فقهی و دستورالعملهای علمی و در نهایت امکان بهرهگیری از عنصر آزمون ویژگیهای دیگرِ رویکرد پیشنهادی دانستهشدهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
علوم انسانی وحیانی؛ فقه معارف؛ روش تحقیق وحیانی در علوم انسانی؛ علوم انسانی اسلامی؛ روش استنباط نظریات دینی؛ روششناسی استنباط معارف | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The jurisprudence of religious teachings and its methodological features | ||
نویسندگان [English] | ||
محمدرضا جهانگیری | ||
قم، پردیسان، بلوار شهروند، سبلان6، پلاک20 | ||
چکیده [English] | ||
The production of Islamic humanities is one of the most important concerns that has been the focus of various jurisprudential and narrative currents. But not addressing the criteria of using revelation in this field, many researches have faced the challenge of not being methodical. Since the use of the source of revelation in solving objective problems brings many theoretical challenges, the use of this source without determining the conditions and paying attention to them causes the imposition or eclecticism of the researcher. In the current research, it has been tried to explain descriptive, logical, comprehensive and coherent revelation propositions, and based on this, the challenges of using revelation in scientific research have been solved. In this regard, education jurisprudence has replaced other jurisprudential approaches and Quranic and hadith approaches. Descriptiveness, emphasis on guiding evidence and use of all religious sources are the three main features of this approach. And features such as central citation, creating interaction between epistemic sources, justifying the general use of evidence, creating interaction between jurisprudence and scientific guidelines, and finally the possibility of using tests are other features of the proposed approach. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Jurisprudence and human sciences, humanities of revelation, jurisprudence of religious teachings, description-oriented in jurisprudence, research method of revelation in humanities, Islamic humanities | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 13 |