
تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,399 |
تعداد مقالات | 34,506 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,211,725 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,830,380 |
واکاوی تطبیفی صلاح و فساد از منظر مکاتب اخلاقی و اندیشه علامه مصباح | ||
مدیریت دانش اسلامی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 07 بهمن 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jikm.2025.67586.1089 | ||
نویسنده | ||
فاطمه هدایتی عزیزی* | ||
بابل | ||
تاریخ دریافت: 25 مهر 1402، تاریخ بازنگری: 19 بهمن 1403، تاریخ پذیرش: 07 بهمن 1403 | ||
چکیده | ||
کاوش در مسائل مورد ابتلاء جامعه، مسیر را برای برنامه ریزی هدفمندتر، هموار مینماید. صلاح و فساد و تعریفهای متبادر از آن، از جمله مفاهیمی هستند که در مکاتب و نحلههای مختلف، تعریف متفاوتی دارند. حال، نظر به تعریف و برداشت متغیر از صلاح و فساد در گروههای فکری اعم از مکاتب اخلاقی و برخی عالمان صاحب نظر مانند علامه مصباح، به دنبال پاسخ به این مسئله کانونی هستیم که: میان نگاه مکاتب اخلاقی و نظر علامه مصباح یزدی (ره)، نظر اصلح کدام میباشد؟ تا ضمن احصاء نقطه مشترک و متمایز در این امر، بینش و کنش صحیحتری را به منصه ظهور رساند. به همین منظور مطابق با منابع و مقالات موجود، با روش توصیفی تحلیلی، کنکاش شد و حاصل سخن آن که ضمن اذعان قرآن کریم و علامه مصباح بر وجود حقیقی صلاح و فساد، نمیتوان نظر مکاتب اخلاقی بر عدم وجود معانی دقیق از صلاح و فساد را پذیرفت؛ زیرا لازمه آن عدم وجود صلاح و فساد مطلق میباشد و نهایت این که برای هرگونه صلاح دینی باید قرائت معتبری را جهت تمییز دادن این امر از امور مشتبه پذیرفت. چون در مفاهیم اسلامی و مطابق با آیات قران، معنای مطلقی برای مفهوم صلاح و فساد وجود دارد که البته نقش تعیین کننده و کلیدی خواهد داشت و برای هرگونه اصلاح دینی، باید قرائت معتبری از دین را پذیرفت تا بتوان با آن، صلاح و فساد را از یکدیگر تمییز داد. | ||
کلیدواژهها | ||
علامه مصباح یزدی؛ مکتب؛ اخلاق؛ مکاتب اخلاقی؛ تطبیقی؛ صلاح؛ فساد | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Comparative analysis of goodness and corruption from the perspective of moral schools and Allameh Misbah's thought | ||
نویسندگان [English] | ||
fatemeh hedayati | ||
babol | ||
چکیده [English] | ||
کاوش در مسائل مورد ابتلاء جامعه، مسیر را برای برنامه ریزی هدفمندتر، هموار مینماید. صلاح و فساد و تعریفهای متبادر از آن، از جمله مفاهیمی هستند که در مکاتب و نحلههای مختلف، تعریف متفاوتی دارند. حال، نظر به تعریف و برداشت متغیر از صلاح و فساد در گروههای فکری اعم از مکاتب اخلاقی و برخی عالمان صاحب نظر مانند علامه مصباح، به دنبال پاسخ به این مسئله کانونی هستیم که: میان نگاه مکاتب اخلاقی و نظر علامه مصباح یزدی (ره)، نظر اصلح کدام میباشد؟ تا ضمن احصاء نقطه مشترک و متمایز در این امر، بینش و کنش صحیحتری را به منصه ظهور رساند. به همین منظور مطابق با منابع و مقالات موجود، با روش توصیفی تحلیلی، کنکاش شد و حاصل سخن آن که ضمن اذعان قرآن کریم و علامه مصباح بر وجود حقیقی صلاح و فساد، نمیتوان نظر مکاتب اخلاقی بر عدم وجود معانی دقیق از صلاح و فساد را پذیرفت؛ زیرا لازمه آن عدم وجود صلاح و فساد مطلق میباشد و نهایت این که برای هرگونه صلاح دینی باید قرائت معتبری را جهت تمییز دادن این امر از امور مشتبه پذیرفت. چون در مفاهیم اسلامی و مطابق با آیات قران، معنای مطلقی برای مفهوم صلاح و فساد وجود دارد که البته نقش تعیین کننده و کلیدی خواهد داشت و برای هرگونه اصلاح دینی، باید قرائت معتبری از دین را پذیرفت تا بتوان با آن، صلاح و فساد را از یکدیگر تمییز داد. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
علامه مصباح یزدی, مکتب, اخلاق, مکاتب اخلاقی, تطبیقی, صلاح, فساد | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |