
تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,408 |
تعداد مقالات | 34,617 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,341,484 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,871,561 |
بررسی دیدگاه ابنتیمیه درباره ملاک بداهت و اعتبار برهان | ||
فصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت | ||
مقاله 2، دوره 15، دی1402 مسلسل 58، دی 1402، صفحه 48-64 اصل مقاله (612.42 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/pwq.2025.70277.1198 | ||
نویسندگان | ||
امیرحسین رضائی* 1؛ یار علی کرد فیروزجایی2 | ||
1دانشگاه باقر العلوم قم | ||
2هیئت علمی دانشگاه باقر العلوم علیه السلام | ||
تاریخ دریافت: 14 آبان 1402، تاریخ بازنگری: 15 آذر 1402، تاریخ پذیرش: 30 آذر 1402 | ||
چکیده | ||
مقاله پیش رو با موضوع «بررسی دیدگاه ابنتیمیه درباره ملاک بداهت و اعتبار برهان» با روشی تحلیلی-استنتاجی، در صدد تقریر و بررسی دیدگاه معرفتشناختی ابنتیمیه در کتاب «الرد علی المنطقیین» در این دو حیطه است. ابنتیمیه از نظر معرفتشناختی، ملاک بداهت در تصدیقات را امری نسبی و اضافی میداند و در این مقاله نشان داده شده است این ادعا در عین خودمتناقضبودن، قابل اثبات نبوده و به خُلف میانجامد. وی اعتبار برهان را به طور خاص با ادعای ذهنیبودن مواد آن و عدم ارتباط آن با عالمِ خارج از ذهن، به چالش میکشد که این اندیشه، با توجهدادن به ارتباط غیرقابل انکار مفاهیم کلی با عالم عین و یادآورشدن پیامدهای فاسدی که بر این نظر بار میشود، غیرقابل قبول جلوه خواهد کرد. گزارش و نقد این دو دیدگاه معرفتشناختی ابنتیمیه در دو بخش تنظیم شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
بدیهی؛ نظری؛ اعتبار معرفت شناختی؛ برهان؛ ابن تیمیه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Study of Ibn Taymiyya's Point of View on the Criterion of Self-Evidenc and the Validity of Demonstration | ||
نویسندگان [English] | ||
Amerhossein Rezaee1؛ Yar Ali Kord firouzjaei2 | ||
1Baqir al-Olum University of Qom | ||
2Faculty of Baqr al-Ulum University | ||
چکیده [English] | ||
This article with an analytical-inferential method aims to present and examine the epistemological point of view of Ibn Taymiyya in the book "Al-rad ala `l-Mantiqiyin" in the field. From the epistemological point of view, Ibn Taymiyya considers the criterion of self-evidence in propositions to be relative and relative, and in this article it has been shown that this claim, while being self-contradictory, cannot be proven and leads to contradictions. He specifically challenges the validity of the argument by claiming that its materials are subjective and not related to the world outside the mind. Undeniable relation between universal concepts and the world outside the mind and other philosophical objections on the way make the claim unacceptable. The report and criticism of these two epistemological views of Ibn Taymiyya are arranged in two parts. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Self-Evident, Theoretical, Epistemological Validity, Demonstration, Ibn Taymiyya | ||
مراجع | ||
قرآن کریم.
ابنتیمیه، احمد بن عبد الحلیم (1993م)، الرد علی المنطقیین، بیروت: دار الفکر اللبنانی.
ابنرشد، محمد بن احمد (1377)، تفسیر ما بعد الطبیعۀ، تهران: نشر حکمت.
ابنسینا، حسین بن عبدالله (1376)، الالهیات من کتاب الشفاء، قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم.
ابنسینا، حسین بن عبدالله (بیتا)، رسائل ابن سینا، قم: نشر بیدار.
حسینزاده، محمد (1391)، معرفت بشری؛ زیرساختها، قم: مرکز انتشارات مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینی;.
حسینزاده، محمد (1390)، پژوهشى تطبیقى در معرفتشناسى معاصر، قم: انتشارات مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینی;.
صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم (1366)، تفسیر القرآن الکریم، قم: نشر بیدار.
صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم (1368)، الحکمۀ المتعالیۀ فی الاسفار العقلیۀ الاربعۀ، قم: مکتبۀ المصطفوی.
صدرالدین شیرازی، محمد ابن ابراهیم (1382)، شرح و تعلیقه صدر المتالّهین بر الهیات شفا، تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
عبودیّت، عبدالرسول (1385)، درآمدی بر نظام حکمت صدرایی، قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی;.
مصباح، مجتبی؛ محمدی، عبدالله (1400)، معرفتشناسی، قم: انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی;.
نصیرالدین طوسی، محمد بن محمد (1403ق)، شرح الاشارات و التنبیهات للطوسی (مع المحاکمات)، قم: دفتر نشر الکتاب.
یحیی بن حبش، سهروردی (1392)، حکمۀ الاشراق، تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 23 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 26 |