
تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,408 |
تعداد مقالات | 34,617 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,341,215 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,871,536 |
منکوقاآن، شاه آرمانی در اندیشه و خواست عطاملک جوینی | ||
تاریخ اسلام | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 بهمن 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/hiq.2023.67020.2343 | ||
نویسنده | ||
محمودرضا کوهکن* | ||
استادیار گروه تاریخ دانشگاه پیامنور، تهران-ایران | ||
تاریخ دریافت: 30 تیر 1402، تاریخ پذیرش: 06 آذر 1402 | ||
چکیده | ||
در اندیشه ایرانشهری همواره با دو الگوی شاهی مواجه هستیم. شاهی خوب که برگزیده خدا و نمایندۀ ارادۀ او در روی زمین محسوب میشود؛ حافظ نظم و آیین و عامل خیر، سعادت و آبادانی است. در مقابل، شاهی بد قرار دارد که خواست اهریمنی را نمایندهگی میکند و مظهر شر، فساد و ویرانی است. این نظام فکری در ایران دوره اسلامی نیز مورد توجه بوده و درغالب مواقع تلاش شده است تا فرمانروایان این عصر با شاهان آرمانی ایران باستان مورد قیاس قرار گیرند. حاکمانی که کارکردهایشان منجر به امنیت، توسعه و آبادانی گردیده با نمونههای باستانی همانندسازی شدهاند. یکی ازاین موارد منکوقاآن خان مغول است که از نگاه جوینی نسبت به خانان پیشین برتر است. دراین پژوهش با شیوه توصیفی ـ تحلیلی و به استناد منابع کتابخانهای تلاش میشود تا به این پرسش پاسخ داده شود که دلایل جوینی در همسانسازی منکوقاآن با پادشاهان آرمانی ایران چه بوده است؟ یافتههای این تحقیق نشان میدهد که پساز آشوبهای اولیه که یورش مغولان بهوجود آورده بود، عطاملک جوینی برای اعاده نظم و امنیت در جامعه خواهان برآمدن حاکمی مقتدر و توانمند است تا بتواند آشفتگیهای موجود را سامان بخشد. لذا با رسیدن منکوقاآن به تخت خانی اورا شایستۀ چنین جایگاهی میداند و کارویژه هایش را با شاهان آرمانی تطبیق میدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
منکوقاآن؛ شاه آرمانی؛ مغولان؛ جوینی؛ خویشکاری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Möngke Khagan, "Shah -e- Armani" (Ideal kingship) in Ata malik Juwaynis thought and desire | ||
نویسندگان [English] | ||
mahmoodreza koohkan | ||
1- Assistant professor, Department of History, Payame Noor University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
In "Iranshahri thought", we are always faced with two royal models. A good king who is considered the chosen one of God and the representative of his will on earth; He is the custodian of order and ritual and the agent of good, happiness and prosperity. In contrast, there is an bad king who represents the will of the devil and is the embodiment of evil, corruption and destruction. This intellectual system was also considered in Iran during the Islamic period, and it has often been tried to compare the rulers of this era with the "Shah -e- Armani"(Ideal kings) of ancient Iran. Rulers whose functions have led to security, development and prosperity have been identified with ancient examples. One of these cases is the Mongol's Khan, Möngke Khagan, who is superior to the previous Khans from the point of view of Juwayni. In this research, with a descriptive-analytical method and citing library sources, an attempt is made to answer the question that what were the reasons of Juwayni in assimilating Möngke Khagan with the "Shah -e- Armani"(Ideal kings) of Iran? The findings of this research show that after the initial chaos caused by the Mongol invasion, In order to restore order and security in the society, Ata malik Juwayni wants a strong and powerful ruler to be able to organize the existing chaos. Therefore, when Möngke Khagan reached the throne, he considers him worthy of such a position and compares his features with "Shah -e- Armani"(Ideal kings). | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Möngke Khagan, Mongols, Shah -e- Armani(Ideal kingship), Juwayni, "Khish kari" | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 15 |