
تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,430 |
تعداد مقالات | 34,810 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,538,834 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,929,435 |
روششناسی مرجعیت علمی قرآن در مطالعات میانرشتهای قرآن و علوم انسانی | ||
مطالعات علوم قرآن | ||
دوره 6، شماره 2 - شماره پیاپی 20، اسفند 1403، صفحه 7-32 اصل مقاله (862.17 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jqss.2025.70233.1338 | ||
نویسنده | ||
محمد حسین صاعد رازی* | ||
قرآن و علوم انسانی، مدرسه عالی قرآن و علوم، جامعة المصطفی العالمیة، قم، ایران | ||
تاریخ دریافت: 19 آبان 1403، تاریخ بازنگری: 05 آذر 1403، تاریخ پذیرش: 06 بهمن 1403 | ||
چکیده | ||
برای مرجعیت منبع جامع و خطاناپذیر قرآن، در علوم انسانی، میتوان با مطالعات میانرشتهای قرآن و علوم انسانی زمینههای اولیه را فراهم کرد و با توجه به تفاوت روششناسی تحقیق در علوم انسانی با روششناسی تحقیق در قرآن کریم، لازم است یک روششناسی مطالعات میانرشتهای قرآن و علوم انسانی برای ارتباط معرفتی میان این دو عرضه شود. برای رسیدن به این هدف، باید با توجه به روششناسی متفاوت علوم انسانی موجود و مطالعات قرآنی، روشهایی که میتوان بهوسیله آن روشها، ارتباط معرفتی میان دادههای علوم انسانی موجود و دادههای قرآنی ایجاد کرد، مورد بررسی قرار دهیم و در نهایت روش مطلوب عرضه شود. روشهایی همچون «کشف و استنباط»، «تأیید و تکمیل»، «داوری و تهذیب»، «تکیه بر پیشفرضهای قرآنی برای تأسیس علوم انسانی دینی»، «فرضیهانگاری تعالیم قرآن» و «تأثیر غیرمستقیم و عدممداخله» و «تولید علوم انسانی با پشتوانه تعالیم بنیادی قرآن بهمثابه مفروضات نظری» قابل عرضه است، اما هیچیک از این روشها کامل نبوده و از وجاهت لازم برخوردار نیست. بر این اساس این مقاله با روش توصیفی - تحلیلی، به این پرسش پاسخ خواهد داد که مرجعیت علمی قرآن در عرصه مطالعات میانرشتهای قرآن و علوم انسانی با چه روشی امکانپذیر است؟ نتیجه و دستاورد این تحقیق، عرضه روشی مستدل و قابل قبول برای مطالعات میانرشتهای قرآن و علوم انسانی است. | ||
کلیدواژهها | ||
روششناسی؛ مرجعیت علمی قرآن؛ مطالعات میانرشتهای؛ علوم انسانی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Methodology of the Scientific Authority of the Quran in Interdisciplinary Studies of the Quran and the Humanities | ||
نویسندگان [English] | ||
صاعد رازی saedrazi | ||
Qur'an and Human Sciences, Higher School of Qur'an and Sciences, Al-Mustafa International University, Qom, Iran | ||
چکیده [English] | ||
To establish the authority of the Quran as a comprehensive and infallible source in the humanities, interdisciplinary studies between the Quran and the humanities can lay the initial groundwork. Given the differences in research methodology between the humanities and the Quran, it is necessary to develop a methodology for interdisciplinary studies that facilitates epistemic connections between the two fields. To achieve this goal, considering the differences between existing humanities methodologies and Quranic studies, it is necessary to examine the methods through which an epistemic connection can be established between the data of the humanities and Quranic knowledge, and ultimately, an appropriate methodology should be presented. Methods such as discovery and inference, confirmation and completion, evaluation and refinement, reliance on Quranic presuppositions for the establishment of Islamic humanities, hypothesis formation based on Quranic teachings, indirect influence and non-intervention, and the production of humanities knowledge with Quranic fundamental teachings as theoretical premises are among the proposed approaches. However, none of these methods are complete or possess the necessary validity. Accordingly, this article, using a descriptive-analytical method, seeks to answer the question: Through what methodology can the scientific authority of the Quran be established in interdisciplinary studies of the Quran and the humanities? The findings of this research present a well-reasoned and acceptable methodology for interdisciplinary studies of the Quran and the humanities. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Methodology, Scientific Authority of the Quran, Interdisciplinary Studies, Humanities | ||
مراجع | ||
* قرآن کریم.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 19 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 14 |