
تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,408 |
تعداد مقالات | 34,617 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,341,429 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,871,559 |
واکاوی تعبیر"الذین فی قلوبهم مرض" در آیات قرآن کریم | ||
مطالعات علوم قرآن | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 24 بهمن 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jqss.2025.68409.1284 | ||
نویسندگان | ||
زینت السادات مدنی* 1؛ عباس مصلایی پور2 | ||
1دانشگاه امام صادق ع | ||
2دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه امام صادق ع | ||
تاریخ دریافت: 08 بهمن 1402، تاریخ بازنگری: 04 اسفند 1403، تاریخ پذیرش: 06 بهمن 1403 | ||
چکیده | ||
در قرآن کریم تعبیر "الذین فی قلوبهم مرض" در 12 آیه به کار رفته است که در 2 مورد بدون اسم موصول "الذین" (البقره/10؛النور/50) و در 1 مورد به صورت مفرد "الذی فی قلبه مرض" (الاحزاب، 32) مشاهده میشود. این تعبیر، یکی از تعابیر پیچیده در قرآن است. در بعضی از موارد، قرآن کریم این اصطلاح را در کنار منافقان بهکار میبرد و صفاتی را به هر دو گروه نسبت می دهد. همین موضوع موجب شده که مفسران، بیماردلان را همان منافقان بدانند درحالیکه این دو گروه در عین حال که اشتراکاتی دارند از یکدیگر متفاوت میباشند. این تعبیر هم در سوره های مکی و هم در سوره های مدنی کاربرد دارد، اما اغلب در سوره های مدنی دیده می شود. در این مقاله که به روش توصیفی تحلیلی انجام گرفته، مشخصههای دقیق بیماردلان بر اساس آیات قرآن و نظرات مفسران، شناسایی میشود و روشن میگردد این گروه، گروهی جدا از منافقان هستند؛ اگرچه در برخی از صفات با آنها مشترک میباشند اما انگیزه و اهداف آنها متفاوت است. در مورد این تعبیر سه دیدگاه در بین مفسران وجود دارد. عده ای معتقدند که تعبیر الذین فی قلوبهم مرض به منافقان اشاره دارد. دیدگاه دوم این است که این افراد جزء دسته منافقان هستند با این تفاوت که شدت نفاق بین آنها و منافقان متفاوت است. دیدگاه سوم این است که این افراد منافق نیستند و در واقع مسلمانان ضعیف الایمان هستند و و دیدگاه راجح نیز همین است. | ||
کلیدواژهها | ||
الذین فی قلوبهم مرض؛ منافق؛ مرض؛ زیغ | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analysis and Study of the concept of "Aladhina fi qulobihim maradh" in the verses of the Holy Quran | ||
نویسندگان [English] | ||
Zinat Sadat Madani1؛ Abbas musallai pour2 | ||
1Imam Sadeq university | ||
2Imam Sadeq university | ||
چکیده [English] | ||
In the Qur'an, we have come across the expression "Aladhina fi qulobihim maradh" many times. This term is one of the complex terms in the Quran. In some cases, the Holy Quran uses this term alongside the hypocrites and attributes some qualities to both groups. This issue has caused the commentators to consider the sick-hearted as hypocrites. Although these two groups are different from each, have something in common. This interpretation is used in both Makki and Madani surahs, but it is often seen in Madani surahs. In this article, which is descriptive and analytical,, the exact characteristics of the sick-hearted are identified based on the verses of the Quran and the opinions of the commentators and it becomes clear that this group is a separate group from the hypocrites. Although they share some traits with them, their motivation and goals are different. There are three views among commentators about this expression. Some commentators believe that this term refers to hypocrites (Munafiq). The second view is that these people are hypocrites, with the difference that the severity of hypocrisy is different between them and the munafiqun. The third view is that these people are not hypocrites, and in fact, they are Muslims who are weak believers, and so is the preferred view. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Aladhin fi qulobihim maradh, sickness, sick-hearted, deviation | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 19 |