
تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,427 |
تعداد مقالات | 34,796 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,501,950 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,920,740 |
واکاوی عبارت «فی قلوبهم مرض» در قرآن کریم | ||
مطالعات علوم قرآن | ||
دوره 6، شماره 2 - شماره پیاپی 20، اسفند 1403، صفحه 156-188 اصل مقاله (869.38 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jqss.2025.68409.1284 | ||
نویسندگان | ||
زینت السادات مدنی* 1؛ عباس مصلایی پور2 | ||
1دانشگاه امام صادق ع | ||
2دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه امام صادق ع | ||
تاریخ دریافت: 03 بهمن 1402، تاریخ بازنگری: 18 آذر 1403، تاریخ پذیرش: 06 بهمن 1403 | ||
چکیده | ||
قرآن کریم در مقابل مؤمنان واقعی از گروههایی مانند مشرکان، کافران، اهل کتاب (یهودیان، مسیحیان و مجوسیان)، منافقان و... نام میبرد. یکی از این گروهها که قرآن از آنها یاد میکند کسانیاند که «فی قلوبهم مرض» (بیماردلان) هستند. این عبارت در 11 آیه بهکار رفته است که در 8 مورد همراه با موصول «الذین» است و 2 مورد بدون اسم موصول «الذین» است و در یک آیه بهشکل «الذی فی قلبه مرض» آمده است. در بعضی از موارد، قرآن این گروه را در کنار منافقان بهکار میبرد و صفاتی را به هر دو گروه نسبت میدهد. همین کاربرد موجب شده که برخی مفسران، این گروه را همان منافقان بدانند، درحالیکه این دو گروه در عین حال که اشتراکاتی دارند، از یکدیگر متفاوت هستند. عبارت «فی قلوبهم مرض» هم در سورههای مکی و هم در سورههای مدنی کاربرد دارد، اما بیشتر در سورههای مدنی دیده میشود. در این مقاله که به روش توصیفی- تحلیلی انجام گرفته، مشخصههای دقیق بیماردلان براساس آیات قرآن و نظرات مفسران، شناسایی میشود، و نیز روشن میشود این گروه، گروهی جدا از منافقان هستند؛ اگرچه در برخی صفات با آنها مشترک هستند، اما انگیزه و اهداف آنها متفاوت است. در مورد این عبارت، سه دیدگاه در میان مفسران وجود دارد. یک. این عبارت به منافقان اشاره دارد وتعبیر دیگری از منافقان است؛ دو. این افراد جزء دسته منافقان هستند با این تفاوت که شدت نفاق میان آنها و منافقان متفاوت است؛ سه. این افراد منافق نیستند و در واقع مسلمانان ضعیفالایمان و سست ایمان هستند. دیدگاه راجح همین دیدگاه سوم است | ||
کلیدواژهها | ||
فی قلوبهم مرض؛ منافق؛ سست ایمان؛ مرض؛ زیغ | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An Analysis of the Phrase "Fi Qulubihim Marad" in the Holy Quran | ||
نویسندگان [English] | ||
Zinat Sadat Madani1؛ Abbas musallai pour2 | ||
1Imam Sadeq university | ||
2Imam Sadeq university | ||
چکیده [English] | ||
In contrast to true believers, the Holy Quran mentions various groups such as polytheists, disbelievers, the People of the Book (Jews, Christians, and Magians), and hypocrites. Among these groups, the Quran refers to those described as having "fi qulubihim marad" (a disease in their hearts). This phrase appears in 11 verses—8 times with the relative pronoun "alladhina", twice without it, and once as "alladhi fi qalbihi marad". In some instances, the Quran places this group alongside the hypocrites and attributes similar traits to both. This usage has led some commentators to consider them identical to hypocrites. However, despite certain similarities, these two groups are distinct. The phrase "fi qulubihim marad" appears in both Meccan and Medinan surahs but is more frequently found in the latter. This descriptive-analytical study examines the precise characteristics of those referred to as "fi qulubihim marad", based on Quranic verses and the views of commentators. The study clarifies that this group is separate from the hypocrites, although they share some traits. However, their motives and objectives differ. Three main perspectives exist among Quranic commentators regarding this phrase: 1. It refers to hypocrites and is simply another expression for them. 2. These individuals belong to the category of hypocrites, but the severity of hypocrisy varies between them and full-fledged hypocrites. 3. These individuals are not hypocrites but rather weak in faith and wavering in their belief. The third view, which sees them as weak believers rather than hypocrites, appears to be the most substantiated | ||
کلیدواژهها [English] | ||
"Fi qulubihim marad, " hypocrites, weak faith, disease, deviation | ||
مراجع | ||
* قرآن کریم
** نهج البلاغه
32. مکارم شیرازى، ناصر. (1371). تفسیر نمونه (ج8، 17، 21، 25). تهران: دار الکتب الإسلامیة. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 38 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 8 |