
تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,430 |
تعداد مقالات | 34,810 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,538,273 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,929,099 |
بررسی خلقت انسان در عالم ذر از منظر روایات اهلبیت(ع) | ||
فصلنامه تخصصی اسلام پژوهان | ||
دوره 11، شماره سی و دوم -زمستان 1403 - شماره پیاپی 11، اسفند 1403، صفحه 79-102 اصل مقاله (4.64 M) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/iqiri.2025.70006.1167 | ||
نویسنده | ||
علی محمدی* | ||
حوزوی | ||
تاریخ دریافت: 09 مهر 1403، تاریخ پذیرش: 17 دی 1403 | ||
چکیده | ||
خداوند عزوجل چون دارای صفت خالقیت است به طور استمرار خلق میکند یکی از دورههای خلقت خداوند دوره خلقت انسان است، خداوند در این دوره مهمترین گوهر خود یعنی ولایت را بر تمام موجودات عرضه کرد و از میان موجودات فقط انسان پذیرای این گوهر شد لکن نوع پذیرش انسانها هم متفاوت بود برخی صادقانه پذیرفتند و برخی کاذبانه به همین خاطر دو طینت به وجود آمد طینتی مناسب کاذبین یعنی سجین وطینتی مناسب صادقین یعنی علیین و چون اکثر افرادی هم که قبول کردند قبولشان همراه شرک بود؛ یعنی هم قبول داشتند وهم شرک نسبت به آن داشتند به همین خاطر طینتها مخلوط شد و انسان خلق شد انسانی که دارای طینت علیین و انسانی که دارای طینت سجین انسانی که وجود شر در طینتش سرشته شده و انسانی که خیر در طینتش سرشته شده است و به همین خاطر انسان گناه میکند؛ چون هم دارای ایمان و خیر وقبول ولایت است وهم دارای عدم ولایت و خیر وشر است. این دو در وجودش نهادینه شده است که امام صادقA می فرماید ما اصل خیر هستیم و هر طاعتی فرع ماست و دشمنان ما اصل شر هستند و هر معصیتی فرع انهاست، وهر معصیتی از انسان به خاطر وجود آن شر در وجود انسان است و هر طاعتی به خاطر وجود خیر در انسان است و این نشان میدهد که جریان سقیفه و جریان امامت یک حقیقت مستمره در وجود انسانها است. | ||
کلیدواژهها | ||
امانت؛ طینت؛ شر؛ خیر؛ امامت؛ سقیفه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
How is the expression of the Qur'an and the narrations regarding the creation of man in the underworld? | ||
نویسندگان [English] | ||
Ali Mohammadi | ||
seminary | ||
چکیده [English] | ||
Since God Almighty has the attribute of creation, he creates continuously. One of the periods of God's creation is the period of human creation. In this period, God offered his most important gem, namely Wilayat, to all creatures, and among the creatures, only humans accepted this gem. The type of people's acceptance was also different, some accepted honestly and some falsely, that's why there were two taints, a taint suitable for liars i.e. Sajin and a taint suitable for honest ones i.e. Aliin, and because most of the people who accepted their acceptance was accompanied by shirk, that is, they both accepted and had shirk towards them. Because of this, the tyints were mixed and man was created, a human being who has the divine tyint and a human who has the sajin tyint, a human whose existence of evil is inherent in his tyint, and a human whose good is inherent in his tyint, and that is why man commits sin because he also has faith, goodness, and acceptance of guardianship. and it has the absence of guardianship and good and evil. These two are institutionalized in its being, as Imam Sadiq says, we are the principle of good, and every obedience is our branch, and our enemies are the principle of the city, and every sin is their branch, and every sin of man is because of the existence of evil in man. and every obedience is due to the presence of goodness in human beings, and this shows that the flow of Saqeefah and the flow of Imamate is a continuous fact in the existence of human beings. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Amanat, Taint, Evil, Good, Imamat, Saqifa | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 15 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3 |