
تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,445 |
تعداد مقالات | 34,904 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,849,852 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,176,682 |
بررسی افعال حرکتی در سوره فتح بر اساس نظریه تالمی | ||
مطالعات علوم قرآن | ||
دوره 6، شماره 3 - شماره پیاپی 21، اسفند 1403، صفحه 131-159 اصل مقاله (1.98 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jqss.2025.69517.1315 | ||
نویسندگان | ||
نسترن جباری آسا1؛ علی اسودی* 2؛ عیسی زارع دورنیانی3 | ||
1زبان و ادبیات عربی،دانشکده ادبیات،دانشگاه خوارزمی،تهران،ایران. | ||
2گروه زبان وادبیات عربی خوارزمی دانشکده ادبیات دانشگاه خوارزمی تهران ایران. | ||
3گروه زبان و ادبیات عربی،دانشکده ادبیات، دانشگاه خوارزمی،تهران،ایران. | ||
تاریخ دریافت: 22 تیر 1403، تاریخ بازنگری: 17 بهمن 1403، تاریخ پذیرش: 28 بهمن 1403 | ||
چکیده | ||
زبانشناسی شناختی، در فهم قرآن کریم دریچههای نوین میگشاید. قرآن کریم برای فهم بهتر بشر نسبت به امور انتزاعی، از افعال حرکتی در آیات خود بهره برده است. رویکرد زبانشناسانه به موضوعات قرآن کریم، باعث دستیابی به مسائلی میشود که در مطالعات سنتی به آنها پرداخته نشده است. ازجمله رویکردهای زبانشناسانه بررسی افعال حرکتی در قرآن کریم براساس نظریه افعال حرکتی لئونارد تالمی است که به دید عمیقتر و درک بهتر آیات قرآن منجر میشود. تالمی رویداد حرکتی را حالتی میداند که دارای حرکت و توالی موقعیتهای مکانی مختلف است. پژوهش پیشرو، به بررسی افعال حرکتی در سوره فتح براساس نظریه حرکتی تالمی با روش توصیفی - تحلیلی پرداخته است و واژههای دارای حرکت و مؤلفههای حرکتی آنها را بررسی میکند. یافتهها حاکی از این است که در سوره فتح، انواع افعال حرکتی به منظور مفهومسازی امور انتزاعی مثل فتح، سکینه، أجر، شطأ استفاده شده و انواع مفاهیم معنایی حرکت در سوره فتح بازنمایی شده است که سوره فتح دارای ۷۷ درصد افعال حرکتی انتقالی، ۱۷ درصد افعال حرکت خودشامل و ۶ درصد افعال ایستا است. اما در این میان، افعال حرکتی انتقالی جهتمحور از جمله افعال أنزل و أدخل نسبت بیشتری بر دیگر افعال حرکتی دارد و به همین علت، این افعال با محتوای سوره فتح بهطور کامل همسویی دارند و نمایانگر بزرگی و عظمت عذابها و نعمتهای الهی هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
قرآن کریم؛ سوره فتح؛ افعال حرکتی؛ نظریه تالمی؛ زبانشناسی شناختی. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Study of Motion Verbs in Surah Al-Fath Based on Talmy's Theory | ||
نویسندگان [English] | ||
Nastaran Jabbari asa1؛ Ali Aswadi2؛ Isa zare dorniani3 | ||
1Arabic Language and Literature,faculty literature, Kharazmi University, Tehran, iran. | ||
2Department of Arabic Language and Literature, Faculty literature, Kharazmi University, Tehran, iran. | ||
3Department of Arabic Language and Literature, Faculty Literature,Kharazmi University, Tehran, iran. | ||
چکیده [English] | ||
Cognitive linguistics opens new avenues in understanding the Quran. To facilitate a better understanding of abstract matters, the Quran utilizes motion verbs in its verses. The linguistic approach to Quranic topics leads to discoveries that are often overlooked in traditional studies. One of these approaches is the study of motion verbs in the Quran based on Leonard Talmy’s theory of motion verbs, which provides a deeper insight and a better understanding of Quranic verses. Talmy considers a motion event as a state involving movement and the succession of different spatial locations. This study examines motion verbs in Surah Al-Fath according to Talmy’s motion theory using a descriptive-analytical method, analyzing the words with motion and their components. The findings indicate that in Surah Al-Fath, various motion verbs are used to conceptualize abstract matters such as victory, tranquility, reward, and conflict. The types of motion-related meanings are represented in Surah Al-Fath, with 77% of the motion verbs being transitive, 17% self-contained motion verbs, and 6% static verbs. Among these, transitive directional motion verbs, including anzal (sent down) and adkhul (enter), dominate and align most closely with the content of Surah Al-Fath, reflecting the greatness and majesty of divine punishments and blessings. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
The Holy Quran, Surah Al-Fath, Motion Verbs, Talmy's Theory, Cognitive Linguistics | ||
مراجع | ||
* قرآن کریم
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 64 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 21 |