
تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,522 |
تعداد مقالات | 35,774 |
تعداد مشاهده مقاله | 15,181,603 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,870,818 |
کیفیت ظهور کثرت اسمایی و صفاتی از ذات الهی در عرفان نظری | ||
پژوهشهای عقلی نوین | ||
مقاله 4، دوره 9، شماره 18، اسفند 1403، صفحه 87-107 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/nir.2025.62216.1327 | ||
نویسندگان | ||
حجت اسعدی1؛ عباس جوارشکیان* 2؛ سید مرتضی حسینی شاهرودی3 | ||
1استادیار گروه فلسفه و حکمت اسلامی، دانشکده الهیات و معارف اسلامی شهید مطهری(ره)، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. | ||
2عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد | ||
3فلسفه و کلام اسلامی، دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد | ||
تاریخ دریافت: 04 آبان 1400، تاریخ بازنگری: 19 بهمن 1400، تاریخ پذیرش: 21 اسفند 1403 | ||
چکیده | ||
در اندیشۀ وحدتگرایانه عرفانی، حقیقت هستی در ذات حضرت حق، منحصر است و مقام ذات نیز غیب محض و مقام لااسم له و لارسم له میباشد. براین اساس، اسما و صفات الهی از جایگاهی بیبدیل در تبیین نظام هستی برخوردار هستند و محور اصلی تمام مباحث هستیشناسی و معرفتشناسی عرفانی را تشکیل میدهند. در میان مسائل متعدد مرتبط با اسما و صفات، مسئلۀ کیفیت انتشاء کثرات اسمائی از ذات واحد الهی دشواری ویژه و اهمیتی مضاعف دارد. در نوشتار پیشرو بر مبنای روش توصیفی و تحلیلی عقلی و با استناد به آرای عرفای مسلمان، ابتدا ابعاد هستیشناختی و معرفتشناختی اسما و صفات حقتعالی تشریح شده و برخی نظریات رایج در تبیین چگونگی پیدایش کثرت اسمائی و صفاتی نقد و بررسی میشود. سپس تبیین خواهد شد که منشأ تحقق این نوع از کثرت، حیثیت اطلاقی ذات حضرت حق است که در مقام ظهور، از اطلاق به تقیید میگراید و به کثرت تعیّنی مظاهر و مجالی حقتعالی منتهی میشود. در این رویکرد، منطق حاکم بر رابطۀ اسما و صفات با ذات حقتعالی، نفی عینیت در عین نفی غیریت است که بیان دقیقی از «عینیت ظاهر و مظهر» است. | ||
کلیدواژهها | ||
اسم؛ صفت؛ اصالت وحدت؛ اطلاق ذاتی؛ عرفان نظری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analysis of the multiplicity of names and attributes of God in theoretical mysticism | ||
نویسندگان [English] | ||
hojjat asadi1؛ Abbas Javareshkian2؛ Seyyed Morteza Hosseini Shahrudi3 | ||
1استادیار گروه فلسفه و حکمت اسلامی، دانشکده الهیات و معارف اسلامی شهید مطهری(ره)، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. | ||
2عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد | ||
3Philosophy, Theology. Ferdowsi University of Mashhad | ||
چکیده [English] | ||
Hojjat Asadi: In the esoteric model and mystical unifying thought, the divine names and attributes have a unique place in the universe; In such a way that perhaps the main focus of all mystical and epistemological topics can be considered; Because after proving that the divine essence is unconditionally divisive and free from any constraints, even the constraints of application, determination, name and description, the next position is the divine order and the names and attributes. Among the many issues related to nouns and adjectives, three issues; What is the truth, the justification of plurality, and the quality of the transmission of nominal pluralities from the one divine essence are doubly important. In the present article, by analyzing the views of Muslim mystics, it becomes clear that the source of the realization of nominal plurals and adjectives is the "emergence of the absolute in the constrained" in a definite way, and the definite plural is also a credit and virtual plural (in the mystical sense). Is coming. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Name, adjective, originality of unity, intrinsic application, theoretical mysticism | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 342 |