
تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,473 |
تعداد مقالات | 35,286 |
تعداد مشاهده مقاله | 14,155,783 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,351,394 |
Critical Review of ʿAllama Tabatabaʾi’s View of Intentionality | ||
Theosophia Islamica | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 10 اسفند 1401 اصل مقاله (352.64 K) | ||
نوع مقاله: Original Article | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jti.2025.69676.1054 | ||
نویسندگان | ||
Hossein Esfandiar* 1؛ Zahra Najafi2 | ||
1Visiting researcher, University of Religions and Denominations | ||
2Level 3 student of Islamic Philosophy and Theology, Al-Zahra Community, Qom: Iran | ||
تاریخ دریافت: 22 فروردین 1402، تاریخ بازنگری: 25 خرداد 1402، تاریخ پذیرش: 24 آذر 1402 | ||
چکیده | ||
Intentionality, as a fundamental concept in the philosophy of mind, is essential to understanding how mental states are directed toward objects, concepts, or states of affairs. This article examines the theory of intentionality presented by ʿAllama Tabatabaʾi, with a focus on his Islamic philosophical framework. The research begins by defining the problem of intentionality, which concerns the nature, possibility, and content determination of mental states. We highlight how Tabatabaʾi’s grounding of intentionality in mental existence and immaterial knowledge provides a distinct perspective compared to contemporary naturalistic approaches. The study employs a qualitative, analytical, and comparative methodology, examining primary texts from Islamic philosophy, including works by Avicenna, Mullā Ṣadrā, and ʿAllama Tabatabaʾi, alongside modern Western discussions on intentionality. Through this critical lens, we identify Tabatabaʾi’s key contributions: the essential revelatory character of knowledge, the abstraction process in content determination, and the inseparable connection between mental existence and intentionality. The research findings reveal that while Tabatabaʾi’s model offers a metaphysically robust explanation of intentionality, it encounters significant challenges when evaluated in the context of contemporary cognitive science. Critiques include the lack of empirical testability, potential conceptual ambiguity for modern scholars unfamiliar with Islamic metaphysics, and the absence of a clear mechanistic explanation that aligns with materialist paradigms. Nevertheless, the article underscores the innovative nature of Tabatabaʾi’s approach in bridging classical Islamic thought with modern philosophical discourse. It also suggests potential interdisciplinary dialogues, especially with phenomenological perspectives that similarly emphasize the inherent directedness of consciousness. The findings contribute to a broader understanding of intentionality and open new avenues for future research on the integration of metaphysical and empirical frameworks in the philosophy of mind. | ||
کلیدواژهها | ||
intentionality؛ content determination؛ knowledge؛ mental existence؛ ʿAllama Tabatabaʾi. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
دیدگاه علامه طباطبایی درباره حیث التفاتی | ||
نویسندگان [English] | ||
حسین اسفندیاری1؛ زهرا نجفی2 | ||
2طلبه سطح سه فلسفه و کلام اسلامی، جامعه الزهرا، قم: ایران | ||
چکیده [English] | ||
حیث التفاتی بهعنوان یک مفهوم مرکزی در فلسفه ذهن در قلب مباحث فلسفی قرار دارد. مشکلات اصلی حیث التفاتی شامل چگونگی امکان آن و چگونگی تعیین محتوای ذهنی است و توضیح آن بر اساس مبانی فلسفی مختلف، متفاوت می شود. تاکنون، هیچ مطالعهای کافی از حیث التفاتی از منظر فلسفه اسلامی، بهویژه در خوانش معاصر آن، صورت نگرفته است. از آنجا که حیث التفاتی به مفاهیم "وجود ذهنی" و "علم" در فلسفه اسلامی نزدیک است، میتوان آن را در زمینه فلسفه صدرایی با خوانش علامه طباطبایی مورد تفسیر قرار داد. این مقاله نشان میدهد که با در نظر گرفتن این مفاهیم و مشکلات مرتبط با آن و استخراج مبانی فلسفی علامه طباطبایی، میتوان به دنبال پاسخ جدیدی برای سوال امکان حیث التفاتی و تعیین محتوای ذهنی بود. نتیجه آن است که ذاتاً خاصیت کاشف بودن و مادی نبودن علم بهعنوان مبانی کافی برای امکان حیث التفاتی مفاهیم ذهنی ما مطرح میشود. از سوی دیگر محتوای ذهنی، با توجه به نحوه انتزاع خاص هر علم حصولی از واقعیتِ محکی خود، متعین میگردد و به تعبیر دیگر، محکیِ هر مفهوم و گزارهای، محتوای آن را متعین و مشخص میکند. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
قصدیت, تعین محتوا, علم, موجودیت ذهنی, علامه طباطبایی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 11 |