
تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,457 |
تعداد مقالات | 35,095 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,892,919 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,213,121 |
ارزیابی معرفت تجربی در اثبات حرکت جوهری و خداباوری | ||
فصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت | ||
مقاله 7، دوره 16، فروردین 1403 مسلسل 59، فروردین 1403، صفحه 6-28 اصل مقاله (422.51 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/pwq.2025.67416.1148 | ||
نویسنده | ||
طیبه خسروی* | ||
دکتری گروه فلسفه و کلام دانشگاه قم | ||
تاریخ دریافت: 17 مهر 1402، تاریخ بازنگری: 19 اسفند 1402، تاریخ پذیرش: 25 اسفند 1402 | ||
چکیده | ||
همگام با تحولات علمی عصر حاضر در تبیین نحوه حدوث طبیعت و اعتقاد به کفایت علل طبیعی در شناخت جهان، چالشهای جدیدی برای خداباوری مطرح شده است. در برابر خداناباوری موجود، میتوان نشان داد همان طور که حرکت جوهری در صدد بیان حدوث دائمی طبیعت است و صدرالمتألهین به وسیله آن بر فیض دائم الهی و خلق دائمی عالم در هر حدوث استناد میکند، با حرکت رو به عقب در نظام تکاملی که با پدیدههایی همچون مهبانگ مطابقت دارد، میتوان ثابت کرد که حرکت جوهری وابسته به تغییر صورتهاست و نیاز طبیعت به علت هستیبخش به سبب فقر وجودی و نیاز دائمی به علت است و علل طبیعی نقشی در خلقت ندارند. بدین ترتیب علوم تجربی و پدیدههای نوین مانند تکامل و مهبانگ میتواند مؤیدهایی در تبیین نظام تکاملی جهان ماده یا حرکت جوهری باشد. این تئوریها هرچند تجربی و تنها شواهدی برای تبیین نحوه حدوث عالماند، اما با بهکارگیری مبانی متافیزیکی علم، میتوانند مؤیدی بر حدوث دائمی طبیعت و شکلگیری جهان بر اثر حوادث پی در پی باشند. لذا تأکید بر همبستگی علم و متافیزیک میتواند در تبیین مسئله آغاز جهان و ارتباط آن با خداباوری سودمند باشد؛ همچنین با شناخت محدوده روشی علم و متافیزیک در تبیین جهان، میتوان ورود علم در حیطه هستیشناختی را نامعتبر دانست. | ||
کلیدواژهها | ||
حرکت جوهری؛ وجود خدا؛ حدوث؛ مابعدالطبیعه؛ مهبانگ | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Evaluation of Empirical Knowledge in Proving Substantial Motion and Theism | ||
نویسندگان [English] | ||
Taebe Khosravi | ||
PhD of qom university | ||
چکیده [English] | ||
Along with the scientific developments of the present era in explaining how nature occurs and believing in the sufficiency of natural causes in understanding the world, the trend of atheism has gained more momentum. Against existing atheism, it can be shown that just as the substantial motion aims to express the constant occurrence of nature, and Sadr al-Mutu`allihin relies on God's constant grace and creation of the world in every occurrence, by moving backwards in the evolutionary system that corresponds to phenomena such as the Big Bang, it can be proved that the substantial motion is dependent on the change of forms, and nature's need for an existence-giving cause is due to existential poverty and the constant need for a cause, and natural causes play no role in creation. In this way, experimental sciences and new phenomena such as evolution and the Big Bang can be evidences in explaining the evolutionary system of the material world or substantial motion. Although these theories are empirical and are only evidences to explain how the world happens, but by using the metaphysical foundations of science, they can be a confirmation of the constant occurrence of nature and the formation of the world due to successive events. Therefore, emphasizing the correlation between science and metaphysics can be useful in explaining the problem of the beginning of the world and its connection with the belief in God. Also, knowing the methodological scope of science and metaphysics in explaining the world, it is possible to consider the entry of science into the ontological field as invalid. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Substantial Motion, Existence of God, Occurrence, Metaphysics, Big Bang | ||
مراجع | ||
Weinberg, S. (2007), Living in the Mmultiverse, in Universe or Multiverse, B. Carr (ed.), New York: Cambridge University Press | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 42 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 44 |