
تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,521 |
تعداد مقالات | 35,774 |
تعداد مشاهده مقاله | 15,221,604 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,890,955 |
نقد و بررسی تبیین طبیعتگرایانهی ادوارد ویلسون از چیستی انسان براساس انسانشناسی حکمت متعالیه | ||
آیین حکمت | ||
مقاله 6، دوره 16، تیر1403 مسلسل 60، تیر 1403، صفحه 124-149 اصل مقاله (478.08 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/pwq.2025.69810.1189 | ||
نویسندگان | ||
محمد حسین باقری زاده* 1؛ حسن عبدی2 | ||
1دانشجوی دانشگاه باقرالعلوم ع | ||
2عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم ع | ||
تاریخ دریافت: 15 فروردین 1403، تاریخ بازنگری: 06 اردیبهشت 1403، تاریخ پذیرش: 01 تیر 1403 | ||
چکیده | ||
دانشمندان علوم طبیعی بر مبنای رویکرد طبیعتگرایی تلاش کردهاند تا با کمک نظریهی فرگشت، تمام ساحتهای طبیعت از جمله هویت انسان را به سطح ماده تحویل برده و تبیینی فیزیکالیستی از آن ارائه دهند. بر این اساس ادوارد ویلسون از زیستشناسان برجستهی معاصر نیز ماهیت انسان را سراسر مادی دانسته، کلّ ارگانیسم جانوری را حامل بقاء و تکثیر ژنها میداند. آنچه در این پژوهش بدنبال بررسی آن بودهایم این است که از منظر حکمت متعالیه و با روش توصیفی- تحلیلی، تبیین مادی از حقیقت انسان در آثار ویلسون چگونه ارزیابی میشود. در مقالهی حاضر علاوه بر بررسی اشکالات مبنای طبیعتگرایی وی و دیگر نوداروینیستها در تفسیر سرشت آدمی، خوانش زیستشناختی محض از «گونه»ی انسان از منظر حکمت متعالیه نیز بررسی شده است. علاوه بر این، براساس ادلهی عقلی مبنی بر وجود نفس مجرد و اشکالات دیدگاه ویلسون در باب هویت حالات ذهنی و نسبتش با ساختار مغزی، نمیتوان تبیین طبیعتگرایانه و زیستی صرف از حقیقت آدمی را پذیرفت. | ||
کلیدواژهها | ||
ادوارد ویلسون؛ طبیعتگرایی؛ صورت نوعیه؛ ژن؛ پیپدیدارگرایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Criticism of Edward Wilson's Naturalistic Explanation of Human Nature Based on the Anthropology of Transcendental Wisdom | ||
نویسندگان [English] | ||
MOHAMMAD HOSSEIN BAGHERIZADEH1؛ Hassan Abdi2 | ||
1Student of Bagir al-Olum University | ||
2A member of the faculty of Bagir al-Olum University | ||
چکیده [English] | ||
Based on the naturalistic approach, scientists have tried to bring all aspects of nature, including human identity, to the level of matter with the help of the theory of evolution and provide a physicalist explanation of it. Based on this, Edward Wilson, one of the prominent contemporary biologists, considers the human nature to be entirely material, and considers the whole animal organism to be the carrier of the survival and reproduction of genes. What we have sought to investigate in this research is how the material explanation of human truth in Wilson's works is evaluated from the perspective of transcendental wisdom with a descriptive-analytical method. In the present article, in addition to examining the problems of his and other neo-Darwinists' naturalism in the interpretation of human nature, the purely biological reading of human "species" from the perspective of transcendental wisdom has also been examined. In addition, based on the rational evidence of the existence of a single soul and the problems of Wilson's view regarding the identity of mental states and its relationship with the brain structure, the naturalistic and biological explanation of human being cannot be accepted | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Edward Wilson, Naturalism, Typeface, Gene, Phenomenology | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 226 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 154 |