
تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,457 |
تعداد مقالات | 35,095 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,893,004 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,213,143 |
بررسی میزان آشنایی طلاب با پیشینه و شبهات پیرامون موضوع ولایت فقیه | ||
فقه و سیاست | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 اردیبهشت 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/ijp.2025.71545.1067 | ||
نویسنده | ||
علی اکبری معلم* | ||
عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی | ||
تاریخ دریافت: 23 فروردین 1404، تاریخ بازنگری: 27 اردیبهشت 1404، تاریخ پذیرش: 01 اردیبهشت 1404 | ||
چکیده | ||
طلاب انقلابی حوزه های علمیه در تأسیس و استمرار نظام جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر ولایت فقیه نقش مهمی داشته و دارند. ولی آیا طلاب حوزهها اکنون از آمادگی لازم برای ادامه ایفای این نقشِ مبتنی بر آگاهی و التزام به ولایت فقیه برخوردارند؟ مقاله «میزان آشنایی طلاب با پیشینه و شبهات ولایت فقیه» برای پاسخ به این پرسش و با هدف تحلیل میزان آشنایی یا عدم آشنایی طلاب با پیشینه و شبهات ولایت فقیه و ارایه راهکار برای افزایش آگاهی سیاسی طلاب و کار آمدی نظام با روش پیمایش مورد بررسی قرار گرفته است. پس از شناسایی و معرفی شاخصها و ساختن پرسش-نامه، اطلاعات جمعآوری شده از جامعه آماری طلاب مورد تحلیل قرار گرفت. بر اساس نتایج بررسی، 14/67 درصد طلاب با پیشینه و شبهات ولایت فقیه آگاهی دارند. همچنین، شش متغیر جنس، محل سکونت، تابعیت، سطح تحصیل پدران، مادران و شغل پدران در میزان آشنایی آنان تأثیر نداشته، ولی چهار متغیر وضع تأهل، سطح تحصیل و سن طلاب و شغل مادران در میزان آشنایی آنان مؤثر بوده است. شاخصبندی دو بُعد پیشینه و شبهات ولایت فقیه، ساخت پرسشنامه، تحلیل وضع موجود، کشف نقاط قوت و ضعف طلاب در این باره و ارایه راهکارهای مناسب از نوآوریهای این تحقیق محسوب میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
طلاب؛ حوزههای علمیه؛ پیشینه؛ شبهات؛ ولایت فقیه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- دراسة مدى إلمام الطلبة بتاریخ وشبهات قضیة ولایة الفقیه. | ||
نویسندگان [English] | ||
علی اکبری معلم | ||
استاذ مساعد مرکز العلوم و الثقافه الاسلامیه | ||
چکیده [English] | ||
لقد لعب ویلعب طلاب الحوزات العلمیة الثوریون دوراً هاماً فی إقامة واستمرار نظام الجمهوریة الإسلامیة الإیرانیة المبنی على ولایة الفقیه. ولکن هل أصبح لدى طلبة الحوزة العلمیة الآن الإعداد اللازم لمواصلة القیام بهذا الدور المبنی على الوعی والالتزام بولایة الفقیه؟ تمت دراسة مقال "مستوى إلمام الطلبة بتاریخ ولایة الفقه وشبهاتها" باستخدام أسلوب المسح للإجابة على هذا السؤال وتحلیل مستوى إلمام الطلبة أو عدم إلمامهم بتاریخ ولایة الفقه وشبهاتها وتقدیم حل لزیادة الوعی السیاسی للطلبة وکفاءة النظام. بعد تحدید المؤشرات وتقدیمها وإنشاء الاستبیان، تم تحلیل المعلومات التی تم جمعها من المجتمع الإحصائی للطلاب. وبحسب نتائج الاستطلاع فإن 67.14 بالمئة من الطلبة على علم بتاریخ الفقیه ولدیهم شکوک حول حجیة الفقیه. کما أن المتغیرات الستة وهی الجنس ومکان الإقامة والجنسیة ومستوى تعلیم الآباء والأمهات ومهن الآباء لم تؤثر على مستوى الألفة لدیهم، ولکن المتغیرات الأربعة وهی الحالة الاجتماعیة ومستوى تعلیم الطلاب والعمر ومهن الأمهات أثرت على مستوى الألفة لدیهم. ومن ابتکارات هذا البحث فهرسة البعدین لتاریخ وشبهات ولایة الفقیه، وبناء استبیان، وتحلیل الوضع الراهن، واکتشاف نقاط القوة والضعف لدى الطلبة فی هذا الجانب، وتقدیم الحلول المناسبة. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
الطلبة, الحوزات, التاریخ, الشبهات, ولایة الفقیه | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 7 |