
تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,473 |
تعداد مقالات | 35,286 |
تعداد مشاهده مقاله | 14,156,161 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,351,483 |
نقد معنویت انفسیگرای اکهارت توله | ||
دو فصلنامه معنویت پژوهی اسلامی | ||
دوره 3، شماره 1 - شماره پیاپی 5، اردیبهشت 1403، صفحه 123-148 اصل مقاله (588.38 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jsr.2025.70488.1115 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه منتظر* 1؛ سکینه منتظر2 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه فلسفه حقوق، دانشکده فقه و حقوق، دانشگاه باقرالعلوم، قم، ایران (نویسنده مسئول). | ||
2کارشناسی ارشد علوم قرآن، دانشگاه قم، قم، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 19 آذر 1403، تاریخ بازنگری: 10 اردیبهشت 1404، تاریخ پذیرش: 06 بهمن 1403 | ||
چکیده | ||
جهان در معنویت توحیدی، معنوی است، اما فقدان ملکوت در مدرنیته به تلاش برای معنوی جلوهدادن جهان به منظور نجات انسان از بیمعنایی منجر شد. در این نگاه ناواقعگرا، عالم معنا از ملکوت به درون انسان هبوط و معنویت دیگر نه بر مبنای توحید، نبوت و معاد، بلکه به صورت خودبنیاد و منطبق بر مبانی اومانیسم، ذیل نفسانیت انسان قرارمیگیرد. در این تحقیق، با مراجعه به آثار اکهارت توله از مروّجان معنویت مدرن، مؤلفههای معنویت در منظر وی استخراج و به ارزیابی نقادانهی آن پرداخته شده است. هدف از این نوشتار که با روش توصیفی_ تحلیلی نگاشته شده، بررسی ادعای آرامشبخشی و حذف رنج از زندگی انسان معنوی در اندیشهی توله است. اکهارت توله با تأکید بر «تسلیم»بودن در لحظهی «حال» برای رسیدن به آگاهی، هشیاری و آگاهی نسبت به «خودِ» غیرواقعی و برساختهی ذهن را تنها راه رهایی از رنج و دستیابی به آرامش میداند. | ||
کلیدواژهها | ||
معنویت مدرن؛ معنویت انفسیگرا؛ اکهارت توله؛ رنج؛ آرامش؛ تسلیم. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Critique of Eckhart Tolle's Ego-Based Spirituality | ||
نویسندگان [English] | ||
Fatemeh Montazer1؛ Sakineh Montazer2 | ||
1PhD student, Department of Philosophy of Law, Faculty of Jurisprudence and Law, Baqir al-Olum University, Qom, Iran (Corresponding Author). | ||
2MA in Quranic Sciences, University of Qom, Qom, Iran. Email: sakineh.montazer@chmail.ir; Orcid: 0009-0009-7952-1434 | ||
چکیده [English] | ||
In the context of the monotheistic spirituality, the world is inherently spiritual, but the lack of a transcendent kingdom in modernity has led to attempts to present the world as spiritual in order to save humanity from meaninglessness. In this unrealistic view, the realm of meaning descends from the kingdom to the human being, and spirituality, no longer based on monotheism, prophecy, and resurrection, becomes self-founded and rooted in human egoism, reflecting humanistic principles. This study examines Eckhart Tolle’s contributions to modern spirituality by reviewing his works and critically assessing his spiritual framework. The aim of this paper, written using a descriptive-analytical method, is to examine Eckhart Tolle's claim of bringing peace and eliminating suffering from the life of a spiritual person. Tolle, with his emphasis on "surrendering" to the present moment in order to achieve awareness, considers awareness of the "unreal" self, constructed by the mind, to be the only path to liberation from suffering and attaining peace. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Modern spirituality, ego-based spirituality, Eckhart Tolle, suffering, peace, surrender. | ||
مراجع | ||
* قرآن کریم
اردبیلى، احمد بن محمد. (بیتا). زبدةالبیان. تهران: المکتبة الجعفریة.
اسمیت، فلیپ. (1387). درآمدی بر نظریه فرهنگی (مترجم: حسن پویان). تهران: پژوهشهای فرهنگی.
آریانپور،منوچهر (1385). فرهنگ انگلیسی به فارسی. تهران: جهانرایانه.
آشوری، داریوش. (۱۳۸۷). دانشنامه سیاسی. تهران: مروارید.
آمدى، عبد الواحد. (1410ق). غرر الحکم. قم: دارالکتابالإسلامی.
بدیعی، محمد. (1398). یادنامه عارف و اصل و مربی نفوس آیتالله سعادتپرور. قم: نشر تشیع.
برقى، احمد بن محمد. (1371ق). المحاسن. قم: دارالکتبالإسلامیة.
بلیک، رید؛ هارولدسن، ادوین. (1397). طبقهبندی مفاهیم در ارتباطات (مترجم: مسعود اوحدی). تهران: سروش.
بوسا، ابو (1385). امپریالیسم سایبر (مترجم: پرویز علوی). تهران: ثانیه.
ترمذی، محمد بن عیسى. (1998م). الجامع الکبیرـ سنن الترمذی. بیروت: دارالغرب الإسلامی.
توکلی خمینی، نیره. (1389). جامعهشناسی صنعتی. تهران: دانشگاه پیام نور.
دادگران، سیدمحمد. (1384). مبانی ارتباطات جمعی. تهران: مروارید و فیروزه.
ذوفن شهناز. (1386). کاربرد فناوریهای جدید در آموزش. تهران: سمت.
رخشاد، محمدحسین. (1400). در محضر ارباب معرفت (اقتباس از حلقات انس عارف عظیم آیتالله سعادتپرور). تهران: جلوه نور علوی.
رزاقی، افشین. (1399). قرن تنهایی (چاپ اول). تهران: جوینده.
سعادتپرور، على. (1368). جمال آفتاب. تهران: موسسه انتشاراتى نور.
سعادتپرور، على. (1390). رسائل عرفانى. قم: تشیع.
سعادتپرور، على. (1385). سرالاسراء. قم: احیاء کتاب.
سعادتپرور، علی. (1397). ثمرات حیات. قم: آفتاب فطرت.
سعادتپرور، على. (1383). راز دل. تهران: احیاء کتاب.
سعادتپرور، على. (1386). نور هدایت تهران: احیاء کتاب.
ورنر، سورین؛ تانکارد، جیمز. (1386). نظریههای ارتباطات (مترجم: علیرضا دهقان). تهران: دانشگاه تهران.
شکرخواه، یونس. (1385). خبر. تهران: دفتر مطالعات و توسعه رسانهها.
شهید ثانى، زینالدین. (بیتا). رسائلالشهیدالثانی. قم: بصیرتى.
شیللر، هربرت. (1392). ارتباطات و سلطۀ فرهنگی (مترجمان: کاظم معتمدنژاد، رویا وکیلپور و شراره امیرخلیلی). تهران: نشر شهر.
صدوق، محمدبنعلى. (1362). الخصال. قم: جامعه مدرسین.
طوسى، محمد بن الحسن. (1414ق). الأمالی. قم: دارالثقافة.
فتحیان محمد؛ مهدوینور، سیدحاتم. (1389). مبانی و مدیریت فناوری اطلاعات. تهران: دانشگاه علم و صنعت ایران.
فرقانی، محمدمهدی. (1392). درآمدی بر ارتباطات سنتی در ایران. تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهها.
قطب بن محیی، مکاتیب، چاپ اول، قم: انتشارات قائم آل محمد عج، 1384ش.
کاستلز مانوئل. (1389). عصر اطلاعات: اقتصاد، جامعه و فرهنگ (ظهور جامعهی شبکهای) (مترجمان: احد علیقلیان و افشین خاکباز). تهران: طرحنو.
کراملیش کریستین. (1378). اینترنت (مترجم: آرین مهرناز). تهران: تورنگ.
کلینى، محمد بن یعقوب. (1407ق). الکافی. تهران: دارالکتبالإسلامیة.
گنون، رنه. (1378). بحران دنیای متجدد (مترجم: ضیاء الدین دهشیری). تهران: امیرکبیر.
گیدنز آنتونی. (1377). جامعهشناسی (مترجم: منوچهر صبوری). تهران: نشر نی.
لهستاییزاده عبدالعلی. (1388). جامعهشناسی توسعه. تهران: پیام نور.
محسنی، منوچهر. (1386). جامعهشناسی جامعهی اطلاعاتی. تهران: دیدار.
مجلسى، بحارالأنوار، دارإحیاءالتراثالعربی، بیروت، چ دوم، 1403ق؛
طوسى، مصباح المتهجّد، مؤسسة فقه الشیعة، بیروت، چاول، 1411 ق.
مهدیزاده، سیدمحمد. (1392). نظریههای رسانه: اندیشههای رایج و دیدگاههای انتقادی. تهران: همشهری.
میررکنی بنادکی، حمیدرضا. (1401). (سرویراستار و محقق). یاد استاد: مروری بر سیره علمی و عملی استاد آیتالله حاج شیخ علی سعادت پرور از زبان شاگردان و مصاحبان). تهران: فیض فروزان.
هارت، هانو. (1392). مطالعات انتقادی ارتباطات (مترجم: سید محمد دادگران). تهران: نشر علم.
هریس، مایکل. (1399). پایان غیاب (جنگ و صلح با اینترنت، در جستجوی حافظهی از دست رفته). (مترجم: مجتبی ویسی). تهران: نشر خزه.
Alidina, Shamash. (2010). Mindfulness For Dummies, Chichester, John Wiley & Sons, Ltd. Fiske, John. (2002). Introduction to communication studies; New York: Taylor & Francis e-Library. Shlain, Tiffany. (2019). 24/6: The Power of Unplugging One Day a Week. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 89 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 51 |