
تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,485 |
تعداد مقالات | 35,371 |
تعداد مشاهده مقاله | 14,436,439 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,482,133 |
اصول روششناسی مطالعۀ تمدن بر اساس رویکرد اخلاقی مارشال هاجسن | ||
نقد و نظر | ||
دوره 30، شماره 118، تیر 1404، صفحه 72-99 اصل مقاله (1.29 M) | ||
نوع مقاله: علمی ـ پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jpt.2025.70976.2204 | ||
نویسنده | ||
علی مرادی* | ||
دکتری تاریخ فرهنگ و تمدن اسلام ، گروه معارف، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه معارف، قم، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 14 بهمن 1403، تاریخ بازنگری: 08 اسفند 1403، تاریخ پذیرش: 09 اسفند 1403 | ||
چکیده | ||
رویکرد مورخ در مطالعات تمدنی، باید بر اساس اصولی باشد که به تحلیل او از جریانهای تاریخی جهت دهد. با توجه به اینکه رویکرد مورخ ریشه در عوامل مختلفی دارد، نوع مواجهۀ او با پدیدۀ تمدن و پیوند آن با دیگر عناصر تمدنی نیز متفاوت است. مارشال هاجسن تمدنپژوهی است که در مطالعات تمدنی، رویکرد اخلاقی را بر اساس ماهیت تمدن تلاشی برای رسیدن به درک جایگاه واقعی تمدنها میداند. چنین رویکردی نشئتگرفته از روحیۀ دلسوزانۀ اوست که صلح جهانی را از گذر تمدنهای همدل دنبال میکند. عمده کار هاجسن بر تمدن اسلامی، بهمثابۀ الگوی جهانی تمدن دینی است. رویکرد او بر اساس اصولی بنا شده است که واقعگرایی را بهمثابۀ مبدئی برای شروع تحلیل، اصل مهمی میداند و با انتقاد از انحصارگرایی غربی به تحلیل نحوۀ کنش دین در تمدن میپردازد. در این مقاله از روش توصیفی - تحلیلی استفاده شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
روششناسی؛ مارشال هاجسن؛ رویکرد اخلاقی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Marshall Hodgson's Ethical Approach to Civilizational Study: Methodological Principles | ||
نویسندگان [English] | ||
Ali Moradi | ||
PhD, Islamic Azad University, Qom Branch, Faculty of Humanities, Department of Islamic Studies. | ||
چکیده [English] | ||
A historian's approach to civilizational studies must be grounded in principles that guide their analysis of historical processes. Given that a historian's perspective stems from various factors, their engagement with the phenomenon of civilization and its connection to other civilizational elements will also differ. Marshall Hodgson, a prominent scholar of civilization, adopted an ethical approach to civilizational studies. He viewed civilization, by its very nature, as an endeavor aimed at understanding the true position of various civilizations. This approach is rooted in his compassionate spirit, which sought global peace through empathetic civilizations. Hodgson's primary work focused on Islamic civilization as a model for a global religious civilization. His approach is built upon principles that consider realism a crucial starting point for analysis. Critiquing Western exclusivity, he analyzed how religion functions within civilization. This article utilizes a descriptive-analytical method to explore these principles. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Methodology, Marshall Hodgson, Ethical Approach | ||
مراجع | ||
بابایی، حبیب اله. (1393). پیوستگی در تمدن اسلامی. قم: فصلنامه علمی و پژوهشی فلسفه والهیات 19(2).
دهخدا، علی اکبر. (1346). فرهنگ لغت (چاپ سوم). تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
ساشادینا، عبدالعزیز. (1393). روششناسی مطالعات اسلامی در غرب. قم: انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
شاخت، جوزف. (1342). وحدت و تنوع در تمدن اسلامی؛ مجموعه مقالات؛ (مترجم: عباس اریانپور) تبریز: نشر معرفت.
گرونبام. (1342). وحدت و تنوع در تمدن اسلامی؛ مجموعه مقالات (مترجم: عباس اریانپور). تبریز: نشر معرفت. .
فریتز، مایر. (1342). وحدت و تنوع در تمدن اسلامی؛ مجموعه مقالات؛ (مترجم: عباس اریانپور). تبریز: نشر معرفت.
شهدادی، احمد. (1384). زبان معیار- تعریف و نشانه. پژوهش حوزه 6(23)
معین، محمد. (1386). فرهنگ معین. (چاپ سوم) . تهران: انتشارات ثامن.
محمد بن خلدون. (1382). تاریخ ابن خلدون (ج1). بیروت: موسسه دار الاحیاء التراث العربی.
مرادی،علی؛ بابایی،حبیب الله؛ میرمحمدی،سیدضیاالدین. (1403). نظم اخلاقی پایه در نظم تمدنی. پژوهشنامه متون و برنامه های علوم انسانی. پژوهشگاه علوم و مطالعات فرهنگی. 24(115).
یارشاطر، احسان. (1381). حضور ایرانیان در جهان اسلام (مترجم: فریدون مجلسی). تهران: نشر مروارید.
Asad, Tala. (2001). reading modern classic. The Meaning and End of Religion. In History of Religions University of Chicago. Borjian, Habib .Islam and world history. 2009.Persinate societie and the subcontine.Lahore. Brown, D. W. (1999). Rethinking tradition in modern Islamic thought. Cambridge Middle East Studies. Brown, Daniel. (1999). Rethinking tradition in modern Islamic thought, London,combrige university. Burke Edmund. (1999). Rethinking world history: Studies in comparative world history; Articles on Europe Islam and world history. UK: Cambridge University Press. Burke, Edmund. (1999). -Rethinking World History: Essays on Europe, Islam and World History, by Marshall G.S Hodgson. New York: Cambridge University Press. Creswel. )2018(. research design. university of Michigan. Michigan. Dzhedzhoram, Olena. (1999). Civilization in uroupe and world history, - University Ukrainian Catholic. Geyer, Michael. (2019). The intervention of world history,.universiry of Chicago. Gurdan, kramer.(2021). religion culture and secular. The case of islam. Leipzing university. Harris, J. W. (1980). Legal Philosophies. Beijing Law Review, Vol.12 Hifdil, Muhammad. (2019). Islam and civilization, 10.35309/alinsyiroh.v5i1.3395 Hodgson, Marshall G. S. (1974). The Venture of Islam, Conscience and History in a World Civilization, The Classical Age of Islam, Chicago and London: The University of Chicago Press. https://www.iranicaonline.org/articles/hodgson-marshall Krämer, Gudrun,Religion. (2021). Culture, and the Secular -The Case of Islam. Leipzig University. Ordic, Edmicn. (2009). persinate society and subcontinent. New Yourk. Salla, Michael E . (1997). Political Islam and the West: a new Cold War or convergence? Third World Quarterly - Journal of Emerging Areas. Salvatore, Armando. (2010). Repositioning ‘Islamdom’: The Culture—Power Syndrome within a Transcivilizational Ecumene. European journal of social theary, 13 (1), pp. 99‑115. Tamari, Steve. (2015). The venture of marshsl hodgson visionary history of islalm. Southern Illinois University Edwardsville. Wilfred smith. (1962). meaning and religion, fortress press, Minneapolis. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 44 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 26 |