
تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,457 |
تعداد مقالات | 35,095 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,892,922 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,213,121 |
A Study of the Nature and Definition of Imamate in the Viewpoints of Khwaja Nasir and Ibn Arabi | ||
Theosophia Islamica | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 17 اردیبهشت 1404 | ||
نوع مقاله: Original Article | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jti.2025.71396.1058 | ||
نویسنده | ||
vahideh akrami* | ||
Department of Philosophy and Mysticism, Bint al-Huda Higher Education Complex, Qom | ||
تاریخ دریافت: 27 اسفند 1403، تاریخ بازنگری: 27 اردیبهشت 1404، تاریخ پذیرش: 02 اردیبهشت 1404 | ||
چکیده | ||
یکی از کارهای مبنایی برای پژوهشهای بین عرفان و کلام و تقریب این دو در باب امامت بررسی عینیت مفهوم امامت در آنهاست. در صورت وجود مفهوم مشترکی از حقیقت امامت است که میتوان در مورد مسائل امامت در این دو رشته تحقیق کرد. وجود مفهوم و ویژگیهای اصلی امامت شیعه در عرفان ابن عربی مساله اصلی این پژوهش است. البته مراد از این پژوهش بررسی مفهوم واژه امامت در عرفان نیست؛ بلکه در تلاشیم وجود معنای امامت را نه در قالب لفظ خاصی در عرفان بیابیم. در این مقاله با رویکرد تحلیلی-تطبیقی بررسی میشود که خواجه نصیر تعریفی را حد تام میداند که شامل قید «بالاصاله» است. وی شرط این تعریف را منصوب بودن از جانب خداوند میداند. از این رو میتوان ویژگی اصلی تعریف امامت شیعه را این امر دانست. اصطلاحات ابن عربی متفاوت با اصطلاحات کلام شیعه است؛ ولی در عبارات وی میتوان قید بالاصاله را با همان معنای شیعی یافت. همچنین ایشان افرادی را با عنوان منصوب از جانب خداوند بعد از پیامبر میپذیرد که عبارت دیگری از قید بالاصاله است. | ||
کلیدواژهها | ||
چیستی امامت؛ خواجه نصیر؛ ابن عربی؛ بالاصاله؛ منصوب بودن | ||
عنوان مقاله [English] | ||
بررسی چیستی و تعریف امامت در دیدگاه خواجه نصیر و ابن عربی | ||
نویسندگان [English] | ||
وحیده اکرمی | ||
چکیده [English] | ||
یکی از کارهای مبنایی برای پژوهشهای بین عرفان و کلام و تقریب این دو در باب امامت بررسی عینیت مفهوم امامت در آنهاست. در صورت وجود مفهوم مشترکی از حقیقت امامت است که میتوان در مورد مسائل امامت در این دو رشته تحقیق کرد. وجود مفهوم و ویژگیهای اصلی امامت شیعه در عرفان ابن عربی مساله اصلی این پژوهش است. البته مراد از این پژوهش بررسی مفهوم واژه امامت در عرفان نیست؛ بلکه در تلاشیم وجود معنای امامت را نه در قالب لفظ خاصی در عرفان بیابیم. در این مقاله با رویکرد تحلیلی-تطبیقی بررسی میشود که خواجه نصیر تعریفی را حد تام میداند که شامل قید «بالاصاله» است. وی شرط این تعریف را منصوب بودن از جانب خداوند میداند. از این رو میتوان ویژگی اصلی تعریف امامت شیعه را این امر دانست. اصطلاحات ابن عربی متفاوت با اصطلاحات کلام شیعه است؛ ولی در عبارات وی میتوان قید بالاصاله را با همان معنای شیعی یافت. همچنین ایشان افرادی را با عنوان منصوب از جانب خداوند بعد از پیامبر میپذیرد که عبارت دیگری از قید بالاصاله است. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
چیستی امامت, خواجه نصیر, ابن عربی, بالاصاله, منصوب بودن | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 6 |