
تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,499 |
تعداد مقالات | 35,584 |
تعداد مشاهده مقاله | 14,636,654 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,588,033 |
Sadra’s Wisdom and the Problem of Meaningfulness in Human Life | ||
Theosophia Islamica | ||
مقاله 3، دوره 4، شماره 2 - شماره پیاپی 8، مهر 2024، صفحه 63-90 اصل مقاله (240.11 K) | ||
نوع مقاله: Original Article | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jti.2025.71589.1060 | ||
نویسنده | ||
Bahman Zamanian* | ||
Ph.D. in Comparative Philosophy, Department of Philosophy and Kalam, Shahid Motahari University, Tehran, Iran. | ||
تاریخ دریافت: 29 فروردین 1404، تاریخ بازنگری: 28 مرداد 1404، تاریخ پذیرش: 01 اردیبهشت 1404 | ||
چکیده | ||
Meaningfulness and meaninglessness are new philosophical problems confronting philosophers. Islamic philosophy, especially Transcendent Theosophy (Hikmat Muta'aliyah), as a philosophy concerned with identifying the truths of the world, is no exception and must offer a response to this issue. The aim of the present research was to reconstruct the viewpoint of Transcendent Theosophy on this problem using a descriptive-analytical method. Based on the principles of Transcendent Theosophy, the findings of the research can be explained as follows: Transcendent Theosophy considers meaningfulness and meaninglessness as philosophical second intelligibles (ma'qūlāt-e thāniyah falsafī) that can be abstracted from human life, and the goals present in human life lead to the abstraction of these concepts. Sadraian wisdom claims that the more real and harmonious the goals are with human life, the more meaningful human life will be. The solution proposed by Transcendent Theosophy in this regard is to return to human primordial nature and to redefine monotheistic goals and eternal life for humanity, as these concepts contribute to the meaningfulness of human life. | ||
کلیدواژهها | ||
Meaningfulness؛ Meaninglessness؛ Life؛ Pure Relation؛ Transcendent Theosophy | ||
عنوان مقاله [English] | ||
«حکمت صدرائی و مسأله معنا بخشی به زندگی بشری» | ||
نویسندگان [English] | ||
بهمن زمانیان | ||
دکتری فلسفه تطبیقی، گروه فلسفه و کلام، دانشگاه شهید مطهری، تهران، ایران. | ||
چکیده [English] | ||
معنا بخشی و عدم معنا بخشی یکی از مسائل فلسفی جدیدی است که پیش روی فیلسوفان قرار دارد. فلسفه اسلامی خصوصا حکمت متعالیه به عنوان فلسفه ای که دغدغه شناسایی حقایق عالم را دارد نیز از این قاعده مستثنی نیست و باید جوابی برای این مسأله ارائه دهد. هدف از تحقیق پیش رو، باز سازی نظرگاه حکمت متعالیه بر اساس روش توصیفی- تحلیلی در باب این مسأله بوده است. یافته های تحقیق بر اساس مبانی حکمت متعالیه را می توان اینگونه تبیین کرد که حکمت متعالیه معنابخشی و عدم معنابخشی را از مفاهیم ومعقولات ثانیه فلسفی دانسته که از حیات انسانی قابل انتزاع هستند و اهداف موجود در زندگی بشری سبب انتزاع این مفاهیم می شود. حکمت صدرائی مدعی است هرچه اهداف واقعی تر و هماهنگ تر با حیات انسانی باشد زندگی انسان به همان میزان زندگی معنا داری خواهد بود. راهکار حکمت متعالیه در این باره بازگشت به فطرت و باز تعریف اهداف توحیدی و حیات ابدی برای انسان است که این مفاهیم سبب معنا دار شدن حیات انسانی می شود. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
معنا بخشی, عدم معنا بخشی, زندگی, عین ربط, حکمت متعالیه | ||
مراجع | ||
Ashtiani, J. D. (2001). Sharh-e Zad al-Musafir [Commentary on Zad al-Musafir]. Qom: Daftar-e Tablighat.[In Persian] Parsania, H. (2022). Jahan-haye Ejtema'i [Social Worlds]. Qom: Entesharat-e Farda. [In Persian] Javadi Amoli, A. (2010). Ensan az Aghaz ta Anjam [Man from Beginning to End]. Qom: Isra. [In Persian] Javadi Amoli, A. (2015). Sharh-e Iqaz al-Na'imin [Commentary on Iqaz al-Na'imin]. Qom: Isra. [In Persian] Shahriyari, H. (2003). Nagel's Article "Absurdity." Faslname-ye Naqd va Nazar, (30), pp. 92-107. [In Persian] Shirazi, S. (1981). Al-Hikmat al-Muta'aliyah fi al-Asfar al-Arba'ah al-Aqliyah [The Transcendent Wisdom in the Four Intellectual Journeys]. (Vols. 1, 2, 3, 6, 7, 9). Beirut: Dar Ihya' al-Turath.[In Arabic] Shirazi, S. (1984). Mafatih al-Ghayb [Keys to the Unseen]. Tehran: Moassese-ye Tahqiqati Farhangi. [In Arabic] Shirazi, S. (1981). Shavahid al-Rububiyyah [Evidences of Lordship]. Mashhad: Al-Markaz al-Jami' li al-Nashr. [In Arabic] Shirazi, S. (1975). Mabda' va Ma'ad [The Beginning and the Return]. Tehran: Anjoman-e Hikmat va Falsafe-ye Iran. [In Arabic] Tabataba'i, M. H. (1981). Hashiyeh bar Asfar [Gloss on the Asfar]. Beirut: Dar Ihya' al-Turath. [In Arabic] Tabataba'i, M. H. (2008). Nihayat al-Hikmah [The End of Wisdom]. Qom: Entesharat-e Nashr-e Islami. [In Arabic] Asgari Soleimani, A. (2003). "Poochi-e Poochi: Naqdi bar Maqaleh-ye 'Poochi'" [The Absurdity of Absurdity: A Critique of the Article 'Absurdity']. Faslname-ye Naqd va Nazar, (31-32), pp. 2-43. [In Persian] Yazdanpanah, Y. (2010). Sharh-e Hikmat-e Ishraq Vol. 2 [Commentary on the Philosophy of Illumination, Vol. 2]. Qom: Entesharat-e Moassese-ye Imam Khomeini (RA). [In Persian] Naraqi, M. M. (2000). Sharh-e Ilahiyyat min Kitab al-Shifa' [Commentary on the Metaphysics of Kitab al-Shifa']. Qom: Congress for the Commemoration of Naraqi. [In Persian] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 29 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3 |