
تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,457 |
تعداد مقالات | 35,095 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,892,858 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,213,109 |
تحلیل دیدگاه علامه جعفری راجع به مسأله شر در مقایسه با تئودیسه ایرنائوسی و ردیه های کلی | ||
نقد و نظر | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 17 اردیبهشت 1404 | ||
نوع مقاله: علمی ـ پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jpt.2025.71002.2205 | ||
نویسندگان | ||
حمید حسنی* 1؛ هنگامه حقی یاسکیابی2 | ||
1استادیار گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان | ||
2دانش آموخته کلام اسلامی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان | ||
تاریخ دریافت: 15 بهمن 1403، تاریخ بازنگری: 05 اسفند 1403، تاریخ پذیرش: 05 اسفند 1403 | ||
چکیده | ||
مسأله شر یکی از چالشهای اصلی الهیات، و نیز یکی از موضوعات محوری فلسفه دین شمرده میشود. این مسأله عموماً با دو تقریر «برهان منطقی» و «برهان استقرایی» اقامه میشود و بر ناسازگاری شرور با وجود خداوند عالم، قادر و خیرخواه مطلق متمرکز است. پاسخهای مسأله شر توسط «تولی» بر اساس پذیرش یا عدم پذیرش شرور ناسازگار با وجود خدا، به «ردیههای کلی» و «دفاعیهها» و «تئودیسهها» تقسیم میشوند. علامه جعفری هیچکدام از پاسخهای مطرح در سنت فلسفی و کلامی اسلام به مسأله شر را کافی نمیداند و معتقد است باید به شناخت انسان، خدا و هستی، و رابطه انسان با این دو همت گماشت تا بتوان به این مسأله پاسخ داد. بررسی دقیق نشاندهندهی دو وجه کلی در آراء ایشان است. ایشان از سویی ابتلائات و ناملایمات را همچون شرطی برای استکمال یا رسیدن به «من ملکوتی» میداند که نوعی تئودیسه ایرنائوسی است و با تئودیسه پرورش روح هیک قابل مقایسه است. از سوی دیگر، معتقد است با عبور از «خود طبیعی» و رسیدن به من ملکوتی انسان به نوعی «فهم برین» دست مییابد که هیچ گونه شری نمیبیند و بدین سان نیازی به توجیه شرور وجود ندارد؛ که این را یک «ردیه کلی» بر وجود شرور میتوان دانست. | ||
کلیدواژهها | ||
مسأله شر؛ علامه جعفری؛ حیاتمحوری؛ پرورش روح؛ ردیه کلی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An Analysis of Allameh Jafari’s Persoective on Problem of Evil in Comparison with Irenaean Theodicy and Total Refutations | ||
نویسندگان [English] | ||
Hamid Hasani1؛ Hengameh Haqqi Yaskiabi2 | ||
1Department of Philosophy and Theology, Faculty of Theology, Azarbaijan Shahid Madani University | ||
2Master of Islamic Theology, Azarbaijan Shahid Madani University | ||
چکیده [English] | ||
The problem of evil is one of the main challenges of theology and one of the central issues of the philosophy of religion. Two main versions generally present this issue, the "logical argument" and the "inductive argument," which emphasize the incompatibility of evil with an Omniscient,, Omnipotent, and the All-good God. The answers divided by Tooley into "total refutations," "defenses," and "theodicies". ʿAllameh Jaʿfari does not consider any of the answers given in the philosophical and theological tradition of Islam to be sufficient and believes that one should try to know man, God, and the universe, and man's relationship with these two. By examining his views, it becomes clear that two aspects can be identified. On the one hand, he considers afflictions and adversities as a condition for perfection or "heavenly ego," which is an Irenaeus theodicy and is comparable to Hick's soul-making theodicy. On the other hand, he believes that by passing through the "natural self" and reaching the heavenly ego, man achieves a"higher understanding" so that he does not see any evil, and thus, there is no need to justify it, which can be considered as a "total refutation" of the problem of evil. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Problem of Evil, ʿAllameh Jaʿfari, Life Centerism, Soul-Making, Total Refutation | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 10 |