
تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,452 |
تعداد مقالات | 34,955 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,867,613 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,203,716 |
John Searle and the mind-body problem | ||
Theosophia Islamica | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 17 اردیبهشت 1404 | ||
نوع مقاله: Original Article | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jti.2025.71739.1072 | ||
نویسنده | ||
فاطمه اصلی بیگی* | ||
فلسفه و حکمت اسلامی، علوم و تحقیقات اسلامی، دانشگاه بین المللی امام خمینی، ایران، قزوین | ||
تاریخ دریافت: 11 اردیبهشت 1404، تاریخ بازنگری: 22 اردیبهشت 1404، تاریخ پذیرش: 14 اردیبهشت 1404 | ||
چکیده | ||
Abstract The mind-body problem remains one of the most fundamental and perplexing issues in the philosophy of mind, addressing the relationship between mental states and neural processes. John Searle, a contemporary American philosopher, offers a distinctive solution through his theory of Biological Naturalism. According to Searle, mental phenomena such as consciousness are both caused by and realized in the biological processes of the brain. He distinguishes between causal reducibility and ontological irreducibility of consciousness, aiming to propose a middle ground between reductive physicalism and traditional dualism. Central to his theory are concepts such as intentionality, mental causation, and emergent properties, which serve to explain how subjective experience fits into the natural world. However, Searle’s approach has faced substantial criticism from philosophers such as Daniel Dennett, Thomas Nagel, and David Chalmers, some of whom interpret his theory as a reformulated version of property dualism. This article offers a critical analysis of Searle’s biological naturalism, evaluating both its philosophical coherence and its explanatory power regarding the mind-body problem. Ultimately, the paper aims to clarify the strengths and limitations of Searle’s view in comparison with competing theories and to assess whether his approach genuinely resolves the core tensions inherent in the mind-body debate. | ||
کلیدواژهها | ||
John Searle؛ Mind and Body؛ Biological Naturalism؛ Consciousness؛ Intentionality؛ Reductionism | ||
عنوان مقاله [English] | ||
جان سرل و مسئله ذهن و بدن | ||
نویسندگان [English] | ||
fateme Aslibeigi | ||
Islamic Philosophy and Wisdom, Islamic Sciences and Research, Imam Khomeini International University, Iran, Qazvin | ||
چکیده [English] | ||
مسئله ذهن و بدن یکی از بنیادیترین و پیچیدهترین مسائل فلسفه ذهن است که به رابطه میان حالات ذهنی و فرایندهای مغزی میپردازد. جان سرل، فیلسوف معاصر آمریکایی، در نظریهای موسوم به «طبیعتگرایی زیستشناختی» کوشیده است پاسخی متفاوت به این مسئله ارائه دهد. از نظر او، پدیدههای ذهنی همچون آگاهی، نه تنها ناشی از فرایندهای زیستی مغز هستند، بلکه بهمنزله ویژگیهای سطح بالاتر آن نیز محسوب میشوند. سرل با تمایزگذاری میان تقلیلگرایی علّی و تقلیلناپذیری هستیشناختی آگاهی، تلاش میکند رویکردی میانهرو میان فیزیکالیسم تقلیلگرا و دوگانهانگاری اتخاذ کند. مفاهیمی همچون حیث التفاتی، علیت ذهنی، و ویژگیهای نوخاسته از اجزای کلیدی دیدگاه سرل هستند که در تبیین سازوکار ذهنی انسان نقش ایفا میکنند. با این حال، دیدگاه او با نقدهای گستردهای از سوی فیلسوفانی چون دنت، نیگل، چالمرز و دیگران مواجه شده است که برخی از آنها طبیعتگرایی زیستی سرل را صورتی نو از دوگانهانگاری ویژگیها دانستهاند. این مقاله با تحلیل مبانی نظری و ساختاری طبیعتگرایی زیستی، در پی آن است که ظرفیت تبیینی آن در حل مسئله ذهن و بدن را ارزیابی کند و نسبت آن را با رویکردهای فلسفی رقیب روشن سازد. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
جان سرل, ذهن و بدن, طبیعتگرایی زیستشناختی, آگاهی, حیث التفاتی, تقلیلگرایی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 11 |