
تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,481 |
تعداد مقالات | 35,348 |
تعداد مشاهده مقاله | 14,391,009 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,455,030 |
John Searle and the Mind-Body Problem | ||
Theosophia Islamica | ||
دوره 4، شماره 1 - شماره پیاپی 7، مهر 2024، صفحه 140-162 اصل مقاله (224.8 K) | ||
نوع مقاله: Original Article | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jti.2025.71739.1072 | ||
نویسنده | ||
Fateme Aslibeigi* | ||
PhD student, Department of Islamic Philosophy, Faculty of Islamic Studies and Sciences, Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran. | ||
تاریخ دریافت: 11 اردیبهشت 1404، تاریخ بازنگری: 28 تیر 1404، تاریخ پذیرش: 14 اردیبهشت 1404 | ||
چکیده | ||
The mind-body problem is one of the most fundamental and complex issues in the philosophy of mind, addressing the relationship between mental states and brain processes. John Searle, the contemporary American philosopher, has attempted to offer a distinctive response to this problem through a theory known as biological naturalism. In his view, mental phenomena such as consciousness are not only the result of biological processes in the brain, but also constitute higher-level features of those processes. By distinguishing between causal reductionism and the ontological irreducibility of consciousness, Searle seeks to establish a middle path between reductive physicalism and dualism. Key concepts in his view—including intentionality, mental causation, and emergent properties—play a central role in explaining the workings of the human mind. Nevertheless, his theory has faced significant criticism from philosophers such as Dennett, Nagel, and Chalmers, some of whom consider Searle’s biological naturalism to be a new form of property dualism. This paper analyzes the theoretical foundations and structure of biological naturalism, aiming to assess its explanatory power in addressing the mind-body problem and to clarify its relation to competing philosophical approaches. | ||
کلیدواژهها | ||
John Searle؛ mind-body problem؛ biological naturalism؛ consciousness؛ intentionality؛ reductionism | ||
عنوان مقاله [English] | ||
جان سرل و مسئله ذهن و بدن | ||
نویسندگان [English] | ||
فاطمه اصلی بیگی | ||
دانشجوی دکتری، گروه فلسفه و حکمت اسلامی، دانشکده علوم و تحقیقات اسلامی، دانشگاه بین المللی امام خمینی، قزوین، ایران. | ||
چکیده [English] | ||
مسئله ذهن و بدن یکی از بنیادیترین و پیچیدهترین مسائل فلسفه ذهن است که به رابطه میان حالات ذهنی و فرایندهای مغزی میپردازد. جان سرل، فیلسوف معاصر آمریکایی، در نظریهای موسوم به «طبیعتگرایی زیستشناختی» کوشیده است پاسخی متفاوت به این مسئله ارائه دهد. از نظر او، پدیدههای ذهنی همچون آگاهی، نه تنها ناشی از فرایندهای زیستی مغز هستند، بلکه بهمنزله ویژگیهای سطح بالاتر آن نیز محسوب میشوند. سرل با تمایزگذاری میان تقلیلگرایی علّی و تقلیلناپذیری هستیشناختی آگاهی، تلاش میکند رویکردی میانهرو میان فیزیکالیسم تقلیلگرا و دوگانهانگاری اتخاذ کند. مفاهیمی همچون حیث التفاتی، علیت ذهنی، و ویژگیهای نوخاسته از اجزای کلیدی دیدگاه سرل هستند که در تبیین سازوکار ذهنی انسان نقش ایفا میکنند. با این حال، دیدگاه او با نقدهای گستردهای از سوی فیلسوفانی چون دنت، نیگل، چالمرز و دیگران مواجه شده است که برخی از آنها طبیعتگرایی زیستی سرل را صورتی نو از دوگانهانگاری ویژگیها دانستهاند. این مقاله با تحلیل مبانی نظری و ساختاری طبیعتگرایی زیستی، در پی آن است که ظرفیت تبیینی آن در حل مسئله ذهن و بدن را ارزیابی کند و نسبت آن را با رویکردهای فلسفی رقیب روشن سازد. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
کلیدواژهها: جان سرل, ذهن و بدن, طبیعتگرایی زیستشناختی, آگاهی, حیث التفاتی, تقلیلگرایی | ||
مراجع | ||
Brentano, F. (1995). Psychology from an empirical standpoint (L. L. McAlister, Trans.; 2nd ed., P. Simons, Intro.). London: Routledge. (Original work published 1874) Caplan, B. (1992). A dualist critique of Searle's philosophy of mind. Retrieved May 24, 2025, from https://www.bcaplan.com/searle.htm Chalmers, D. (1996). The conscious mind: In search of a fundamental theory. Oxford University Press. Crane, T. (1998). Intentionality. In E. Craig (Ed.), The encyclopedia of philosophy (Vol. 4, pp. 816-821). London and New York: Routledge. Dennett, D. (1993). The rediscovery of the mind [Review]. The Journal of Philosophy, 90(4), 193-205. Freitas Araujo, S. de. (2001). Searle's new mystery, or, how not to solve the problem of consciousness. Rivista Internazionale di Filosofia e Psicologia. Jackson, F. (1982). Epiphenomenal qualia. The Philosophical Review, 91(1), 127-136. Maslin, K. (2009). An introduction to the philosophy of mind (M. Zakeri, Trans.). Research Institute for Culture and Islamic Thought. [In Persian] Papineau, D. (2007). Naturalism. In E. N. Zalta (Ed.), The Stanford encyclopedia of philosophy. Retrieved from http://plato.stanford.edu/ entries/naturalism Rowlands, R. (2001). The nature of consciousness. Cambridge University Press. Searle, J. (1983). Intentionality: An essay in the philosophy of mind. Cambridge University Press. Searle, J. (1992). The rediscovery of the mind. MIT Press. Searle, J. (2002). Why I am not a property dualist. Journal of Consciousness Studies, 9(12), 57-64. Searle, J. (2004). Biological naturalism. In The Blackwell companion to consciousness (pp. 327-336). Searle, J. R. (2003). Mind, brain, and science (A. Divani, Trans. & Ed.). Boostan-e Ketab. [In Persian] Searle, J. R. (2007). Duality re-visited. Journal of Physiology-Paris, 101, 169-178. (Reprinted in ScienceDirect. https://doi.org/10.1016/ j.jphysparis.2007.11.003) Searle, J. R. (2013a). A short introduction to the mind (M. Yousefi, Trans.). Nashr-e Ney. [In Persian] Searle, J. R. (2013b). Free will and the biology of the brain (M. Yousefi, Trans.). Qoqnoos. [In Persian] Searle, J. R. (2014). The mystery of consciousness (S. M. Hosseini, Trans.). Nashr-e Markaz. [In Persian] Ziaei, A. A. (2013). The philosophy of mind from John Searle's perspective. Astan Quds Razavi Publications. [In Persian] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 33 |