
تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,457 |
تعداد مقالات | 35,095 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,892,848 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,213,109 |
Man in the Philosophy of Sheikh Ishraq | ||
Theosophia Islamica | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 17 اردیبهشت 1404 | ||
نوع مقاله: Original Article | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jti.2025.71724.1069 | ||
نویسندگان | ||
Arash Rajabi* 1؛ سیده معصومه طباطبایی2 | ||
1Amirkabir University | ||
2دانشگاه کبیر | ||
تاریخ دریافت: 09 اردیبهشت 1404، تاریخ بازنگری: 27 اردیبهشت 1404، تاریخ پذیرش: 17 اردیبهشت 1404 | ||
چکیده | ||
در این پژوهش، ماهیت انسان از منظر شیخ شهابالدین سهروردی، بنیانگذار حکمت اشراق، با رویکردی تحلیلی-تأملی مورد بررسی قرار گرفته است. سهروردی با تلفیق سنت فلسفی، عرفانی و وحیانی، انسان را موجودی نوری میداند که نفس او - به عنوان «نور اسفهبدی» - جوهر مجردی است حادث، نه قدیم. این نفس نوری، که از ملکوت اعلی نشأت گرفته، به صورت تدبیری (نه انطباقی) با بدن مرتبط میشود و به مثابه مدبری است که صیصیه (بدن) را تحت سیطره خویش دارد.وی با استناد به نظام نوری خود، رابطه نفس و بدن را نه به مثابه اتحاد یا حلول، بلکه به عنوان «علاقهای شوقی» تبیین میکند، مشابه جذبه مغناطیسی آهن به سوی آهنربا. او با ارائه براهین چهارگانه، حدوث نفس را اثبات مینماید و تجرد آن را از طریق سه استدلال کلیدی (تبدل اعضا، اشارۀ انانیّت «من»، و استحالۀ تحلل جوهری) به نحو متقنی تقریر میکند. در منظومه فکری سهروردی، استکمال نفس در گرو سیر نوری انسان از طریق ریاضت، انقطاع، و اشراقات عقلانی است تا به مراتب «عقل هیولانی»، «بالملکه»، «بالفعل»، و «مستفاد» ارتقا یابد. مرگ نیز نه انعدام، که انسلاخ نور اسفهبدی از ظلمات بدن و بازگشت به «شرق» حقیقی (عالم انوار قاهره) محسوب میشود. این دیدگاه، با تأکید بر بقای نفوس صالحان و حکیمان پس از مرگ، پیوندی ناگسستنی میان معرفتشناسی، متافیزیک نور، و سلوک عملی در حکمت اشراق برقرار میسازد. | ||
کلیدواژهها | ||
Noor Asfahbodi؛ the emptiness of the soul؛ the emergence of the soul؛ the wisdom of illumination؛ the perfection of light | ||
عنوان مقاله [English] | ||
انسان در فلسفه شیخ اشراق | ||
نویسندگان [English] | ||
آرش رجبی1؛ | ||
2amir kabir university | ||
چکیده [English] | ||
This study examines Suhrawardi's conception of man as a luminous being whose soul ("Asfahbadi Light") is an immaterial, created substance that governs the body through strategic connection rather than union. Suhrawardi demonstrates the soul's created nature through four proofs and its immateriality through three key arguments: bodily transformation, self-awareness ("I"), and essential indivisibility. The soul's perfection occurs through intellectual ascension from "potential intellect" to "acquired intellect" via spiritual discipline and illuminative knowledge. Death represents not annihilation but the soul's liberation from bodily constraints and return to its luminous origin in the "Orient of Lights." Suhrawardi's system uniquely integrates rational philosophy, mystical insight, and revelatory wisdom in its anthropology. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
نور اسفهبدی, تجرد نفس, حدوث نفس, حکمت اشراق, استکمال نوری | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5 |