
تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,452 |
تعداد مقالات | 34,956 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,867,676 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,203,808 |
A Reflection on Al-Farabi's Practical Philosophy | ||
Theosophia Islamica | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 اردیبهشت 1404 | ||
نوع مقاله: Original Article | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jti.2025.71241.1057 | ||
نویسنده | ||
Rahman Ehterami* | ||
Invited professor of Qom University | ||
تاریخ دریافت: 10 اسفند 1403، تاریخ بازنگری: 19 اردیبهشت 1404، تاریخ پذیرش: 20 اردیبهشت 1404 | ||
چکیده | ||
Al-Farabi's practical philosophy is one of the most important pillars of his thought on the relationship between knowledge, politics, and human happiness. This article examines Al-Farabi's reading of Greek practical philosophy, especially the ideas of Aristotle and Plato, in the context of Islamic thought. Al-Farabi, as the founder of Islamic philosophy and a second teacher, attempted to reinterpret the Greek rational system within the framework of the religious Medina. by accepting the epistemological and ontological foundations of Greek philosophy, he attempted to create a synthesis between practical philosophy and the Islamic civil system. This research is conducted using a descriptive-analytical method and examines Farabi's practical philosophy and its relationship with the concept of "Mellah". It uses content analysis to examine key concepts such as "Medina Fazeleh", "Rais awwal" and "Mellah" in Farabi's works. The findings of the research show that by introducing the first head (philosopher-prophet), Al-Farabi is trying to design a social system in which reason and revelation are aligned with a common goal (realization of Qasavi's happiness) and social relations and civil order are regulated and mapped on the natural order. In this system, philosophy and religion complement each other as two paths for the transmission of rational knowledge and public persuasion in society. The results of the research show that Al-Farabi designed an independent system that, although inspired by Greek philosophy, has an independent logic within its intellectual framework. | ||
کلیدواژهها | ||
Farabi؛ practical wisdom؛ Medina Alfazele؛ happiness | ||
عنوان مقاله [English] | ||
تأملی در فلسفه عملی فارابی | ||
نویسندگان [English] | ||
رحمان احترامی | ||
استاد مدعو دانشگاه قم | ||
چکیده [English] | ||
فلسفه عملی فارابی یکی از مهمترین ارکان تفکر او در نسبت میان معرفت، سیاست و سعادت انسانی است. این مقاله به بررسی قرائت فارابی از فلسفه عملی یونانی، بهویژه اندیشههای ارسطو و افلاطون، در بستر تفکر اسلامی میپردازد. فارابی، بهعنوان مؤسس فلسفه اسلامی و معلم ثانی، تلاش کرد تا نظام عقلانی یونانی را در چارچوب مدینه دینی بازخوانی کند. او با پذیرش مبانی معرفتشناسی و وجودشناسی فلسفه یونانی، کوشید تلفیقی میان فلسفه عملی و نظام مدنی اسلامی ایجاد کند. این پژوهش با روش توصیفی-تحلیلی انجام شده و به بررسی فلسفه عملی فارابی و نسبت آن با مفهوم "ملة" میپردازد و از روش تحلیل محتوا برای بررسی مفاهیم کلیدی مانند 'مدینه فاضله'، 'رئیس اول' و 'ملة' در آثار فارابی استفاده می کند. یافتههای پژوهش نشان میدهد که فارابی با معرفی رئیس اول (فیلسوف-نبی)، تلاش دارد تا نظامی اجتماعی را طراحی کند که در آن عقل و وحی در راستای یک هدف مشترک (تحقق سعادت قصوی) قرار گیرند و روابط اجتماعی و نظم مدنی بر نظم طبیعی تنظیم و ترسیم گردند. در این نظام، فلسفه و ملة بهعنوان دو مسیر برای انتقال معرفت عقلی و اقناع عمومی در جامعه، مکمل یکدیگرند. نتیجه پژوهش نشان میدهد که فارابی نظام مستقلی را طراحی کرده که گرچه از فلسفه یونان الهام گرفته، اما در چارچوب فکری خود، منطقی مستقل دارد. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
فارابی, حکمت عملی, مدینه فاضله, سعادت | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5 |