
تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,452 |
تعداد مقالات | 34,955 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,867,597 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,203,680 |
تبیین فرایند اثربخشی ارکان سهگانه انقلاب اسلامی از منظر حکیمان سیاسی معاصر | ||
علوم سیاسی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 اردیبهشت 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/psq.2025.68901.2881 | ||
نویسنده | ||
هادی شجاعی* | ||
موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) | ||
تاریخ دریافت: 04 اردیبهشت 1403، تاریخ بازنگری: 21 آبان 1403، تاریخ پذیرش: 20 اردیبهشت 1404 | ||
چکیده | ||
انقلاب اسلامی فارغ از مصادیق تاریخی و در مفهوم فلسفی آن، بر مبنای سه رکن اساسی تحقق مییابد که نقش و کیفیت اثربخشی آنها در فرایند انقلاب توسط حکیمان سیاسی معاصر بهصورت استدلالی تحلیل شده است. استقرا این ارکان و تحلیل استدلالی ماهیت و کیفیت اثرگذاری آنها، راه را برای چارچوببندی الگویی عام از انقلاب، فارغ از بُعد زمانی و مکانی فراهم میکند. پژوهش حاضر به دنبال پاسخ به این سؤال اساسی است که حکیمان سیاسی معاصر چه تحلیلی از ارکان بنیادین انقلاب اسلامی و کیفیت اثرگذاری آنها بهصورت استدلالی ارائه میکنند؟. برایناساس، تمرکز این پژوهش بر بیان استدلالهایی است که حکیمان معاصر در چارچوب حکمت سیاسی اسلامی برای تبیین این ارکان ارائه میکنند. در این جهت، با روش استدلالیِ مبتنی بر تحلیل دادههای بنیادین در آثار حکیمان سیاسی معاصر، تبیینی جامع از ارکان اساسی تحقق و تداوم انقلاب اسلامی ارائه میشود. حکیمان سیاسی، انقلاب اسلامی را بر اساس سه رکن بنیادین تحلیل کردهاند: رکن اول مکتب است که از طریق درونیسازی انقلاب، انگیزهبخشی به ملت، انسجامبخشی میان اقشار جامعه و ارائه آموزههای تحولساز در انقلاب موثر است. رکن دوم، رهبری است که به جهت رهبری قیادی، ایجاد انقلاب روحی در ملت، ارائه الگوی ارتباطی محبتمحور، هدایت میدانی انقلاب و جلب امدادهای غیبی در انقلاب موثر واقع میشود. درنهایت، مردم از طریق هویتبخشی به انقلاب و همچنین پیشران بودن در فرایند انقلاب اسلامی به عنوان رکن انقلاب بررسی شدهاند.با توجه به آنچه گفته شد، رکن مردم و رهبری در انقلاب اسلامی صرفا با قرارگیری بر قاعده مکتب است که میتوانند در هدایت جامعه به سمت هدف مطلوب موثر واقع شوند. ضمن آنکه اثرگذاری آموزههای مکتب در عینیت اجتماعی نیز متوقف بر کارایی رکن رهبری و مردم خواهد بود. افزون بر آنکه دو ضلع مردم و رهبری نیز تنها به پشتوانه یکدیگر است که میتوانند در تحقق انقلاب اسلامی موفق عمل کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
انقلاب؛ انقلاب اسلامی؛ ارکان؛ حکمت سیاسی؛ حکیمان سیاسی معاصر | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Explaining the effectiveness process of the three pillars of the Islamic revolution from the perspective of contemporary political sages | ||
نویسندگان [English] | ||
hadi shojaei | ||
Imam Khomeini Educational and Research Institute | ||
چکیده [English] | ||
Determining the Pillars of the Islamic Revolution and analyzing their nature and how they are effective prepares the way for framing a general model of the revolution, regardless of time and place. The current research seeks to answer the basic question, what analysis of the fundamental elements of the Islamic revolution and the quality of their effectiveness are presented by contemporary political sages in an argumentative manner? Accordingly, the focus of this research is on the arguments that contemporary sages express in the framework of Islamic political wisdom to explain these pillars. In this direction, with an argumentative method based on the analysis of fundamental data in the works of contemporary political sages, a comprehensive explanation of the basic elements of the realization and continuation of the Islamic Revolution is expressed. Political sages have analyzed the Islamic revolution based on three fundamental pillars: the first pillar is the school, which affects the revolution by creating an internal revolution in the people, motivating the nation, bringing cohesion between the layers of the society, and expressing transformative teachings. The second pillar is leadership, which is effective in order to take the lead in the revolution, to provide a loving communication model, to guide the revolution in the field, and to attract unseen aid in the revolution. Finally, the people have been examined as the pillar of the revolution through giving identity to the revolution and also being the driving force in the process of the Islamic revolution.According to what has been said, the people and the leadership in the Islamic revolution can be effective in guiding the society towards the desired goal only by being on the basis of the school. In addition, the effectiveness of school teachings in social objectivity will depend on the effectiveness of the leadership and people. In addition, the two sides of the people and the leadership can succeed in realizing the Islamic revolution only with each other's support. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Revolution, Islamic revolution, pillars, political wisdom, contemporary political sages | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2 |