
تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,486 |
تعداد مقالات | 35,381 |
تعداد مشاهده مقاله | 14,471,653 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,502,417 |
The Soul-Body Relationship in the Views of Plato and Mullā Ṣadrā | ||
Theosophia Islamica | ||
دوره 4، شماره 1 - شماره پیاپی 7، مهر 2024، صفحه 128-151 اصل مقاله (1.02 M) | ||
نوع مقاله: Original Article | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jti.2025.71824.1076 | ||
نویسندگان | ||
Fahimeh Ahmadi Gezazi* 1؛ Isa Mousazadeh2 | ||
1MA, Islamic Philosophy and Theology, University of Qom, Qom, Iran (corresponding author). | ||
2Research Fellow, Islamic Philosophy and Theology Research Center, Islamic Sciences and Culture Academy, Qom, Iran. | ||
تاریخ دریافت: 17 اردیبهشت 1404، تاریخ بازنگری: 28 تیر 1404، تاریخ پذیرش: 21 اردیبهشت 1404 | ||
چکیده | ||
The connection between the soul and the body has always been acknowledged by philosophers, as seeing, hearing, remembering, recalling, thinking, experiencing joy and sadness, and enjoying, while being psychological phenomena, are deeply influenced by the body. Without the nervous, glandular, and muscular effects, these psychological events cannot occur. Similarly, psychological states have a significant impact on the body and human organism, a point often highlighted by psychologists and philosophers. This study, using a descriptive-analytical and comparative method, aims to examine Plato's and Mullā Ṣadrā's views on the soul and its relationship with the body. Based on the findings, Plato makes a distinction between the soul and the body, but believes in their reciprocal influence on one another. He identifies the soul with the essence of humanity and views the body as a foreign entity after death. Mullā Ṣadrā, however, sees the relationship between the soul and the body as a union, where each represents a stage in the existence of a single reality called "human." He believes that the soul and the body mutually affect each other, and in its initial emergence, the soul is corporeal, later reaching the state of abstraction through substantial motion. The soul's attachment to the body is intrinsic, and the soul remains a soul only while connected to the body. Overall, this study shows that although Mullā Ṣadrā has been influenced by Plato in some aspects, he also presents his unique perspectives in this area. | ||
کلیدواژهها | ||
Plato؛ Mullā Ṣadrā؛ soul؛ body؛ soul-body relationship | ||
عنوان مقاله [English] | ||
رابطۀ نفس و بدن در اندیشۀ افلاطون و ملاصدرا | ||
نویسندگان [English] | ||
فهیمه احمدی گزازی1؛ عیسی موسی زاده2 | ||
1کارشناسی ارشد، فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه قم، قم، ایران (نویسنده مسئول). | ||
2محقق، پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، قم، ایران. | ||
چکیده [English] | ||
ارتباط بین نفس و بدن همواره مورد تصدیق فلاسفه بوده است؛ زیرا دیدن، شنیدن، بهخاطرسپردن، بهیادآوردن، فکرکردن، شادشدن و غمگینشدن و لذتبردن و ... در عین حال که اموری روانی هستند، بدن در تحقق آنها نقش بسیار مهمی ایفا میکند؛ بهگونهایکه اگر این تأثیر و تأثر عصبی و غددی و ماهیچهای نباشد، تحقق این امور روانی امکانپذیر نیست؛ همانطور که امور روانی نیز تأثیر بسیار زیادی در بدن و ارگانیسم انسانی دارد و روانشناسان و فیلسوفان به آن اشاره کردهاند. پژوهش حاضر با روش توصیفیـتحلیلی و مقایسهای در پی آن است که دیدگاههای افلاطون و ملاصدرا دربارۀ نفس و رابطۀ آن با بدن را بررسی کند. بر اساس یافتهها، افلاطون بین نفس و بدن تمایز ذاتی قائل است؛ اما به تأثیر متقابل آنها بر یکدیگر معتقد است. او روح را با ذات انسانی یکی میداند و بدن را موجودی بیگانه پس از مرگ در نظر میگیرد. ملاصدرا رابطۀ نفس و بدن را اتحادی میداند؛ به این صورت که هریک مرتبهای از مراتب وجودی یک واقعیت واحد به نام انسان هستند. او معتقد است نفس و بدن تأثیر متقابل بر یکدیگر دارند و نفس در ابتدای حدوث، جسمانی است و در اثر حرکت جوهری به مرتبۀ تجرد میرسد. تعلق نفس به بدن ذاتی است و نفس تا وقتی نفس است که به بدن تعلق داشته باشد؛ بهطورکلی پژوهش حاضر نشان میدهد که اگرچه در برخی موارد ملاصدرا از افلاطون تأثیر پذیرفته است؛ اما نظرات خاص خود را نیز در این زمینه دارد. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
افلاطون, ملاصدرا, نفس, بدن, رابطۀ نفس و بدن | ||
مراجع | ||
Ardabili, A. Gh. (2002). Taqrīrāt Imam Khomeini (Vol. 3, 1st ed.). Tehran: Institute for the Compilation and Publication of Imam Khomeini's Works. [In Persian] Copleston, F. (1996). History of Philosophy (S. J. Mujtabawī, Trans., Vol. 1, 3rd ed.). Tehran: Soroush Publications. [In Persian] Hassanzadeh Amoli, H. (1991). The Knowledge of the Self, Volume Three (2nd ed.). Tehran: Scientific and Cultural Publications. [In Persian] Mesbah Yazdi, M. T. (1996). Sharḥ-i jild-i hashtum-i asfār (Ed. M. Saeedi-Mehr, Vol. 1, 1st ed.). Qom: Islamic Publishing Office affiliated with the Society of Seminary Teachers of Qom. [In Persian] Mosleh, J. (1973). ʿIlm al-nafs yā ravān-shināsī-yi Ṣadr al-Mutāʾallihīn (Vol. 1). Tehran: Tehran University Press. [In Persian] Motahari, M. (1999). Collected works (Vol. 13). Qom: Sadra Publications. [In Persian] Mullā Ṣadrā, M. (1985). Mazāhir al-Ilāhiyya (S. H. Tabibian, Trans.). Tehran: Enteshārāt Amīrkabīr. [In Persian] Mullā Ṣadrā, M. (1989). Al-Ḥikmat al-mutaʿāliya fī al-asfār al-ʿaqliyyat al-arbaʿa (Vols. 5, 8, & 9, 4th ed.). Beirut: Dār Iḥyā' al-Turāth al-ʿArabī. [In Arabic] Mullā Ṣadrā, M. (1999). Mujammūʿa rasāʾil-i falsafī, risāla-yi shawāhid al-rubūbīya (H. Naji Isfahani, Ed.). Tehran: Hekmat Publishing. [In Persian] Mullā Ṣadrā, M. (2001). Al-Mabdaʾ wa-l-mʿād (S. J. Ashtiani, Ed., 3rd ed.). Qom: Islamic Propagation Office. [In Persian] Mullā Ṣadrā, M. (2004). Sharḥ-i usūl al-kāfī (M. Khajavi, Ed., Vol. 1, 2nd ed.). Tehran: Institute for Humanities and Cultural Studies. [In Persian] Mullā Ṣadrā, M. (2009). Al-Shawāhid al-rubūbiyya (Ed. S. J. Ashtiani, 5th ed.). Qom: Boostan-e Ketab. [In Persian] Plato. (1985). The Letters Attributed to Plato (M. H. Lotfi, Trans., 1st ed.). Tehran: Kharazmi Publications. [In Persian] Plato. (2001). The Complete Works of Plato (M. H. Lotfi, Trans., Vols. 1–4, 2nd ed.). Tehran: Kharazmi Publications. [In Persian] Rahmani, Gh. R. (2010). The Philosophy of Plato (1st ed.). Qom: Boostan-e Ketab. [In Persian] Russell, B. (1994). A History of Western Philosophy (N. Daryabandari, Trans., Vol. 1, 6th ed.). Tehran: Parvaz Publications. [In Persian] Shirazi, S. R. (2004). Dars-hāyi sharḥ-i manẓūma-yi Ḥakīm Sabzawārī (Vol. 2, 1st ed.). Tehran: Hekmat Publishing. [In Persian] Werner, C. (n.d.). Philosophy in Greece (B. Naderzadeh, Trans.). Tehran: Zavvar Publications. [In Persian] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 26 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 15 |