
تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,462 |
تعداد مقالات | 35,184 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,996,198 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,253,336 |
تحلیل اجتماعی- دینی آنوسیان ایران دوره قاجار (بررسی موردی شهر مشهد) | ||
تاریخ اسلام | ||
مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 21 اردیبهشت 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/hiq.2025.12484.1003 | ||
نویسنده | ||
حسین حیدری* | ||
استادیار دانشگاه کاشان - گروه ادیان و فلسفه | ||
تاریخ دریافت: 21 مرداد 1393، تاریخ بازنگری: 16 اردیبهشت 1394، تاریخ پذیرش: 03 خرداد 1395 | ||
چکیده | ||
آنوسی یا آنوسیم،(به عبری: אנוסים)، در لغت عبری جمع «آنوس» و به معنی «مجبور شدگان» است و در اصطلاح به فرد یهودی گفته میشود که به اجبار یا اختیار ظاهرا به دین دیگری از جمله مسیحیت و بویژه اسلام در میآید، ولی در باطن همچنان به دین مادری پایبند است. این گونه از حیات دینی از زمان خود حضرت موسی و همچنین در زمان خشایار شاه در میان یهودیان کشورهای مختلف جهان مانند اسپانیا، پرتغال، اروپای شرقی، خلافت عثمانی رواج داشته، ولی مورد نکوهش جامعه یهود نبوده است. پس از پیدایی صفویان، این سبک از زندگی دینی در شهرهای یهودی نشین ایران از جمله کاشان، اصفهان و شیراز رواج داشته است. این جستار به دلایل و عوامل دینی و اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، دینی، و روانی چنین رویکردی در تاریخ یهودیان این مرز و بوم میپردازد و نمونههایی از وقایع و افراد مرتبط از جمله واقعه الله داد مشهد در 1839م. را گزارش میکند و نحوه هماهنگی و انجام چنین زندگی دشوار و دیرپایی را در طول نسلها تحلیل میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
یهودیان ایران؛ آنوسی؛ جدید الاسلام؛ ارتداد؛ صفویه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Social-Religious Report and Analysis of Anusim in Qajar era(case study in Mashhad) | ||
چکیده [English] | ||
Anusim(Hebrew: אֲנוּסִים), a plural word for “Anús” which means “coerced”, refers to group of Jews who were forced to apparently convert to another religion such as Christianity and Islam, while believe in their native religion at heart. From the time of Moses and Xerxes I of Persia(known as Xerxes the Great), this kind of dual-religious life was practicing in various countries such as Spain, Portugal, Eastern Europe, and Ottoman Empire. Jewish society, however, did not criticize this type of life. After the rise of the Safavids, this religious-life style becomes prevalent in Jewish towns of Iran such as Kashan, Isfahan, and Shiraz. This study attempts to explore this approach in the history of Iranian Jews, in terms of religious, social, economical, political, religious, and psychological factors. Instances of relevant events and people such as Allahdad incident in the 1839 in Mashhad are also reported. Coordinating and practicing of this sort of difficult life in different generations are also described. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Iranian Jews, Anusim, New Islamists, Apostasy, Safavids | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 10 |