
تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,499 |
تعداد مقالات | 35,584 |
تعداد مشاهده مقاله | 14,634,141 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,585,562 |
Critique of Descartes' Linguistic View as Narrated by Chomsky | ||
Theosophia Islamica | ||
مقاله 4، دوره 4، شماره 2 - شماره پیاپی 8، مهر 2024، صفحه 91-108 اصل مقاله (192.59 K) | ||
نوع مقاله: Original Article | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jti.2025.71781.1074 | ||
نویسنده | ||
Isa Mousazadeh* | ||
Ph.D. in Philosophy and Official Researcher at the Islamic Sciences and Culture | ||
تاریخ دریافت: 15 اردیبهشت 1404، تاریخ بازنگری: 28 مرداد 1404، تاریخ پذیرش: 29 اردیبهشت 1404 | ||
چکیده | ||
Descartes never explicitly discusses linguistics. We owe the very notion of "Descartes' linguistics" to the investigations of Noam Chomsky, an American philosopher of language. Chomsky infers from Descartes' direct and indirect references to language that, from Descartes' perspective, language is, firstly, innate, secondly, originates from the individual rather than society, and thirdly, is a creative, not mechanical, act. This paper, employing a descriptive-analytical method and framed as a critique, aims to clarify and analyze a specific facet of Cartesian thought. It concludes that language, as Descartes could have described it, is subjectivist, and this approach presupposes the possibility of a private language. In essence, the individual and subjective nature of language necessitates accepting a private language. However, a private language has self-destructive implications, providing grounds for serious critiques of Descartes' linguistic view (as extracted by Chomsky). | ||
کلیدواژهها | ||
Descartes؛ Chomsky؛ Linguistics؛ Relation of Language and Action؛ Private Language | ||
عنوان مقاله [English] | ||
نقد دیدگاه زبانشناختی دکارت به روایت چامسکی | ||
نویسندگان [English] | ||
عیسی موسی زاده | ||
دکتری فلسفه و پژوهشگر رسمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، قم، ایران. | ||
چکیده [English] | ||
دکارت در خصوص زبان شناسی به هیچ وجه بحث مستقلی ندارد و عنوان زبانشناسی دکارت را مدیون بررسیهای نوام چامسکی، فیلسوف زبان آمریکایی هستیم. وی از مجموع آنچه دکارت به طور مستقیم یا غیر مستقیم در خصوص زبان اشاره میکند، استنباط میکند که زبان از دیدگاه دکارت اولاً دارای جنبههای فطری است، ثانیاً منشاء آن فرد است نه جامعه و ثالثاً زبان عملی خلاقانه است و نه مکانیکی. نوشتار حاضر با هدف روشن کردن و تحلیل یکی از زوایای اندیشه دکارت، در قالب نقد و به روش توصیفی_تحلیلی انجام گرفته است. بدست آمد که زبان، آنگونه که دکارت میتوانست توصیفش کند، ذهن گرایانه است و پیش فرض این رویکرد در خصوص زبان، امکان وجود زبان خصوصی است. در واقع فردی و ذهنی بودن زبان مستلزم قبول زبان خصوصی است؛ ولی زبان خصوصی لوازمی خود ویرانگر داشته و زمینه نقدهایی جدی بر دیدگاه زبانشناختی دکارت (آنگونه که چامسکی آن را استخراج کرده) را فراهم میکند. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
دکارت, چامسکی, زبانشناسی, نسبت زبان و عمل, زبان خصوصی | ||
مراجع | ||
Ashtiani, J. D. (2001). Sharh-e Zad al-Musafir [Commentary on Zad al-Musafir]. Qom: Daftar-e Tablighat.[In Persian] Asgari Soleimani, A. (2003). "Poochi-e Poochi: Naqdi bar Maqaleh-ye 'Poochi'" [The Absurdity of Absurdity: A Critique of the Article 'Absurdity']. Faslname-ye Naqd va Nazar, (31-32), pp. 2-43. [In Persian] Chomsky, N. (1965). Aspects of the Theory of Syntax. Cambridge, Massachusetts: MIT Press. ISBN 9780262260503 Chomsky, N. (1966). Cartesian Linguistics: A Chapter in the History of Rational Thought. New York: Harcourt Jovanovich. Chomsky, N. (1988). Language and Problems of Knowledge. Cambridge: MIT Press. Chomsky, N. (2003). Zaban Shenasi-e Dekarti [Cartesian Linguistics] (A. Taherian, Trans., 2nd ed.). Tehran: Hermes Publications. [In Persian] Cottingham, J. (2013). Descartes (S. M. Shahra'ini, Trans.). Tehran: Nashr-e Ney. [In Persian] Craig, E. (Ed.). (1998). Routledge Encyclopedia of Philosophy (10 vols.). London & New York: Routledge. Descartes, R. (1964). Goftar dar Ravash-e Rah Bordan-e Aql va Jostan-e Haqiqat dar Olum [Discourse on the Method of Rightly Conducting One's Reason and Searching for Truth in the Sciences] (M. A. Foroughi, Trans.). Tehran: Niloufar. [In Persian] Descartes, R. (1982). Ta'ammolat [Meditations] (A. Ahmadi, Trans.). Tehran: Entesharat-e Mojtama'-e Daneshgahi-e Adabiyat va Olum-e Ensani. [In Persian] Descartes, R. (1897–1913). Oeuvres de Descartes (C. Adam & P. Tannery, Eds., vols. X, VI, VII). Paris: Léopold Cerf. Descartes, R. (1984). The Philosophical Writings of Descartes (J. Cottingham, R. Stoothoff, & D. Murdoch, Trans., Vols. I, II). Cambridge: Cambridge University Press. Heidegger, M. (1982). On the Vay to Language (P. D. Hertz, Trans.). New York: Perennial Library. Heidegger, M. (2014). Hasti va Zaman [Being and Time] (A. Rashidian, Trans., 6th ed.). Tehran: Nashr-e Ney. [In Persian] Javadi Amoli, A. (2010). Ensan az Aghaz ta Anjam [Man from Beginning to End]. Qom: Isra. [In Persian] Javadi Amoli, A. (2015). Sharh-e Iqaz al-Na'imin [Commentary on Iqaz al-Na'imin]. Qom: Isra. [In Persian] Magee, B. (n.d.). Filasofeh-ye Bozorg [The Great Philosophers] (E. Fooladvand, Trans.). Tehran: Sherkat-e Sahami-e Entesharat-e Kharazmi. [In Persian] Mulhall, S. (2005). Heidegger and Being and Time. London: Routledge. Naraqi, M. M. (2000). Sharh-e Ilahiyyat min Kitab al-Shifa' [Commentary on the Metaphysics of Kitab al-Shifa']. Qom: Congress for the Commemoration of Naraqi. [In Arabic] Parsania, H. (2022). Jahan-haye Ejtema'i [Social Worlds]. Qom: Entesharat-e Farda. [In Persian] Shahriyari, H. (2003). Translation of Nagel's Article "Absurdity." Faslname-ye Naqd va Nazar, (30), 92-107. [In Persian] Shirazi, S. (1981). Al-Hikmat al-Muta'aliyah fi al-Asfar al-Arba'ah al-Aqliyah [The Transcendent Wisdom in the Four Intellectual Journeys]. (Vols. 1, 2, 3, 6, 7, 9). Beirut: Dar Ihya' al-Turath.[In Arabic] Shirazi, S. (1975 SH). Mabda' va Ma'ad [The Beginning and the Return]. Tehran: Anjoman-e Hikmat va Falsafe-ye Iran. [In Arabic] Shirazi, S. (1981). Shavahid al-Rububiyyah [Evidences of Lordship]. Mashhad: Al-Markaz al-Jami' li al-Nashr. [In Arabic] Shirazi, S. (1984). Mafatih al-Ghayb [Keys to the Unseen]. Tehran: Moassese-ye Tahqiqati Farhangi. [In Arabic] Tabataba'i, M. H. (1981). Hashiyeh bar Asfar [Gloss on the Asfar]. Beirut: Dar Ihya' al-Turath. [In Arabic] Tabataba'i, M. H. (2008). Nihayat al-Hikmah [The End of Wisdom]. Qom: Entesharat-e Nashr-e Islami. [In Arabic] Wittgenstein, L. (1953). Philosophical Investigations (G. E. M. Anscombe, Trans.). Oxford: Blackwell. Wittgenstein, L. (2001). Tractatus Logico-Philosophicus (D.F. Pears & B.F. McGuinness, Trans.). London & New York: Routledge Classics. (Original work published 1922). Yazdanpanah, Y. (2010). Sharh-e Hikmat-e Ishraq Vol. 2 [Commentary on the Philosophy of Illumination, Vol. 2]. Qom: Entesharat-e Moassese-ye Imam Khomeini (RA). [In Persian] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 24 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2 |