
تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,462 |
تعداد مقالات | 35,184 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,996,241 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,253,353 |
بررسی انتقادی دیدگاه دیوید بناتار درباره معنای زندگی | ||
فصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت | ||
دوره 16، مهر1403 مسلسل 61، مهر 1403، صفحه 76-99 اصل مقاله (586.73 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/pwq.2025.70516.1207 | ||
نویسندگان | ||
علیرضا آل بویه1؛ محمد محابی نژادقویدل* 2 | ||
1پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ، قم ، ایران | ||
2گروه اخلاق و معارف اسلامی، دانشکده فلسفه و اخلاق، دانشگاه باقرالعلوم، قم، ایران | ||
تاریخ دریافت: 15 خرداد 1403، تاریخ بازنگری: 30 تیر 1404، تاریخ پذیرش: 30 مرداد 1404 | ||
چکیده | ||
سؤال از معنای زندگی همواره یکی از دغدغههای بنیادین فلسفه بهخصوص در چند دهه اخیر بوده است. این پرسش که آیا زندگی بشر در ابعاد مختلف از معنا برخوردار است، در دیدگاههای متفکران مختلف پاسخهای متنوعی یافته است. دیوید بناتار، فیلسوف معاصر، با اتخاذ رویکردی بدبینانه به تحلیل معنای زندگی پرداخته و این مفهوم را به دو بخش «معنای کیهانی» و «معنای زمینی» تقسیم میکند. بناتار بر این باور است که زندگی انسان از منظر کیهانی فاقد معناست و معنای زمینی نیز نمیتواند جایگزینی برای رفع اضطراب وجودی ناشی از بیمعنایی کیهانی باشد. این مقاله با بررسی انتقادی دیدگاه بناتار به تحلیل مبانی فلسفی او پرداخته و نقدهایی بر رویکرد او وارد میکند. از جمله نقدها لزوم بررسی معناداری خود کیهان پیش از پرداختن به معنای زندگی بشر است. مقاله استدلال میکند که محدودیت کیهان، امکان تأمین معنا برای زندگی انسان را از آن سلب میکند، چراکه هر امر محدود برای کسب معنا نیازمند اتکا به منبعی فراتر از خود است. در ادامه با تکیه بر حکمت اسلامی و تحلیل برهان صدیقین علامه طباطبایی، از «واقعیت مطلق» به عنوان تنها منبع مستقل و نهایی معناداری یاد میشود. در پایان نتیجهگیری میشود که پرسش از معنای زندگی بشر میبایست از منظر واقعیت مطلق و ارتباط انسان با این امر نامحدود صورتبندی شود نه از منظری محدود مانند کیهان | ||
کلیدواژهها | ||
معنای زندگی؛ دیوید بناتار؛ معنای کیهانی؛ معنای زمینی؛ واقعیت مطلق؛ برهان صدیقین | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Critical Study of David Benatar's View on the Meaning of Life | ||
نویسندگان [English] | ||
alireza Aal Bouyeh1؛ Muhammad Mahabinejadeghavidel2 | ||
1Institute for Philosophy and Islamic Theology, Research Institute for Islamic Sciences and Culture, Qom, Iran | ||
2Department of Ethics and Islamic Studies, Faculty of Philosophy and Ethics, Bagheral Uloom University, Qom, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The question of the meaning of life has always been one of the fundamental concerns of philosophy, especially in the last few decades. The question of whether human life has meaning in different dimensions has found diverse answers in the views of different thinkers. David Benatar, a contemporary philosopher, has adopted a pessimistic approach to analyze the meaning of life and divides this concept into two parts: "cosmic meaning" and "earthly meaning." Benatar believes that human life lacks meaning from a cosmic perspective, and earthly meaning cannot be a substitute for relieving existential anxiety caused by cosmic meaninglessness. This article analyzes Benatar's philosophical foundations by critically examining his view and makes some criticisms of his approach. Among the criticisms is lack of examining the meaningfulness of the universe itself before addressing the meaning of human life in Benatar's. The article argues that the limitation of the universe deprives human life of the possibility of providing meaning because every finite thing needs to rely on a source beyond itself to gain meaning. In the following, relying on Islamic wisdom and analyzing the Siddiqin argument of Allameh Tabataba'i, "absolute reality" is mentioned as the only independent and final source of meaning. In the end, it is concluded that the question of the meaning of human life should be formulated from the perspective of absolute reality and the relationship of man to this infinite being, and not from a limited perspective such as the universe. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
The Meaning of Life, David Benatar, Cosmic Meaning, Earthly Meaning, Absolute Reality, the Argument of Siddiqin | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 15 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 18 |