
تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,462 |
تعداد مقالات | 35,184 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,996,301 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,253,364 |
نظریه معنا در حکمت متعالیه | ||
فصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 خرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/pwq.2025.64568.1083 | ||
نویسندگان | ||
محمدجواد حسن زاده* ؛ یارعلی کرد فیروزجایی | ||
باقرالعلوم | ||
تاریخ دریافت: 21 شهریور 1401، تاریخ بازنگری: 23 تیر 1402، تاریخ پذیرش: 30 اردیبهشت 1404 | ||
چکیده | ||
در نیمه نخست قرن بیستم، رویکرد وجودشناختی در تبیین مسائل فلسفی، نخست به یک رویکرد معرفت شناختی و سپس به یک رویکرد زبان شناختی تقلیل یافت. صاحب نظران رویکرد اخیر مدعی شدند که با تکیه بر نظریههای معنا میتوان معناداری و صدق گزارهها را تبیین نمود. در نتیجه بحث دربارة وجود و احکام آن به بحث دربارة زبان و معنا و چیستی آن تغییر پیدا کرد. در این نوشتار سعی کردیم که پس از تعریف نظریه معنا و طرح اجمالی نظریات معنا در غرب، به این پرسش پاسخ دهیم که نظریه معنای حکمت متعالیه چیست؟ و آیا این نظریه توان پاسخ به اشکالات نظریه معنا را دارد یا خیر؟ ملاصدرا با طرح نظریه اصالت وجود و اعتباریت ماهیت، اساساً تحقق هر معنایی اعم از معنای لفظی و غیر لفظی را در خارج محال میداند، و از طرفی ثابت میکند که معنا همان صورت ذهنیست و جایگاه آن در ذهن است، لذا میتوان نتیجه گرفت که نظریه ایشان قرابت نزدیکی با نظریه تصوری معنا دارد که با توجه به چند اصل از جمله: اصل کاشفیت ذاتی علم، اصل برگشت علم حصولی به حضوری و همچنین نوع رابطه نفس و بدن، اشکالات وارد بر نظریه تصوری معنا را نداشته و تصوبری سازگار و منسجم از معناداری را ارائه میدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
معنا؛ دلالت؛ وجود ذهنی؛ علم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Theory of meaning in transcendental wisdom | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad javad Hasanzade؛ Yar ali Firuzjaye | ||
University bakerolulom | ||
چکیده [English] | ||
In the first half of the 20th century, the ontological approach in explaining philosophical issues was first reduced to an epistemological approach and then to a linguistic approach. The experts of the recent approach claimed that the meaningfulness and truth of propositions can be explained by relying on theories of meaning. As a result, the discussion about its existence and rulings changed to a discussion about language and its meaning and what it is. In this article, we tried to extract and evaluate the theory of implicit meaning in the transcendental wisdom after defining the theory of meaning and the outline of theories of meaning in the West. By proposing the theory of originality of existence and validity of nature, Mulla Sadra considers the realization of any meaning, both verbal and non-verbal, to be impossible outside, and on the other hand, he proves that meaning is the mental form and its place is in the mind. It can be concluded that his theory is closely related to the conceptual theory of meaning, which, according to several principles such as: the principle of the inherent discovery of science, the principle of the return of acquired science to the present, and also the type of relationship between the soul and the body, does not have any problems with the conceptual theory of meaning. and provides a consistent and coherent perception of meaning. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Meaning, implication, mental existence, knowledge | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3 |