
تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,485 |
تعداد مقالات | 35,381 |
تعداد مشاهده مقاله | 14,470,773 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,501,953 |
An Analysis and Study of Ta'zieh from the Perspective of the Philosophy of Theatre | ||
Theosophia Islamica | ||
دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 6، مهر 2023، صفحه 85-104 اصل مقاله (862.39 K) | ||
نوع مقاله: Original Article | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jti.2025.71905.1078 | ||
نویسنده | ||
Ali Aghaeipour* | ||
PhD in Philosophy, Faculty of Foreign Languages and Literature, ,University of Tabriz, Tabriz, Iran. | ||
تاریخ دریافت: 28 اردیبهشت 1404، تاریخ بازنگری: 28 تیر 1404، تاریخ پذیرش: 03 خرداد 1404 | ||
چکیده | ||
Ta'zieh is a national and religious performance that has, in a way, transformed into a ritual in our culture. This performance is inherently rich in elements that demand contemplation regarding their dramatic weight and significance. Ta'zieh is a fully theatrical scene; that is, the staging of a Ta'zieh possesses dramatic characteristics that can be examined from the perspective of the philosophy of theatre, which generally addresses the concepts of performance and staging. Therefore, this article seeks to discuss Ta'zieh from a philosophical perspective, analyzing its different facets and its similarities to and differences from what we commonly call theatre or drama. We aim to analyze Ta'zieh within a new framework, revealing its capacities in light of new theoretical discussions on theatre. In other words, in this article, we are looking for the intersection point of Ta'zieh and the philosophy of theatre, discussions that have largely been neglected in our research literature, all without reducing either domain—Ta'zieh or modern drama—to the other. | ||
کلیدواژهها | ||
Ta'zieh؛ Theatre؛ Philosophy of Theatre؛ Drama؛ Stage؛ Narration | ||
عنوان مقاله [English] | ||
تحلیل و بررسی تعزیه از منظر فلسفۀ تئاتر | ||
نویسندگان [English] | ||
علی آقایی پور | ||
دکترای فلسفه، دانشکده زبانها و ادبیات خارجی، دانشگاه تبریز، ایران. | ||
چکیده [English] | ||
تعزیه نمایشی ملی و مذهبی است که به نوعی به یک آیین در فرهنگ ما تبدیل شده است. این نمایش در درون خود سرشار از عناصری است که باید دربارۀ آنها و بار دراماتیکی که به همراه دارند، تأمل کرد. تعزیه یک صحنۀ کاملاً نمایشی است، یعنی اجرای یک تعزیه ویژگیهایی دراماتیک دارد که از چشمانداز مباحث فلسفۀ تئاتر که عموماً به مفهوم اجرا و نمایش میپردازد، قابلبررسی است. از این رو این مقاله میکوشد تعزیه را از منظر مباحثی فلسفی به بحث بگذارد و سویههای متفاوت و مشابهِ آن را با آنچه که معمولاً تئاتر یا درام مینامیم، واکاوی کند. بنابراین ما درصدد هستیم تعزیه را در چارچوبی تازه تحلیل کرده و ظرفیتهای آن را با توجه مباحث جدیدِ نظری در باب تئاتر آشکار نماییم. به عبارت دیگر، ما در این مقاله به دنبال نقطۀ تلاقیِ تعزیه و مباحث فلسفۀ تئاتر هستیم، مباحثی که در ادبیات پژوهشیِ ما تا حد زیادی مغفول مانده است آن هم بدون این که هیچ یک از دو حوزه، یعنی تعزیه و درام به معنای مدرن، را به یکدیگر تقلیل دهیم. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
تعزیه, تئاتر, فلسفۀ تئاتر, درام, صحنه, روایت | ||
مراجع | ||
Amjad, Hamid. (1999). Theatre of the Thirteenth Century. (1st ed.). Tehran: Nila Publishing. [In Persian] Benjamin, Walter. (2016). Understanding Brecht. (Nima Assipour et al., Trans., 1st ed.). Tehran: Bidgol Publishing. [In Persian] Beyzaie, Bahram. (2009). Theatre Notebooks (Notebook Nine). Tehran: Nila Publishing. [In Persian] Dougan, Patrick. (2017). "The Immediacy of Theatre: Notes on Performance with Žižek." In From the Perspective of Theatricality. (Mohsen Maleki, Trans., 1st ed.). Tehran: Ban Publishing. [In Persian] Floor, Willem. (2017). The History of Theater in Iran. (Amir Najafi, Trans., 1st ed.). Tehran: Afraz Publishing. [In Persian] Ghoukasian, Zaven. (1992). Conversation with Bahram Beyzaie. (1st ed.). Tehran: Agah Publishing. [In Persian] Nochlin, Linda. (2020). The Fragmented Body. (Majid Akhgar, Trans., 1st ed.). Tehran: Bidgol Publishing. [In Persian] Nelhaus, Tobin. (2018). "Critical Realism and Performance Strategies." In Staging Philosophy. (Nariman Afshari, Trans., 1st ed.). Tehran: Bidgol Publishing. [In Persian] Puchner, Martin. (2018). "Kont Brecht: Theatre, Philosophy, and the Limits of Performance." In Staging Philosophy. (Nariman Afshari, Trans., 1st ed.). Tehran: Bidgol Publishing. [In Persian] Sadeghi, Ghotboddin. (1993). "Dialogue in Ta'zieh from a Dramaturgical Perspective." Art Quarterly, No. 24. [In Persian] Sauter, William. (2017). "Responding to Actions: Concepts of Theatricality." In From the Perspective of Theatricality. (Mohammad Sepahi, Trans., 1st ed.). Tehran: Ban Publishing. [In Persian] Shahla, Shamim. (2020). The Concept of Ta'zieh from Bahram Beyzaie's View. (1st ed.). Tehran: Rowshangaran & Women Studies Publishing. [In Persian] Taghian, Laleh. (2002). "Ta'zieh: A Traditional, Philosophical, Mystical, and Religious Ritual." In Art Monthly Book, Nos. 53 & 54. [In Persian] Walker, Julia A. (2018). "The Intersection of the Text/Performance Divide and the Analytic/Continental Divide." In Staging Philosophy. (Nariman Afshari, Trans., 1st ed.). Tehran: Bidgol Publishing. [In Persian] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 27 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 17 |